تولید رنگدانه های سبز دوستدار طبیعت برای صنعت سرامیک

تولید رنگدانه های سبز دوستدار طبیعت برای صنعت سرامیک

www.BanaNews.irپژوهشگران پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ به کمک امواج مایکروویو موفق به تهیه نانوساختارهای سبز رنگ برای صنعت سرامیک شدند که سمی نبوده و خواص ضد خوردگی مطلوبی نیز دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر سوسن رسولی از محققان این طرح تحقیقاتی هدف از اجرای این پژوهش را تولید رنگدانه نانوساختار ذکر کرد و گفت: این رنگدانه ها می توانند جایگزین رنگدانه های سبز بر پایه ترکیبات کروم شوند همچنین دارای خواص ضد خوردگی مطلوبی هم باشد.

وی با اشاره به معایب رنگدانه های موجود در بخش صنعت افزود: رنگدانه های سبز مورد مصرف در صنعت سرامیک بر پایه ترکیبات کروم به ویژه اکسید کروم هستند که مشکلات زیست محیطی زیادی را در پی دارد. این مواد، جز ترکیبات سمی و خطرناک محسوب می شوند و پسماندها و محصولات آنها محیط زیست را آلوده می کند. از این رو پیدا کردن جایگزین های مناسب برای این رنگدانه ها اهمیت فراوانی دارد.

مدیر گروه نانومواد و نانوفناوری پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ، با بیان اینکه رنگدانه های سبز تولید شده در این پژوهشگاه از روش "دوپ" کردن کبالت در ساختار اکسید روی تهیه شده است، ادامه داد: سنتز این رنگدانه با استفاده از امواج ماکروویو از نوآوریهای این پژوهش نسبت به پژوهشهای قبلی است، به طوریکه استفاده از این امواج علاوه بر کاهش چشمگیر زمان واکنش به کمتر از یک دقیقه موجب تولید محصولی بسیار خالص با رنگ سبز مطلوبی شده است.

به گزارش بنانیوز به نقل از مهر، رسولی با بیان این مطلب که اندازه نانو کریستالها در حدود ۳۸ تا ۶۱ نانومتر است، گفت: شکل ذرات نیز می تواند از حالت میله ای به کروی تغییر ‌کند ضمن آنکه دارای خواص ضد خوردگی نیز هستند.

 

    نظرات