۶۱ طرح توسعه آب و خاک در حال اجراست

۶۱ طرح توسعه آب و خاک در حال اجراست

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، رضا اردکانیان روز چهارشنبه در مراسم بهره‌برداری همزمان از چند طرح عمرانی، آبی و نیروگاهی در استان کرمانشاه با بیان این مطلب افزود: کشور ایران بر روی نقشه کره زمین کم‌نظیرترین کشوری است که از تنوع مسائل و زمینه‌های مختلف همکاری‌های آبی با کشورهای همسایه برخوردار است.
وی افزود: ممکن است کشوری در حوضه‌های آبریز مشترک پایین دست، بالادست و یا بهره‌بردار از رودخانه‌های مرزی باشد ولی اینکه کشوری به تنهایی با تمامی این حالات و ویژگی‌ها مواجه باشد حاکی از انباشتگی تجربه و تنوع طرح‌ها و برنامه‌های است که طبیعتا برای کشور ما می‌تواند حائز پیچیدگی‌‌ها و البته چالش‌های خاص و منحصر به فردی باشد که نتیجه آن توسعه شرایط در ارتباط با توسعه مناطق مرزی و همکاری‌های نزدیک و تنگاتنگ با همسایگان در حوضه‌های آبریز مشترک است.
وزیر نیرو تاکید کرد: ما با تمامی کشورهای همسایه موافقتنامه‌هایی در ارتباط با چگونگی استفاده از این منابع آبی داریم که براساس همین موافقتنامه‌ها اصل همکاری ما با کشورهای همسایه مبتنی بر رعایت چارچوب‌های حاکمیتی، قراردادهای دو جانبه و اصل حسن همجواری است.
اردکانیان با تاکید بر اینکه کشور ایران در اقلیمی خشک و نیمه خشک واقع شده است، ادامه داد: در شرایط نرمال و طبیعی توزیع زمانی و مکانی بارندگی‌ها در ایران غیرمتوازن است و همین امر اهمیت بسیار بالای طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی را به خوبی نشان می‌دهد. طبیعتا برای رفع نیازهای حیاتی هموطنان مرزنشین ما تامین نیازهای شرب و همچنین زمینه‌های اشتغال و استقرار و تثبیت جامعه و به ویژه کنترل سیلاب اجرای این طرح‌ها بسیار حائز اهمیت است.
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: در قالب طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی کشور ۶۱ طرح شامل ۱۲۰ پروژه در ۱۲ استان اجرا شده و یا در حال اجراست که این پروژه‌ها شامل ۴۲ سد و بند است که ۳۷ طرح آن به مرحله تکمیل رسیده و در آینده نیز با حمایت تمامی مسئولان کشور و تامین منابع لازم طرح‌های در دست اجرا نیز تکمیل خواهند شد.
وزیر نیرو ادامه داد: از میان یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر سامانه انتقال آب نیز تاکنون ۹۵۰ کیلومتر آن اجرا شده است و در فرایند اجرای این طرح‌ها ظرفیت بسیار بالایی از امکانات مهندسی در قالب مشارکت ۴۱ شرکت مهندسی مشاور و ۲۰۰ پیمانکار در این پروژه بزرگ به کار گرفته شده است.
اردکانیان خاطرنشان کرد: این طرح‌ها پس از تکمیل نهایی موجب تامین آب شرب ۴۶ شهر، ایجاد ۱۹۸ هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای ۳۲۰ هزار نفر و تامین انرژی‌ برقابی به ظرفیت ۴۵۰ مگاوات خواهد شد.
وی یادآور شد: در سال‌های ۸۳ تا ۹۳ پروژه‌های یاد شده حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و سپس با حمایت‌های صندوق توسعه ملی توانسته‌ایم در فاصله سال‌های ۹۳ تا پایان ۹۷ حدود ۵۰ درصد نیز به میزان پیشرفت‌ پروژه‌های این بخش اضافه کنیم. به تعبیری در چهار سال اخیر به طور متوسط در هر سال ۱۲.۵ درصد پروژه‌ها پیشرفت داشته‌اند و امروز در شرایطی هستیم که بهره‌برداری سریع از این طرح‌ها در چارچوب‌های یاد شده آغاز خواهد شد. لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات