نشست هم اندیشی مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اساتید دانشگاه  علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

نشست هم اندیشی مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

کیامرث حاجی زاده در نشست هم اندیشی با اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان اظهار داشت: همانقدر که نام خوزستان بزرگ و وضعیت ویژه ای را در همه زمینه ها در کشور دارد بحران های آن نیز بزرگ هستند و این بحران ها  در استان خوزستان ابر بحران محسوب می شوند.

وی با بیان این که مساحت استان خوزستان به ۱۶۴ هزار کیلومتر مربع می رسد و بالغ بر ۴ میلیون ۸۰۰ هزار  نفر جمعیت را در خود جای داده است گفت: ۳۳ درصد ابهای جاری  کشور در خوزستان است  و ۹ سد بزرگ، بنادر بزرگ، شرکت های فولادی و لوله سازی و منابع عظیم نفت و گاز  را در خود جای داده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان توضیح داد: در این استان ۵ مدل آب و هوایی همزمان و توپوگرافی مختلف وجود دارد که در هیچ نقطه ای از ایران  شاهد چنین ویژگی هایی نیستیم.

وی بیان کرد: وقتی بحرانی به استان خوزستان وارد می شود قطعا بحران آن با دیگر استانهای کشور تفاوت خواهد داشت.

حاجی زاده با اشاره به وضعیت زیرساختهای استان گفت: پس از انقلاب اسلامی ایران زیرساختهای استان نه تنها توسعه نیافتنند بلکه در جنگ هشت سال دفاع مقدس دچار فرسایش  نیز شدند و پس از آن نیز نسبت به زیرساخت‍ها مُسکنی عمل شد.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد مشکلات استان را اگر  ناشی از مسایل طبیعی، کافی نبودن اعتبارات عمرانی و  حوادث بگذاریم اما ۴۰ درصد باقی مانده ناشی از سوء تدبیر مدیران استان است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به بحران گرد و غبار سال ۹۵ گفت: این بحران ناگهان در بهمن ۹۵ به وجود نیامد بلکه اگر علل بررسی شود معلوم می‌شود   که زاییده  چندین دهه عدم اجرای پیوست های زیست محیطی  در استان است.

وی گفت: وقتی از سوتدبیر  صحبت میکنیم این موضوع به همه دولت ها باز میگردد و ما به دنبال  این که بگوییم کدام دولت مقصر هست یا خیر نیستیم.

حاجی زاده با تاکید بر این که تبعات کار غیرکارشناسی دامن گیر نظام است بیان کرد: امروز خیلی ها در موضوع مقابله با سیلاب چاه های نفت ما را در حوزه های چهار و پنج هور العظیم نشانه گرفته اند و معاندان از این موضوع سو استفاده کردند و اعلام کردند نظام مردم را برای چاهای نفت زیرآب می برد.

وی با اشاره به این که چاه های نفت واقع در هورالعظیم حاصل یک کار اشتباه و غیرکارشناسی بوده است ادامه داد: ما در دریا نفت استخراج میکنیم و ایران در بحث حفاری جزو کشورهای پیشرو به حساب می اید  اما آیا در هور العظیم با عمق ۲ یا سه متر نمی توانستیم با استفاده از تاسیسات آبی نفت استخراج کنیم  تا آن منطقه خشک نشود و به یک کانون ریزگرد تبدیل نشود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: پس از پیام مقام معظم رهبری در بهمن ۹۵ و پای کار آمدن دولت مصوبه تاریخی سال ۹۶ برای خوزستان به تصویب رسید که موجب شد حداقل بتوانیم برق استان را به پایداری برسانیم به طوری که در سیل اخیر قطعی برق نداشتیم در حالی که در گردو غبار ۹۵ برق، آب  مخابرات استان قطع و وضعیت استان از بحران به سمت فاجعه رفت.

وی  با اشاره به ابر بحران خشکسالی در استان در تابستان ۹۷ گفت:  این خشکسالی در استان بی سابقه بود  با وجود تنشها پای کار ایستادیم و کانون های ریزگرد در حوضچه های ۴ و ۵ را تا آنجایی که آب داشتیم ابگیری کردیم  تا یک کانون ریزگر کنترل شود.

