اولین جلسه استقرار هسته مرکزی غواصی وزارت نیرو در استان زنجان...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،اولین جلسه استقرار هسته مرکزی غواصی وزارت نیرو در استان زنجان،با حضور معاون مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو،مدیران مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت های صنعت آب و برق زنجان،مسئول اکیپ مرکزی غواصی وزارت نیرو و رئیس گروه تحقیقات تخصصی پدافند غیرعامل استانداری زنجان در سالن جلسات شهید شهریاری این شرکت برگزارشد.

در ابتدای این جلسه،مهندس گرانمایه رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان با تاکید بر ضرورت نیاز به غواصی و بازسازی تاسیساتی که در زیرآب قرار گرفته اند افزود:نظامنامه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو ، زمینه اجرای دستورالعمل اکیپ های غواصی وزارت نیرو،وظایف و ماموریت های نیروهای غواصی در سدها،برگزاری دوره های آموزشی غواصی وتامین کادر غواصی و پرداخت حق الزحمه آنها ،کلیه راهکارها را مشخص نموده است.

گرانمایه ادامه داد: در این نظامنامه در مورد رزمایش اکیپ ها،بودجه و چگونگی تامین هزینه ها و بیمه آنها با عنایت به مخاطرات پیشرو برای کادر غواصی و تمرین و آموزش های مربوطه توضیح داده شده است.

وی افزود: در همین راستا قرارگاه اکیپ مرکزی غواصی وزارت نیرو در ستاد شرکت آب منطقه ای زنجان و سد تهم افتتاح می گردد.

سپس مهندس رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،در خصوص لزوم افتتاح این مرکز در استان سخنانی بیان داشت و اظهار کرد:وجود سدها و نیروگاههای برق آبی و نیاز به نگهداری و تعمیرات آنها ضرورت ایجاد این مرکز را در این شرکت بارزترمی نماید،چنانچه استارت کار با جدیت و تلاش خستگی ناپذیر همکاران در این حوزه زده شد.

رضاپور با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل و لزوم آمادگی لازم در بحث مدیریت بحران اظهار داشت:آموزش غواصی برای همکاران صنعت آب و برق در نظر گرفته شده و سپس برای دیگر شرکتها و ارگانهای دولتی نیز تسری خواهد یافت .

وی به تجهیز کامل و فنی این اکیپ و لوازم روز دنیا تاکید کردو افزود: بیمه تکمیلی و دیگر موارد خاص که برای این رشته لازم است باید در دسترس مربیان و اشخاصی که آموزش می بینند قرار گیرد،ضمن اینکه باید برنامه مدون و عملیاتی در این زمینه داشته باشیم.

خالقی، رئیس گروه تحقیقات تخصصی پدافند غیرعامل استانداری زنجان نیز در این جلسه با اشاره به نامگذاری این استان به دیار غواصان دریادل و تقارن این جلسه با روز ملی خلیج فارس اظهارکرد:با این اوصاف لزوم آموزش غواصی در استان زنجان مورد تاکید است و بایستی در دستورکار کارگروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استان قرار گیرد و بازتاب آن از طریق سایتها و خبرگزاریها منعکس گردد.

جهانبخش،معاون مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو نیز در این جلسه با اشاره به حادثه خیز بودن کشور در اثر بلایای طبیعی عنوان داشت:تقریباً همه ساله شاهد بروز بحران و خسارات وارده در اثر این بلایا هستیم و این عزم جدی و مدیریت درست را در هنگام بحران می طلبد.

وی بر مهم و حیاتی بودن دو عنصر آب وبرق برای زندگی عموم مردم تاکید و کرد و افزود: لزوم تدابیر مهم و استراتژیک و همچنین کاهش خسارات آنها در هنگام بروز حوادث ،همان اصول تاب آوری است.

جهانبخش با تاکید بر لزوم برنامه ۵ ساله برای ساختار این مرکز و تدوین آن و سنجش ظرفیت های لازم برای آموزش سایر شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو عنوان داشت: در شرکت آب منطقه ای زنجان بصورت پایلوت این موضوع مطرح و عملیاتی خواهد شد تا در آینده و در یک افق ۵ ساله برای دیگر مکانهای هدف نیز، صورت پذیرد.

دکتر حسین زاده،دبیر شورای مرکزی ورزش وزارت نیرو نیز در این خصوص بر ضرورت وجود غواصی در سدها اشاره کرد و افزود:بخش آموزش مقدماتی و تخصصی دوره غواصی، هم از اعتبارات پدافند و هم از اعتبارات ورزش قابل هزینه است و از محل طرحهای عمرانی نیز می توان در جهت تجهیز تیم غواصی اقدام نمود.

چهل امیرانی، مسئول اکیپ مرکزی غواصی وزارت نیرو در این جلسه در خصوص نحوه تدوین نظامنامه غواصی توضیحاتی ارایه نمود و اظهارداشت: در کشور شاهد غواص حرفه ای در ورزش هستیم ولی غواص صنعتی و فنی نادر است .

وی در خصوص نحوه کارکرد دریچه سدها و تعمیرات و نگهداری آنها عنوان داشت:بایستی گروه غواصی مجرب و کارآزموده در این راستا آموزشهای لازم را ببینند و برای مواقع بحرانی آمادگی لازم را  کسب کنند.

مسئول اکیپ مرکزی غواصی وزارت نیرو، افزود: یکی از بخشها و واحدهایی که پیگیر موضوع آموزش غواصی است،واحدهای حراست شرکت های صنعت آب می باشند که این موضوع یک نقشه راه ۸ ساله را می طلبد تا بتوان از حادثه محوری خارج شده و با برنامه عمل نمود.

چهل امیرانی با اشاره به استقرار اکیپ های غواصی در ۶ منطقه کشور که زنجان اولین مرکز در شمالغرب آن است،اظهارکرد:این استان منطقه شمالغرب را تحت پوشش خود قرار خواهد داد و درصورت بروز بحران بایستی به امداد استانهای هدف بشتابد.

وی به لزوم همکاری و همراهی مدیران صنعت آب وبرق استان با اکیپ های تخصصی غواصی وزارت نیرو در راستای حفظ و نگهداری از تاسیسات آبی سدهای استان تاکید کرد.

شایان ذکر است در پایان این جلسه، قرارگاه اکیپ مرکزی غواصی وزارت نیرو در شرکت آب منطقه ای زنجان افتتاح شد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

منبع خبر

شركت آب منطقه‌ای زنجان

شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

    نظرات