در جلسه هم اندیشی شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان ...

به گزارش پایگاه خبری توانیر به نقل از روابط عمومی توزیع کردستان، هیوا لهونیان مدیرعامل این شرکت، با ذکر اینکه وجود آلاینده های مضر برای محیط زیست با توجه به سوخت نیروگاه ها برای تولید انرژی برق، دیگر چالش پیش روی این صنعت است، گفت: این امر ما را موظف به مصرف صحیح و درست از انرژی برق و نهادینه سازی این فرهنگ در جامعه می سازد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اعلام اینکه کشور ایران جزو کشورهایی با مصرف بالا و بی رویه در بحث انرژی در جهان است، افزود: متوسط رشد مصرف سالیانه در دنیا ۳.۷ درصد می باشد که این رقم در کشور ما حدود ۶.۸ درصد است.

وی با ذکر اینکه روند رو به رشد مصرف برق در خیلی از کشورهای پیشرفته به دلیل رشد صنعت است، به عبارتی رشد مولد است، تصریح کرد: رشد مصرف برق در کشور ما متاسفانه رشد غیر مولد است و همین امر سبب می شود که تدابیر هوشمندانه ای را در خصوص مدیریت مصرف لحاظ کرد.

لهونیان در ادامه با اذعان به اینکه حدود ۹۸ درصد مشترکان استان را مشترکان خانگی، تجاری  و ادارات تشکیل داده است، گفت: ۱.۵ درصد مشترکین کشاورزی و کمتر از نیم درصد باقی مانده هم متعلق به بخش صنعتی است.

وی با گریز به نقش مهم ادارات در بحث مدیریت مصرف برق و نهادینه کردن این فرهنگ، تاکید کرد: مصرف برق در ساختمان های مسکونی کشور ۴.۸ برابر کشورهای پیشرفته می باشد وی همچنین اظهار داشت:  ما تنها یک درصد از جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده ایم ولی ۲ درصد انرژی جهان را مصرف می کنیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به اینکه ۲ درصد انرژی دنیا در ایران مصرف می شود، هشدار داد: اگر رشد مصرف انرژی در کشور مدیریت نشود، مجبور به وارد کردن انرژی برق از دیگر کشورها خواهیم شد.

لهونیان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه اگر در سال گذشته هر مشترک فقط ۱۰۰ وات مصرف خود را کاهش می داد، تابستانی بدون خاموشی را سپری می کردیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ساعات پیک مصرف از ساعت ۱۲ الی ۱۶ و ساعت ۲۰ الی ۲۴ شب می باشد، ادارات نقش مهمی در  صرفه جویی انرژی برق در پیک روز  را به خود اختصاص می دهند.

وی با بیان اینکه بارش های اخیر منجر به پر شدن سدها شده است، گفت: باید دقت کنیم که فقط باران باریده است و سد نباریده است و لذا به دلیل نبود سدهای جدید از یک طرف و افزایش مصرف بی رویه برق از طرف دیگر، کماکان با کمبود ۳۰۰۰ مگاوات نیروی برق مواجه هستیم.

لهونیان با اشاره به مشکلات تولید و انتقال برق در بسیاری از شهرهای کشور، بیان کرد: برای این که کمبود انرژی برق در تابستان پیش رو را جبران کنیم نیازمند تخصیص چهار میلیارد دلار اعتبار برای یک سال هستیم، رقمی که با مدیریت مصرف برق، براحتی می توان آن را جبران کرد و این سرمایه را در بخش های دیگر جامعه و بویژه بخش مولد مورد استفاده قرار دارد.

وی در ادامه با ذکر اهمیت مقوله صادرات برق، بیان کرد: در طول سال حدود ۱۰۰ ساعت در دو ماه تابستان با پیک مصرف برق مواجه هستیم و مابقی زمان ها و به ویژه سایر فصول غیر از تابستان با ظرفیت اضافه تولید مواجه هستیم وکوتاهی در صادرات این انرژی مهم، ضربه بزرگی به صنعت برق و اقتصاد کشور است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به اینکه ادارات مکلفند ۲۰ درصد از انرژی مصرفی خود را از طریق انرژی های نو تامین کنند، ادامه داد: با توجه به الزام ادارات به کاهش ده درصدی برق مصرفی خود، استفاده درست و صحیح از انرژی برق، جایگزینی لامپ های ال ای دی به جای لامپ های کم مصرف و معمولی، استفاده از دور کند کولر آبی در ساعات پیک و تنظیم درجه ۲۵ درجه برای کولرهای گازی، استفاده از نور طبیعی روز به جای روشن کردن لامپ، درست کرد سایه بان های برای کولر آبی در تابستان، اجرای ممیزی انرژی در ادارات و وجود مدیر انرژی در تمامی ادارات، می تواند به میزان قابل توجهی در کاهش مصرف برق ادارات موثر بوده و فرهنگ صحیح مصرف را نهادینه سازد.

وی با اشاره به وجود ۴۶۰ هزار انشعاب در استان، خاطرنشان کرد: درصورتی که هر مشترک به طور میانگین ۱۰۰ وات از مصرف خود کاهش دهد، دیگر نیازی به اعمال خاموشی در استان نیست.

لهونیان در پایان با اشاره به تخصیص ۳۱۸ میلیون ریال پاداش طی سال ۹۷ به ادارات سطح استان، یادآور شد: امسال نیز به اداراتی که همکاری لازم را جهت مدیریت مصرف لحاظ کنند، پاداش تعلق می گیرد، که این بسته های تشویقی به صورت مکتوب به ادارات اعلام شود و زمینه های همکاری فراهم شده است.

وی در پایان استفاده از ظرفیت مولدهای برق اضطراری به عنوان مولدهای خود تامین برای ساعات اوج مصرف را یکی از راه های جلوگیری از خاوشی بیان و تاکید کرد: اداراتی که از این ظرفیت ها استفاده کنند (به شرط انعقاد قرارداد و تفاهم نامه و ثبت در سامانه) مشمول پرداخت پارامترهای ویژه خواهند شد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات