مجوز ۸۴۰ تومانی شدن میلگرد داده شد

مجوز ۸۴۰ تومانی شدن میلگرد داده شد

www.BanaNews.irبا وجود اینکه دیروز بورس اجازه داد تا نرخ میلگردهای عرضه شده از سوی فولاد سازان تا ۸۴۰ تومان نوسان داشته باشد اما پس از عرضه، بالاترین رقم برای قیمت این محصول ۸۱۳ تومان شد که در معامله میلگرد گروه ملی به ثبت رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) انعکاس تعیین سقف قیمت در بورس، اگرچه در نرخ‌های معاملاتی رینگ فولاد بورس کالا تاثیر زیادی نداشت، اما در بازار آزاد اثر روانی خود را گذاشت؛ به طوری که نرخ میلگرد تا ۹۰۰ و تیرآهن نیز از ۱۰۰۰ تومان گذشت. البته با وجود اینکه برخی می‌گویند عدم پذیرش نرخ بالاتر از ۸۱۳ از سوی خریداران نشان از آگاهی بازار و تصحیح روند قیمت دارد اما در عین حال برخی عقیده دارند اگر محصولات پر طرفدار بازار همچون ذوب آهن و نیشابور عرضه می‌شد احتمال رشد قیمت به ۸۴۰ تومان وجود داشت.

هفته گذشته بالاترین سقف نوسان قیمتی نرخ محصولات ذوب آهن ۲۰ تومان بود و روز یکشنبه نیز مجددا ۲۰ تومان اجازه نوسان قیمت داده شد؛ اما دیروز اعلام شد که قیمت‌ها می‌تواند تا ۸۴۰ تومان برسد. اگرچه این رشد پلکانی قیمت پایه فولاد در بورس کالا به جهت شفاف شدن قیمت‌ها و آزاد گذاشتن بازار انجام می‌گیرد، اما برخی تجار و معامله‌گران اعتقاد دارند که نباید این سقف قیمتی روزانه تعیین شود؛ چرا که باعث گمراهی و هجوم بیشتر تقاضا می‌شود و بهتر است با تعیین سقف نهایی قیمت برای چند هفته، تکلیف بازار را روشن کنند که البته سقف قیمت‌ هم باید اصولی باشد.

اما از سوی دیگر برخی معتقدند رشد پلکانی سقف قیمت از هیجانی شدن یکباره بازار می‌کاهد و روش بهتری است؛ اما عقیده مشترکی که بین همه فعالان بازار وجود دارد این است که ای کاش از همان ابتدا و از سال قبل این اجازه داده می‌شد تا بازار، خود قیمت را تعیین کند تا با کاهش واردات مواجه نشویم. به عقیده این افراد، نتیجه این اقدامات این بود که امروز با نگرانی از کاهش موجودی کالا به خصوص شمش مواجه شده‌ایم.

در مورد این موضوع که قیمت‌های فعلی درست است یا نه یا اینکه این روند قیمتی ادامه پیدا می‌کند یا خیر، اما و اگرهای زیادی وجود دارد؛ از جمله اینکه گفته می‌شود اگر نظارت‌های سفت و سخت گذشته همچون ارزیابی روزانه انبارها انجام شود امکان اینکه تقاضا کم شود وجود دارد؛ اما برخی معتقدند سازمان‌های نظارتی، به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه خروج بازار از ورطه رکود، میدان دادن به آن است و اینکه بگذارند بازار، خود را به مرور زمان اصلاح کند. البته شایعاتی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه برخی توافقات برای تعیین نوسان سالانه قیمت فولادسازان انجام شده؛ اما با وجود واقعیت داشتن این موضوع به گفته تجار عملا به نظر نمی‌رسد با توجه به تحولات روزانه و متوالی بازارهای جهانی چنین امری به صلاح بازار باشد.

اگرچه در حال حاضر واردات به قدر کافی اما با نرخ‌های بالاتر انجام می‌شود، اما برخی نیز نگران این موضوع هستند که در آینده در صورت رشد بیشتر قیمت‌های جهانی، شمش کمتری وارد بازار ایران شود در نتیجه باید وزارت بازرگانی از همین الان برای واردات شمش در زمان تابستان و فصل پرمصرف بازار آهن اقداماتی را انجام دهد. ضمن اینکه به دنبال رشد قیمت اجاره بهای مسکن از سال گذشته گفته می‌شود تعداد خریداران غیرپروژه‌ای از یک ماه اخیر بیشتر شده؛ چراکه دارندگان مسکن ترجیح می‌دهند به ساخت و ساز ملک خود اقدام کنند. حتی برخی پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که شرایط در بازار سکه و طلا تغییر کند، این احتمال که بخشی از پول‌های سرگردان که در بازارهای دیگر همچون طلا و سکه و سهام وجود دارد اما سال قبل در بازار آهن بودند، مجددا به این بازار برگردند.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته در بورس کالا میلگرد ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی ۸ هزار و ۸۰۰ تن با نرخ ۸۱۳ تومان برای ۳۱ خرداد ماه، میلگرد ۱۴ تا ۳۲ فولاد کویر با نرخ ۸۰۲ تومان ۶ هزارو ۶۰۰ تن، میلگرد ۱۶ تا ۳۲ فولاد بناب ۱۱۰۰ تن ۸۰۶ تومان ،تیرآهن ۱۴ و ۱۶ بناب با نرخ ۸۰۵ تومان ۱۱۰۰ تن معامله شد. میلگرد A2، ۱۶ تا ۲۰ ذوب ارومیه با نرخ ۷۷۰ تومان ۲۲۰ تن معامله شد. ورق سرد فولاد غرب آسیا با نرخ ۸۶۰ تومان ۱۰۰ تن فروخته شد.

گفته می‌شود، ذوب آهن اصفهان برای هفته آینده نرخ پایه ۸۰۱ تومان و نیشابور نیز نرخ ۸۱۰ تومان را پیشنهاد داده است.

 

 

 

    نظرات