«تحول شهرسازی» رییس‌‌جمهور چیست؟

«تحول شهرسازی» رییس‌‌جمهور چیست؟

بنانیوز (BanaNews.ir) www.BanaNews.irرییس‌‌جمهور یکشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی از طرح تحول شهرسازی در کشور خبر داد و بدون آنکه به جزئیات طرح اشاره کند، گفت: «این طرح که به زودی اعلام می‌شود برای همیشه قیمت مسکن را پایین نگه می‌دارد.» منابع آگاه در بخش مسکن با اشاره به اینکه رییس‌ دولت این اواخر مرتب بر پایان دادن به آپارتمان‌سازی تاکید می‌کند، می‌گویند: طرح تحول شهرسازی مدنظر رییس‌‌جمهور گسترش افقی شهرها به جای گسترش عمودی است.

گزارش دنیای‌اقتصاد از جزئیات این طرح حاکی است: دولت در نظر دارد محدوده شهرها را افزایش دهد و با واگذاری زمین‌های جدید در قطعات مخصوص احداث ساختمان‌های کم‌طبقه، شهرها را از حالت متراکم و آپارتمانی خارج کند. این شیوه شهرسازی برای کلانشهرها نیز قرار است در شهرهای اطراف که قابلیت ویلا‌سازی را دارند، اجرایی شود. منابع مطلع از تصمیمات دولت در حوزه مسکن تاکید می‌کنند: با اضافه‌ شدن محدوده قانونی شهرها مساحت زمین‌های مسکونی نیز افزایش می‌یابد و فضای لازم برای احداث ساختمان‌های یک‌طبقه حیاط‌‌دار ایجاد می‌شود. به گزارش دنیای‌اقتصاد در صورت اجرای این طرح، فروش هوا یا همان تراکم، جای خود را به فروش زمین می‌دهد که نتیجه آن آنطور که گفته می‌شود کاهش هزینه ساخت‌وساز به واسطه حذف تراکم‌فروشی خواهد بود.

این در حالی است که به گفته مسوولان بخش مسکن برای تحول در شهرسازی باید از یک‌سو سیستم حمل‌ونقل درون‌شهرها تقویت شود و از سوی دیگر خدمات زیربنایی و روبنایی برای محدوده جدید شهرها فراهم باشد. محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو درباره مهم‌ترین بحث روز بازار مسکن نیز گفت: «ما اکنون قانونی برای کنترل اجاره‌بها نداریم، ولی وقتی تقاضای اجاره‌ها در حد معقول باشد، بحث اجاره‌بها را نیز می‌توانیم کنترل کنیم.»

وی سپس به تحویل واحدهای مسکونی‌مهر اشاره کرد و افزود: به همان نسبت عرضه مسکن‌مهر، خانه‌های موجود، از مستاجر خالی و در نتیجه عرضه واحدهای اجاره‌ای افزایش می‌یابد.

 

    نظرات