گزارش شهردار اهواز از اقدامات پس از سیلاب

گزارش شهردار اهواز از اقدامات پس از سیلاب

شهردار اهواز در جلسه شورای اسلامی شهر بخشی از اقدامات این سازمان پس از طی شدن مراحل بحران سیلاب را گزارش داد.
به گزارش سایت شهرداری اهواز، منصور کتانباف یادآور شد: از روز دوم فرودین ماه به صورت مستقیم وارد بحران سیلاب شدیم، در آن روزها در مصاحبه ای اعلام کردم که با دبی ۲۵۰۰ مترمکعب کارون، اهواز دچار بحران می شود که درعمل رودخانه کارون دبی ۳۵۰۰ مترمکعب را نیز پشت سر گذاشت و خوشبختانه با همدلی و یکپارچگی مردم و مسئولین شاهد کمترین مشکل برای شهروندان بودیم.
شهردار اهواز افزود: با این وجود مدیریت در محدوده کارون، سرریز شدن سد کرخه به کانال شهید چمران و آسیب پذیری زهکش دهخدا باعث بروز خساراتی در محلاتی همچون عین دو، گلدشت و گلبهار شد که هنوز هم به صورت کامل برطرف نشده است.
وی با هشدار نسبت به عوارض روانابها بیان کرد: آبهای سرگردان با حجم بالایی علاوه بر نقاط مذکور در دشتهای استان و اطراف اهواز وجود دارد که در صورت ماندگاری با عوارضی همچون گرما و.. می توانند منشا تکثیر حشرات مضر و در نهایت تهدیدی برای سلامت محیط و در نهایت شهر باشد.
کتانباف خبر داد: در تلاش هستیم آبهای سرگردان را با تمهیداتی همچون پمپ های قوی و... جمع آوری کنیم. ضمن آنکه طبق دستورالعمل های ارائه شده از سوی اداره بهداشت در این محلات مشغول اقدامات پیشگیرانه هستیم.
شهردار اهواز ترافیک سنگین ناشی از بسته شدن بلوارهای ساحلی را مهمترین مشکل ایجاد شده ناشی از وضعیت بحرانی قلمداد و اظهار کرد: از هشت پل ایجاد شده بروی رودخانه کارون چهار پل احداث شده قبل از انقلاب با کد ارتفاعی پایین تر ساخته شدند که در نتیجه تراز ساحل زیر تراز رودخانه ایجاد و در نهایت باعث آبگرفتگی شد.
منصور کتانباف با اشاره به اقدامات گسترده شهرداری اهواز جهت بازگشایی بلوارهای ساحلی خبر داد: در تلاش هستیم تا شرق کارون را به جز در مقطع پل شهید دقایقی(سوم) با آسفالت جدید در مقاطعی تا فردا دوشنبه بازگشایی کنیم. ضمنا از فرصت تعطیلی بلوارهای ساحلی استفاده کرده و در برخی از مسیرهای ساحلی پرتردد که ناهمواری هایی وجود داشت، روکش آسفالت جدید اجرا شد. البته مشکلات پل های سیاه و سفید تقریبا حل شده است البته هنوز مشکلات فاضلاب در آن محدوده ها برجاست که آبفا در جهت رفع آنها مشغول فعالیت است.
وی به وضعیت تردد در غرب رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: برای غرب کارون در یکی از مسیرهای تقاطع پل های سیاه، شهید دقایقی(سوم) و علم الهدی(چهارم) هنوز آبگرفتکی داریم و زیر پل های شهید دقایقی(سوم) و شهید علم الهدی(چهارم) براثر سیل و آبگرفتگی نشستهایی ایجاد شده است که مشغول ترمیم آنها هستیم.
شهردار اهواز با بیان اینکه این حادثه نشان داد که بلوارهای ساحلی می توانند در مواقع بحران به عنوان دایک از در برابر سیلاب از شهر محافظت کنند، خاطرنشان کرد: این موضوع در محدوده پارک شهروند تا زرگان به خوبی خودش را نشان داد. از این رو جلسه ی مشترکی با سازمان آب و برق با موضوع تعیین کد ارتفاعی ساحلی و دیوارهای بتنی و محافظتی تشکیل می شود. البته برای ساحل سازی های جدید موانعی همچون ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه و معارضین تاسیساتی و نفت وجود دارد که امیدواریم  بزودی برطرف شود.
کتانباف به خسارتهای وارد شده به زیرساختهای شهری در جریان سیل اخیر اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۰درصد پارک های ساحلی بر اثر این سیل از بین رفت که بازسازی آنها زمان و هزینه کافی می طلبد، هر چند بازسازی پارک ها در مکانهایی که آب فروکش کرده آغاز شده است.
شهردار اهواز ادامه داد: کارگروه جبران خسارات سیل در کشور به ریاست وزیر کشور تشکیل شده است و این کارگروه ۵ زیرمجموعه دارد. جلسات آن در مرکز و استانداری در حال انجام است و فعلا اولویت با خسارات های مردمی از قبیل منازل مسکونی، کشاورزی و احشام و..است و خسارات دستگاهها در مراحل بعدی است. امیدواریم که دولت در این زمینه نگاه ویژه ای به خسارت های وارده به زیرساخت های شهری داشته باشد.
وی لزوم تجهیز شهرداری را یکی از تجربه های این سیل دانست و گفت: بدلیل برون سپاری های انجام شده در سنوات قبل در کل ارگانهای کشور، توان تجهیزاتی دستگاهها کاهش یافته و در بحران اخیر این آسیب پذیری مشاهده شد از این رو لازم است شهرداری اهواز به نوبه خود در جهت تجهیز بیشتر حرکت کند.
شهردار اهواز با اشاره به فرا رسیدن روز شوراها گفت: روز شوراها را به اعضای محترم شورای اسلامی شهر اهواز تبریک گفته و از زحمات، تلاش ها، رهنمودها و تذکرات ایشان در جهت اصلاح امور شهرداری و شهر تشکر می کنم.
کتانباف اعلام کرد: به مناسبت روز کارگر همچون سال گذشته مراسمی برگزار شده و از کارگران نمونه شهرداری اهواز قدردانی می شود.
وی همچنین ضمن تبریک روز معلم گفت: روز معلم را به همه معلمان بویژه اعضای معلم شورای اسلامی شهر بویژه آقایان موسوی زاده، لطفعلی زاده و موسی پور تبریک می گویم.
در این جلسه شهردار اهواز لوح تقدیری به مناسبت روز شوراها به اعضای شورای اسلامی شهر اهدا کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اهواز

    منبع خبر

    شهرداری اهواز

    شهرداری اهواز یک شهرداری در شهر اهواز می باشد

      نظرات