انتقال آب ازتونل بهشت‌آباد سالانه هزارمیلیاردتومان به کشور زیان می‌زند

انتقال آب ازتونل بهشت‌آباد سالانه هزارمیلیاردتومان به کشور زیان می‌زند

www.BanaNews.irدبیرانجمن صنفی مهندسین صنعت آب خوزستان گفت: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون با معیارهای چند سال گذشته سالیانه حدود هزار میلیارد تومان به کشور زیان وارد می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمیدرضا خدابخشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خوزستان اظهار کرد: سدهایی که‌ بر روی رودخانه‌ کارون احداث شده است، سدهای ملی محسوب می‌شوند و با سرمایه‌های ملی ساخته و برای تولید برق در سطوح ملی و جبران تولید در سراسر تابستان ایجاد شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که اثرات زیان بخش این انتقال آب، اثرات ملی نیز محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس کارشناسی‌های انجام شده مشخص است که اگر هزینه پروژه انتقال آب، صرف آبیاری قطره‌ای، آب مجازی و فرصت‌های جدید اشتغال در استان‌هایی که خواستار آن هستند، شود حدود ۲ برابر آن میزانی که قرار است آب منتقل شود، تولید آب خواهیم داشت.

دبیر انجمن صنفی مهندسین صنعت آب خوزستان تصریح کرد: این تحقیقات توسط یکی از اساتید دانشگاه شهرکرد تهیه شده و منابع فنی و اطلاعاتی این تحقیقات نیز موجود است. با صرف این هزینه‌های زیاد به‌منظور انتقال آب می‌توان منافع بیشتری را در استان‌های مقصد ایجاد کرد.

خدابخشی بحث جلوگیری از انتقال آب از تمام رودخانه‌های خوزستان را به‌عنوان یکی از فعالیت‌های انجمن صنفی صنعت آب خوزستان دانست و گفت: این انجمن به دفعات متعدد در نشست‌ها و میزگردها عنوان کرده که انتقال آب یک مبحث کاملا فنی، تخصصی، اقتصادی و اجتماعی است.

وی افزود: در مواقعی توجیه اقتصادی طرح‌ها بسیار اهمیت داشت و طرح‌ها را با یکدیگر مقایسه اقتصادی می‌کردند تا آن‌ها را برای اجرا اولویت‌بندی کنند اما هم‌اکنون در دنیا بحث‌های اجتماعی اهمیت دارد و مباحث اقتصادی در اولویت بعدی قرار دارد.

دبیر انجمن صنفی مهندسین صنعت آب خوزستان با اشاره به این‌که بحث انتقال آب برای این انجمن از دیدگاه صنفی اهمیت دارد، گفت: آب به عنوان یک کالای استراتژیک تلقی می‌شود که باعث ورود سرمایه‌ها، ایجاد اشتغال و رفاه برای استان خواهد شد.

خدابخشی تصریح کرد: می‌توان بحث انتقال آب را از نگاه ملی نیز مورد بررسی قرار داد که در این صورت صرفه‌های اقتصادی، اجتماعی و هزینه‌هایی که مملکت باید برای آن کار پرداخت کند را می‌توان با یکدیگر مقایسه کرد.

وی یادآور شد: نمایندگان خوزستان پیگیری شدیدی در زمینه‌ی پروژه انتقال آب بهشت‌آباد داشتند و موفق شدند دستور لغو اجرای این پروژه را از رییس جمهور بگیرند. اما متاسفانه چیزی که در عمل مشاهده شد ابلاغیه تخصیص آب به میزان ۸۴۶ میلیون مترمکعب در سال بود و هیچ‌گونه راه کار اجرایی و عملیاتی در مورد لغو این پروژه مشاهده نشد.

دبیرانجمن صنفی مهندسین صنعت آب خوزستان با بیان این‌که کمبود آب شرب در هیچ استانی به غیر از خوزستان وجود ندارد گفت: طرح غدیر نشان‌دهنده کمبود آب شرب در استان خوزستان است.

خدابخشی افزود: بسیاری از استان‌ها از آب شرب خود به‌منظور مصارف کشاورزی استفاده می‌کنند و با این ترفند که با کمبود آب شرب مواجه هستند بحث انتقال آب از خوزستان را مطرح می‌کنند. مشکل باغ‌های کرمان در نگهداری نیست بلکه در توسعه باغ‌ها است که در حال حاضر با وجود شرایط کم آبی نیازی به توسعه این باغ‌ها نیست.

 

    نظرات