حاجی زاده با بیان این که در تابستان سال ۹۷ سدهای خوزستان به پایین ترین  تراز آبی خود رسیدند بیان کرد: کل ذخیره آبی و اب قابل برنامه ریزی استان تا پایان سال ابی ۹۶ -۹۷ یک میلیارد متر مکعب بود در حالی که مصرب اب شرب نرمال به  ۱.۱ میلیارد متر مکعب می رسد.

وی افزود: قانون وزارت نیرو این است که برای یک و نیم سال اب شرب ذخیر داشته باشیم لذا با این میزان ذخیر در تابستان گذشته حتی برای آب شرب میزان ذخیره سدها کم بود و اگر بارش رحمت الهی نبود استان خوزستان امسال در بحث آب شرب با مشکل جدی رو به رو میشد و بالای ۶۰ درصد استان دچار تنش آبی شدید قرار میگرفت.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: به خاطر بی آبی سال گذشته در بسیاری از نقاط با ممنوعیت کشت رو به روشدیم .

وی افزود: با توجه به پیش بینی های هواشناسی جز ریسک کردن کار دیگری نمی توانستیم انجام دهیم ولی با توجه به این که سامانه های جهانی را رصد میکردند توانستیم تصمیماتی را اتخاذ کنیم.

حاجی زاده ادامه داد: اولین کارگروه مقابله با سیلاب را در ابان ماه ان هم در حالی که هنوز بارشها اغاز نشده بود و سدها در پاین ترین تراز خود قرار داشتند برگزار کردیم.

وی گفت: رها سازی تدریجی اب از آذر ماه اغاز شد و براساس دبی ورودی به سدها دبی خروجی نیز تنظیم میشد که مصوبات و مستندات ان نیز موجود است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان این که در سیل سال ۹۵ تنها در حوضه دز دچار مشکل شدیم ادامه داد: ولی در بارش اخیر حوضه های مختلف استان متاثر شدند که اگر مدیریت نمی شد وضع بدتری برای استان پیش می آمد.

وی ادامه داد: در سیلاب اخیر به گفته کارشناسان سازمان آب و برق کرخه دوره بازگشت صد ساله خود را داشته است و این پیک ورودی ثبت شده است.

حاجی زاده گفت: از تابستان ۹۶ کار ساخت و ترمیم سیل بندهای شعیبیه شوشتر را در دستور کار خود قرار داده و در حال انجام آن هست این درحایل بود که مردم به ان می خندیدند

وی گفت: در زمینه پیش بینی و پیشگیری هر انچه در دست ما بود انجام شد و اعتبارت ما نیز اعتبارت ملی نبود بلکه ما از ماشین الات استان برای این کار استفاده کردیم و از ابتدای آبان ماه تا آخر اسفند حدود ۸۰۰ دستگاه ماشین الات مختلف در استان بسیج شد که با حضور استان های معین این میزان ماشین آلات به ۲ هزار دستگاه ماشین آلات رسید که این حجم ماشین الات بی نظیر بود

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: همدلی مردم ، دولت و نیروهای مسلح در سیل ۹۸ در کشور و در استان خوزستان تکرار حادثه دفاع مقدس بود که باید به این موضوع افتخار کنیم.

وی گفت: نمیگویم نواقصی وجود ندارد بلکه در همه حوزه ها از جمله پیش بینی و پیشگیر، مقابله ، اسکان و غیره ضعف و نقص وجود دارد و در بازسازی هم ضعف وجود خواهد داشت اما کارهایی که باید در استان میشد انجام شد.

وی گفت : در بدو ورود به مدیریت بحران کمیته علمی و اموزشی را تشکیل دادیم که در هیچ استانی این کمیته تشکیل نشده است و اساتید آب و خاک از همه دانشگاه ها عضو آن هستند مه از جمله خروجی های این کمیته می توان به چندین سمینار ملی و بین المللی اشاره کرد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان

    اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات