در راستای امحا زباله های عفونی به دنبال راهکار مقرون به صرفه هستیم

در راستای امحا زباله های عفونی به دنبال راهکار مقرون به صرفه هستیم

طوفان محمدی، رییس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر اراک درخصوص حوزه مدیریت پسماند شهری اراک، گفت: در حوزه سازمان پسماند شهرداری اراک که یکی از بزرگترین سازمان های شهرداری به حساب می آید. این سازمان در سطوح مختلفی از جمله زباله های شهری، زباله های عفونی و زباله های صنعتی در حال فعالیت است. هر چند که تنها زباله های شهری در حیطه وظایف شهرداری است.
وی افزود: حدود یک سال است که در تلاش هستیم تا بتوانیم برنامه ای برای زباله های عفونی و صنعتی هم داشته باشیم. در راستای زباله های بیمارستانی، یک سری جلساتی با شرکت ماشین سازی اراک برگزار شده تا روزانه فرایند ۶ تن زباله سوزی صورت پذیرد، این طرح نه تنها شهر اراک بلکه شهرهای دیگر را نیز پوشش می دهد. در این راستا مخالفت هایی نیز شده چرا که سازمان نظام پزشکی به دلیل این که زباله های بیمارستانی را می توان اتوکلاو کرد، مخالف زباله سوزی بود .
محمدی ادامه داد: در جلسات بسیاری که برگزار شد با توجه به مسیله گرانی ارز مقرر شد راهکارهای دیگر امتحان شود، لذا با مطالعات و بررسی های دیگر در نظر گرفته شد از سیستم اتوکلاو مرکزی هم استفاده کرد. در این راستا با شهرهای دیگر نیز مذاکراتی صورت گرفت که به دنبال آن باید زمینی را به عنوان سایت پسماند در اختیارآن ها قرار داده تا بقیه فرایند انجام شود. در بررسی های بعدی مشخص شد که با این روش تنها زباله های بیمارستانی به صرفه نیست و زباله صنعتی می تواند به آن اضافه شود چرا که تخصص هر دو حوزه وجود دارد که البته در این راستا باید جلسات بیشتری با سازمان های ذیربط برگزار شود تانتیجه نهایی اخذ شود.
وی افزود:در راستای زباله های شهری به علت آنکه میزان تولید زباله در شهر اراک روزانه حدود ۱۵۰ تن می باشد، فرآیند زباله سوز شهری به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست چرا که در ابتدا این امر هزینه بسیار بالایی دارد، نگهداری آن بسیار مشکل است و می بایست فیلترهای آن مرتب تعویض گردند تا موجب آلودگی هوا نشود و جنبه غیراقتصادی دارد.
ییس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای شهر اراک خاطرنشان ساخت: بحث دیگر امحا و پردازش زباله ها است که در این خصوص باید کاهش زباله داشته باشیم چرا که حدود ۷۰ درصد زباله های اراک زباله های تر و ۳۰ درصد آن زباله های خشک هستند بنابراین اگر بخواهیم به مرحله بازیافت و تفکیک صحیح برسیم این درصدها باید برعکس شوند. :
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات