قیمت پایه، همچنان مشکل شرکت‌های سیمانی در بورس

قیمت پایه، همچنان مشکل شرکت‌های سیمانی در بورس

www.BanaNews.irبرای اولین بار طی سال‌جاری سیمان زابل ۴ هزار تن محصول را با قیمت هر کیلو ۵۸ تومان در رینگ صادراتی به فروش رساند؛ این در حالی است که مشکل واقعی نبودن قیمت پایه سیمانی‌ها پس از قانون اصلاح قیمت‌ها همچنان وجود دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روز گذشته برای اولین بار طی سال جاری در رینگ صادراتی، سیمان زابل ۴۰ هزار تن محصول را با قیمت هر تن ۵۸ تومان و یک ریال وارد بازار کرد که ۴ هزار تن از این محصول با همان نرخ به ارزش ۲ میلیارد و ۳۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال از سوی معامله‌گران فروخته شد.

با توجه به نزدیکی تولیدات این تولیدکننده به مرز، معاملات انجام شده برای صدور به افغانستان صورت گرفته است. براساس اعلام تولیدکننده، همچنین به دلیل ظرفیت بالای سیمان زابل افزایش عرضه از سوی این شرکت وجود دارد.

این در حالی است که سال گذشته هم در رینگ صادراتی سیمان بهبهان به عنوان اولین شرکت سیمانی عرضه‌هایش را در این بازار پی‌گرفته بود. همچنین علاوه بر دادوستد سیمان زابل در رینگ صادراتی، دیروز عرضه‌های سیمان کردستان همچون هفته‌های ماقبل ادامه یافت و سیمان پوزولانی ویژه به صورت پاکتی با نرخ ۵۶ تومان و ۵ ریال و سیمان پوزولانی ویژه به صورت فله‌ای با نرخ ۵۰ تومان معامله شد. مجموع حجم مبادلات سیمان کردستان ۷ هزار و ۱۱۰ تن به ارزش ۳ میلیارد و ۸۳۹ میلیون و ۵۰ هزار ریال بود؛ این در حالی است که حجم کل مبادلات سیمان کردستان و زابل ۱۱ هزار و ۱۱۰ تن محصول به ارزش ۶ میلیارد و ۱۶۳ میلیون و ۳۵۰ هزار ریال بود.

براساس گفته تحلیلگران، یکی از موضوعاتی که در حال حاضر در بازار سیمان وجود دارد، مساله روند قیمت‌ها است که پس از قانون اصلاح قیمت‌ها انتظار بر این می‌رفت کالای سیمان به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین کالای انرژی بر با تغییر قیمتی مواجه شود، اما با این وجود در حال حاضر تغییر قیمتی برای آن در بورس کالا لحاظ نشده است و براساس گفته تولید‌کنندگان، معاملات همچنان بر مبنای قیمت‌های سال گذشته مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن صنفی کارفرمایان سیمان ایران انجام می‌شود. فعالان این بازار بر این باورند با توجه به حجم بالای تقاضا برای سیمان صوفیان و کردستان بهتر است در این زمینه نرخ‌ها با روندی واقعی‌تر دنبال شود؛ زیرا که جمع هزینه‌های داخلی و خارجی شرکت‌های سیمانی به گونه‌ای است که در مقابل نرخ تعیین شده سال گذشته برابری نمی‌کند و حتی برای برخی از شرکت‌ها حالت زیان دارد.

در همین راستا رضا آگاه، کارشناس فنی و پذیرش بورس کالا با بان اینکه روند حجم مبادلات و عرضه و تقاضاهای سیمان همچنان به صورت مطلوبی در بازار انجام می‌شود، به مشکل قیمتی شرکت‌های سیمان صحه گذاشت و افزود: داستان مشکل قیمت‌ها برای شرکت‌های سیمانی به دو صورت است، به طوری که برای برخی از این شرکت‌ها عرضه محصول با همان قیمت لحاظ شده پارسال هم به صرفه است، زیرا که برای نرخ‌های پایین‌تر هم مشتری دارند.

آگاه در ادامه خاطرنشان کرد: اما برخی از شرکت‌ها با نرخ پایه تصویبی سال گذشته مشکل دارند و بر این اعتقادند با توجه به قانون اصلاح قیمت‌ها و افزایش مصارف آب، برق، گاز و دیگر حامل‌های انرژی، هزینه‌های تمام شده بالا است و به همین خاطر برای آنها قیمت تعیین شده مطلوب نیست.

این در حالی است که از سوی شرکت بورس کالای ایران سقف قیمتی برای دادوستد سیمان در رینگ معاملات وجود ندارد و این به خاطر مرکزیت شرکت‌های سیمانی و رقابت آنها در بازار داخلی است که سعی شده در حمایت از این شرکت‌های سیمانی صورت بگیرد.

کارشناس پذیرش و فنی بورس کالا با اشاره به اینکه از هفته‌های آینده شاهد عرضه‌های بیشتر شرکت‌های سیمانی خواهیم بود، اظهار امیدواری کرد که شرکت‌های سیمانی در حال حاضر با همان نرخ مصوب سال گذشته وارد بازار شوند و در ادامه قیمت‌هایشان را با مجوز سازمان حمایت و هماهنگی انجمن صنفی سیمان واقعی‌تر کنند.

به گزارش بنانیوز  (BanaNews.ir) آگاه همچنین از اضافه شدن ۲ شرکت سیمانی جدید دیگر با نام فارس نو و آبیک به جمع شرکت‌های قابل عرضه در بورس خبر داد، اما اظهار کرد پذیرش آنها در مراحل اداری به سر می‌برد و از هفته‌های آینده در صورت شرایط لازم و کافی پذیرش آنها مشکلی نخواهد داشت.

براساس آمار صورت گرفته در حال حاضر ۲۱ شرکت سیمانی از طرف بورس کالا پذیرش شده‌اند که طی هفته‌ها و ماه‌های آینده عرضه‌هایشان را از سر خواهند گفت.

دلایل عدم استقبال سیمانی‌ها از بورس‌کالا

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌معتقد است: دلیل نبود عرضه مناسب و متناسب با تعهدات از سوی شرکت‌های سیمانی را باید از بورس کالا جویا شد.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، حسین‌هاشمی‌تاکید کرد: شرکت‌های سیمانی هیچ مشکلی برای عرضه تولیدات خود در بورس کالا ندارند. او در پاسخ به این پرسش که آیا ادعای شرکت‌های سیمانی مبنی بر نبود روش آزاد قیمت گذاری در مورد سیمان دلیل عرضه نکردن این کالا از سوی تولید کننده‌هاست؟ گفت: قیمت‌گذاری در بورس باید به صورت آزاد باشد و کالاها طی معاملات کشف قیمت شوند. وی ادامه داد: بعد از اجرای نهایی طرح هدفمندی یارانه‌ها، هزینه‌های تولید به دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، بالا رفت و شاید دلیل عدم عرضه سیمان توسط شرکت‌های تولیدی به همین دلیل باشد. هاشمی‌یادآور شد: در حال حاضر تولید سیمان در کشور بیش از میزان نیاز داخل است و بخشی می‌تواند در خدمت افزایش توان صادراتی کشور قرار گیرد. این در حالی است که علی‌اکبر‌هاشمیان ـ مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران ـ چند روز پیش، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت‌های سیمانی معتقدند قیمت‌گذاری روی این کالا آزاد و رقابتی نیست و به همین دلیل عرضه نمی‌کنند، گفت: در حال حاضر این شرکت‌ها به دنبال حل‌کردن قیمت پایه هستند، قیمت‌گذاری در تمام کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود آزاد است و هیچ موردی از سوی بورس کالا مبنی بر جلوگیری از عرضه وجود ندارد.

 

 

    نظرات