اگر سد کرخه را نداشتیم امروز با آکواریوم خوزستان مواجه بودیم

اگر سد کرخه را نداشتیم امروز با آکواریوم خوزستان مواجه بودیم


به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "ناصر ترکش‌دوز" جمعه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی "مناظره" شبکه یک با موضوع توسعه سدسازی در کشور افزود: سدسازی امری است که به منظور ایجاد امنیت جانی و مالی در برابر سیلاب‌های ویرانگر و مخرب، تامین و امنیت آب شرب، تامین امنیت غذایی و تولید انرژی پاک برق‌آبی باید بسیار اهمیت داده شود.
وی با بیان اینکه ظرف چهار روز بارشی معادل سه تا شش ماه وارد رودخانه‌های کشکان، کرخه، دز و کارون شد، اظهار کرد: مجموع این حجم سنگین آب را جز از طریق سازه بزرگی مثل "سد" نمی‌توانیم مهار و به آرامی وارد رودخانه کنیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بارش‌ها در فصل‌های بهار و زمستان که نیاز آبی کمتری داریم صورت می‌گیرد، گفت: امسال پس از ۱۵ سال خشکسالی با باران فراوان و سیل مواجه شدیم، بنابراین در چنین شرایطی چاره‌ای جز ذخیره‌سازی نداریم.
وی با تاکید بر ضرورت امنیت غذایی تصریح کرد: به دلیل همین ذخیره‌سازی‌های انجام شده، طی سال‌های اخیر به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، در زمینه کشاورزی هیچ‌گاه با قحطی مواجه نشدیم؛ بنابراین به دلیل تامین نیازهای زندگی بشر نیاز به سد‌سازی داریم.
این کارشناس بخش آب با اشاره به تجربیات وزارت نیرو در زمینه سدسازی افزود: به تازگی بین دو کشور عمان و ایران قراردادی به امضا رسید و طی آن ساخت هفت سد در آن کشور به دلیل دانش و تجربیات سال‌های اخیر به مهندسان ایرانی واگذار شد.
وی با تاکید بر اینکه در بارش‌های امسال خوزستان، در یک روز حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب سیلاب وارد این استان شد، ادامه داد: این حجم از آب معادل ۴ برابر ظرفیت سد کرج است و به جز سد، هیچ جایگزینی برای مهار و کنترل این حجم از سیلاب وجود نداشت.
ترکش‌دوز ادامه داد: این سیلاب‌ها در دوره‌های مختلف در خوزستان تکرار شده و هر بار خسارت‌های فراوان جانی و مالی بر جای گذاشته است، اما امسال به دلیل وجود سدهای دز و گتوند و کرخه بود که این سیلاب حداقل خسارت را در پی داشت.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات