خروج حدود ۱۰ تا ۱۵متر مکعب در ثانیه آب از شمال آق قلا

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان از کاهش حدود ۱۰ تا ۱۵ متر مکعب در ثانیه آب به شهر آق قلا با تعریض ولایروبی خندق شمال آق قلا و تقویت دایک غرب یلمه خندان خبر داد..

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس علی نظری با اعلام این مطلب گفت: پیش بینی از وقوع بارندگی در ستاد بحران شرکت بر این بود که با بارش پیش بینی شده حدود ۱۰۰ میلی متری در استان در تاریخ ۴ و ۵ اردیبهشت ماه سال جاری، حدود ۲۰۰تا۲۱۰ میلیون متر مکعب آب در گرگانرود سیلاب خواهیم داشت که با اجرای اصلاح سازه های انحراف در آقدکش و قرنجیک وهمچنین اجرای کانال شمال آق قلا وتقویت دایک یلمه خندان حدود ۲۵ متر مکعب بر ثانیه از آب به خارج شهر آق قلا هدایت می شود و و با ظرفیت آب گذری ۱۱۰ متر مکعب بر ثانیه از رودخانه، امکان آبگیری شهر وجود خواهد داشت که با پارگی و تخریب دایک این اتفاق سریع تر رخ داد.
وی افزود: با اجرای شکاف های متعدد در جاده کمربندی آب داخل شهر در حال حاضر با سرعت بیشتری خارج می شودو با پیش بینی های بعمل آمده در صورت تعمیر و اصلاح دایک یلمه خندان با توجه به خروجی آب ایجاد شده ظرف ۳ تا ۴ روز آب از شهر خارج می گردد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای گلستان  لایروبی وتعریض کانال انحراف آب شمال آق قلا را برای آب گذری بیشتر سیلاب به پایان رسانده است، گفت: نیروهای سپاه پاسداران که وظیفه تقویت دایک یلمه خندان را به عهده داشتند هم اکنون در کنار نیروهای آب منطقه ای برای ترمیم و تقویت دایک، در حال تلاش بی وقفه هستند.
مهندس نظری بیان کرد: اجرای قطعی ونهایی سد آقدکش ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب رودخانه گرگانرود را در محل سد به سمت آق قلا در محل روستای سقر تپه منحرف خواهد کرد و در سیلاب های حدود ۳۵۰ مترمکعب برثانیه در پایین دست سد وشمگیر هیچ گونه مشکلی برای آق قلا به وجود نخواهد آورد.
گفتنی است این طرح از چند سال قبل آغاز شده است و به دلیل عدم وجود اعتبار از محل حوادث واعتبارات تملک و دارایی با وقفه مواجه شده است .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات