مصاحبه مدیر دفتر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای زنجان با صداو...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،مهندس بهزاد احمدی مدیر دفتر رودخانه ها و سواحل این شرکت در گفتگو با خبرنگار صداو سیمای مرکز زنجان،اظهار کرد:۷ مسیل اصلی و تعداد متعددی آبراهه های فرعی در شهر زنجان داریم،که بایستی در ساخت و سازها این نقاط مورد توجه جدی عوامل اجرایی قرار گیرد.

احمدی در گفتگوی خود به شیب شهر که از شمال به جنوب است اشاره کرد و درخصوص کانالهای سرپوشیده داخل شهرعنوان داشت:در کل ۳۲.۵ کیلومتر کانال داریم که ۱۸.۵ کیلومتر آن سرپوشیده و ۱۴ کیلومتر روباز است.

وی افزود:براساس قانون توزیع عادلانه آب،تعیین حد بستر و حریم رودخانه به عهده وزارت نیرو است و ساماندهی مسیل های داخل شهر از وظایف شهرداری ها است و شرکت آب منطقه ای زنجان نقشی در دادن مجوز برای ساخت و سازهای درون شهری ندارد.

احمدی با بیان اینکه،ماطبق استعلام شهرداریها حد و حریم بستر مسیل ها را اعلام می کنیم ابراز داشت:در زمان گذشته،استعلام ها در این زمینه صورت نگرفته و هم اکنون شهر دچار آبگرفتگی هایی در داخل این محدوده ها می شود،این درحالی است که در شهرکهای جدید الاحداث، مسیل ها مشخص و باز است و چنین مشکلی وجود ندارد.

احمدی در پاسخ به سئوال خبرنگار صدا وسیمای مرکز زنجان،در خصوص میزان خطر آفرین بودن مسدود بودن مسیل ها و سیلاب ها در سطح شهر،خاطرنشان کرد:کانال های سطح شهر برای بارندگی های فصلی جوابگو است و فقط در برخی از مسیل ها که کانال ها بسته است و روی مسیلها ساخت و ساز شده است،بایستی تدابیر لازم از سوی مسئولین امر، اندیشیده شده و این کانالها لایروبی شده تا حتی الامکان سیل در مسیلها هدایت شود.

وی افزود:مسیل گشایی، مسیر حقوقی خود را دارد و از طریق استفاده از نقشه، مسیل های داخل شهر را بایستی جانمایی کرد.

مدیر دفتر رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای زنجان،اظهارداشت: مطالعه مسیل های شهر از سال ۸۸ شروع و در سال ۹۰ خاتمه یافت و این نشانگر اهمیت این مسیل ها برای این شرکت است و معتقدیم در سطح شهر و در این محدوده ها نبایستی هیچگونه ساخت و سازی بدون گرفتن استعلام از شرکت آب منطقه ای زنجان، انجام پذیرد.

احمدی در خصوص وضعیت کانال ها ، آبراهه ها و مسیل های شهر زنجان هنگام بارندگی ها گفت:وقتی توسعه شهرنشینی اتفاق می افتد،زمین های طبیعی از بین رفته و رواناب هایی در سطح شهر ایجاد می شودو اگر لایروبی مسیلها بموقع انجام پذیرد مشکل خاصی پدیدار نخواهد شد.

وی در خصوص مهندسی رودخانه و وظایف آن گفت:مهندسی رودخانه به دو بخش؛ مهندسی رودخانه و اقدامات سازه ای تقسیم بندی می شود و آنگونه که کارشناسان ارزیابی کرده اند در هر سال ۲ میلیارد تومان برای مطالعه خطرپذیری سیلاب های درون شهری موردنیاز است و در صورت تامین اعتبار لازم برای تعیین حد و حریم بستر و رپرگذاری می توان کارهای زیادی انجام داد ولی متاسفانه از منابع استانی هیچگونه اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات