فرونشست اصفهان را تهدید می‌کند/حل مشکلات شهرها در سایه تعامل

فرونشست اصفهان را تهدید می‌کند/حل مشکلات شهرها در سایه تعامل

شهردار اصفهان گفت: سفره‌های آب زیرزمینی خشکیده، فرونشست اصفهان را تهدید می کند، اگر چاره‌ای اندیشیده نشود و برای تونل سوم کوهرنگ و سد بهشت آباد برنامه ریزی نکنیم، بزرگترین دستاورد بشری در اصفهان مورد تهدید قرار می گیرد.

قدرت‌الله نوروزی در آیین اختتامیه دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز که عصر امروز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد، ضمن تقدیر برای برگزاری این همایش، اظهار کرد: اصفهان شهری پر از زیبایی، هنر و دارای آثار متعدد تاریخی و میراثی نهفته که بیانگر همه تاریخ ایران است و گردشگری یکی از محورهای اصلی مدیریت این دوره شهری در اصفهان است.

وی افزود: عنوان همایش دانشگاه سبز، موضوعی حقوق بشری است زیرا دانشگاه سبز منجر به توسعه پایدار و توسعه پایدار چیزی جز حقوق شهروندی و حفظ محیط زیست نیست.

شهردار اصفهان ادامه داد: اگر چه دانشگاه سبز از سابقه دیرینی برخوردا نیست اما با واژه هایی چون حقوق همبستگی پیوند عمیقی دارد.

نوروزی ادامه داد: زمانی که امریکایی‌ها در کانادا کارخانه‌های ماشین سازی را ساختند و یا در نپال با تصور اینکه از نیرو و محیط کار ارزان استفاده کنند، نهادهای بین المللی حقوق بشری مانع از اقدامات ضد زیست محیطی آمریکا شدند که پس از  آن حقوق همبستگی شکل گرفت.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز همه انسان‌ها باید بر اساس حقوق بین المللی از آنچه محیط زیست را آلوده می کند در امان بمانند، افزود: خوشبختانه مدیریت شهری در اصفهان توانسته با اتخاذ سیاست‌های زیست محیطی در این راستا گام های موثری بردارد.

وی اظهار کرد : حمایت خود را از چنین همایش‌هایی برای افزایش محیط های زیست پذیر برای زندگی بهتر شهروندان اعلام آمادگی می کنیم.

نوروزی با اشاره به اینکه حق دسترسی به آب شرب سالم، خاک و هوای پاک از حقوق مسلم بشری است، گفت: شهر اصفهان به عنوان شهری  با داشتن ۲۰ هزار هکتار مساحت و دارای دو هزار هکتار بافت فرسوده و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده تاریخی امروزه به دلیل رعایت نشدن برخی مقررات در معرض تهدید فرونشست زمین است.

شهردار اصفهان با اشاره به رونمایی طومار شیخ بهایی در همایش بین المللی دانشگاه سبز اظهار کرد: این طومار را شیخ بهایی نوشت تا نحوه برداشت از این رودخانه را تعیین کند، زمانی که این طومار نوشته شده است ۸۵۰ میلیون متر مکعب آورد این رودخانه بوده و این آب تحت عنوان حقابه متعلق به همه کسانی بود که در آن زمان از این روخانه استفاده می کردند؛ حقی که مبنای قانونی و شرعی دارد.

برای تونل سوم و کوهرنگ چاره اندیشی شود

نوروزی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۳۳ تونل اول کوهرنگ با پول حقابه داران احداث شد و تونل دوم پس از انقلاب به بهره برداری رسید، افزود: همه این‌ها بر اساس قواعدی بود که محیط زیست تخریب نشود، حقوق قانونی و شرعی مردم رعایت شود و  توسعه پایدار تحقق یابد، ولی برداشت های غیرمجاز، تخصیص‌های غیر منطقی، توسعه برداشت از بخش‌های مختلف و اقدامات نامناسب و بی ارتباط با محیط زیست، امروز حادثه‌ای را آفریده که بیم آن می‌رود که اصفهان دچار فرونشست شود.

شهردار اصفهان اظهار کرد: سفره‌های آب زیرزمینی خشکیده، فرونشست اصفهان را تهدید می کند، اگر چاره‌ای اندیشیده نشود و برای تونل سوم کوهرنگ و سد بهشت آباد برنامه ریزی نکنیم، بزرگترین دستاورد بشری در اصفهان مورد تهدید قرار می گیرد.

وی با اشاره به ۵۰۰ هکتار زیربنای میراث فرهنگی شهر اصفهان ادامه داد: میدان نقش جهان، چهل ستون، پل خواجو، سی و سه پل و ... دستاوردهایی است که اگر چه در اصفهان واقع شده اما افتخار بزرگی برای جهانیان است.

نوروزی با بیان اینکه اصفهان، مظهر هنر و تجلی گاه همه زیبایی‌های بشر است، تصریح کرد: طومار شیخ بهایی باید در چنین همایشی رونمایی شود و دانشگاه‌ها باید بدانند که امروز دوره مدرک گرایی نیست بلکه امروز باید به رفاه مردم اندیشیده شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه دانشگاه‌ها نمی توانند بدون تعامل  با بخش‌های مختلف اجتماعی، مدیریت شهری صنعت و کشاورزی نقش خود را ایفا کنند، افزود: باید برای مقالات دانشگاهی چاره‌ای اندیشیده شود،  مقاله‌ای که گره کوری از جامعه نگشاید، هیچ ارزشی ندارد.

نوروزی با اشاره به اینکه تعامل دانشگاه با جامعه سبب تحقق رفاه عمومی می شود، ادامه داد: باید چنین مراسمی در دانشگاه‌ها برگزار شود تا مدیران و دانشگاهیان بدانند بدون تعامل با یکدگیر نمی‌توان موفق بود هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند.

دانشگاهیان پسماندها را به انرژی تبدیل کنند

وی با اشاره به اینکه در اصفهان زمینه برای دانشگاه سبز در راستای حفاظت از محیط زیست، توسعه پایدار و دانشگاه سبز فراهم است، گفت: امروز در اصفهان بیش از یک هزار تن پسماند تولید می‌شود؛  دانشگاه‌ها باید با گفتگوها و ارائه مقالات خود یاری کنند که طلای سیاه برای تولید انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان در روزگاری ۱۲ هزار هکتار فضای سبز داشت و با حقابه‌ها آبیاری می‌شد، افزود: امروز این فضای سبز به ۳۷۰۰ هکتار کاهش یافته است، سال گذشته بزرگترین اضطراب و دغدغه ما پس از زاینده رود، آبیاری فضای سبز شهری بود که بر این اساس دو تصفیه خانه احداث شد و در حال حاضر تصفیه خانه شاهین شهر برای بیش از ۴۰۰ هکتار فضای سبز پساب تصفیه شده تحویل می دهد.

وی ادامه داد:  با تصفیه ثانویه فاضلاب شهری توانستیم  فضای سبز و درختان ۲۰۰ ساله‌ای که بخشی از هویت این شهر هستند را از بحران خشکسالی نجات دهیم.

نوروزی گفت: در برخی نقاط کشور نمی دانیم چگونه جلوی سیلاب را بگیریم که قاتل جان مردم نشود در حالی که اگر تونل سوم کوهرنگ، تونل بهشت آباد احداث شده بود شاید بخشی از این حجم عظیم سیلاب در آنها ذخیره می شد.

وی با اشاره به اینکه  مانند دوران دفاع مقدس که مردان، زنان، جوانان اصفهانی با تقدیم ۲۳ هزار شهید ایثارگرانه به صحنه آمدند و از کشور دفاع کردند، در نخستین روزهای که کشور دجار بحران سیلاب شد با تمام تجهیزات به لرستان و خوزستان رفتیم، اظهار کرد: تا دیروز نیروهای ما در مناطق سیل زده ماندند تا بگویند با وجود همه بحث‌هایی که علیه اصفهان شده بود، نوع دوستی، بشر دوستی و حمایت از دیگران اولویت اول ماست.

مقامات دولتی اجازه خروج آب از کشور را ندهند

شهردار اصفهان خاطر نشان کرد: امیدوارم تهدید ها به فرصتی تبدیل شود که عده ای تحت فشار سیلاب آسیب نبیند و زمینه ای ایجاد شود که مقامات دولت تصمیمی بگیرند که آب‌ها به خارج از ایران نرود.

وی تصریح کرد: نمی توان از توسعه پایدار صحبت کرد و به این مسئله نیاندیشید.

نوروزی با اشاره به اینکه در خصوص هوای پاک با دانشگاه‌ها تعامل وجود دارد، اظهار کرد : از تمامی کسانی که در زمینه جلوگیری از آلودگی خاک، آب و گسترش فضای سبز مقاوم به کم آبی فعالیت می کنند، حمایت می کنیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: یقین دارم در سایه تعامل می توان مشکلات شهرها و کشور راحل کرد تا  شهرهایمان را زیست پذیر تر کند و این همان رسالتی است که همه ما دانشگاهیان بر دوش داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز دهم و یازدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه اصفهان برگزار شد. طی این دو روز ۱۸ نشست تخصصی برگزار و ۲۰ مقاله از ۸۲ مقاله ارائه شده به عنوان مقالات برتر انتخاب شدند. در آیین اختتامیه این همایش از دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، زنجان، تبریز ، کاشان،  فردوسی مشهد ، شهید مدنی آذربایجان، تربیت مدرس و دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاههای سبز کشور تجلیل شد.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان و شرکت الکترونیکی ابوالفضل یزد به عنوان غرفه داران برتر این همایش انتخاب شدند.

گفتنی است در حاشیه این همایش از طومار شیخ بهایی نیز رونمایی شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات