جزئیات ۳ خط اعتباری ۲۰ هزار میلیارد تومانی مسکن مهر

جزئیات ۳ خط اعتباری ۲۰ هزار میلیارد تومانی مسکن مهر

در حالی مسکن مهر کشور از سه خط اعتباری مجموعاً به‎www.BanaNews.irارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان برخوردار شده است که افت معاملات مسکن از نیمه دوم سال ۸۷ علت کاهش ساخت و ساز در سال ۸۸ اعلام شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، تازه‎ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بخش مسکن کشور در سال ۸۹ حاکی است: به تبع شرایط رکودی که از سه‏ماهه دوم سال ۱۳۸۷ بر بخش مسکن حاکم شد (به دلیل افت معاملات مسکن از نیمه دوم سال ۸۷) تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در کل مناطق شهری کشور روند کاهشی را تا سه‏ماهه دوم سال ۱۳۸۸ تجربه نمود؛ لیکن از سه‏ماهه سوم سال ۱۳۸۸ و روند کاهش صدور پروانه‌ها متوقف گردید و از این دوره به بعد شاخص مذکور به عنوان شاخص پیش‌نگر بخش مسکن از رشد قابل توجهی برخوردار گردیده است. این امر حاکی از بهبود وضعیت شاخص‌های آغازین تولید این بخش و سپری شدن شرایط رکود نسبی در بخش مسکن است.

آمار پروانه‌های ساختمانی صادره توسط شهرداری‌ها در ۹ماهه اول سال ۱۳۸۹ (آخرین آمار موجود) حاکی از افزایش تعداد پروانه‌ها و سطح کل زیربنای طبقات ساختمان‌های کل مناطق شهری به ترتیب به میزان ۳۵ و ۴۱٫۹ درصد است. شاخص‌های فوق در شهر تهران به ترتیب ۸۹٫۹ و ۷۹٫۹ درصد رشد نشان می‌دهد. افزایش آمار پروانه‌های ساختمانی به عنوان شاخص آغازین تولید، افزایش فعالیت‌های ساختمانی در سایر مراحل تولید مسکن و به عبارتی افزایش سرمایه‌گذاری را به دنبال خواهد داشت.

در ۹ماهه اول سال ۱۳۸۹ میزان سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری با افزایش ۶٫۷ درصدی (قیمت‌های جاری) نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۲۴۹٫۴ هزار میلیارد ریال بالغ گردید. بیشترین میزان رشد سرمایه‌گذاری مربوط به شهرهای کوچک و متوسط به میزان ۱۲ درصد بوده است.

بررسی سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید مناطق شهری بر حسب مراحل ساخت (به قیمت جاری) در ۹ماهه اول سال مورد گزارش نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های شروع‎شده و نیمه‎تمام نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب با ۱۹٫۵ و ۱۲ درصد افزایش مواجه بوده‌اند و تنها سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های تکمیل‎شده از کاهش ۲۳درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

*کسادی فعالیت‌های ساختمانی در سال ۱۳۸۸

افزایش سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید و نیمه‎تمام انعکاسی از رشد آمار صدور پروانه‌های ساختمانی است که از چند فصل قبل با رشد همراه شده است. با این وجود متأثر از شرایط کسادی فعالیت‌های ساختمانی در سال ۱۳۸۸ و نیز به دلیل زمان‌بر بودن ساخت مسکن، آمار واحدهای مسکونی تکمیل‎شده در این دوره همچنان با کاهش همراه است. بدیهی است با رشد قابل ملاحظه شاخص‌های آغازین تولید انتظار می‌رود نتایج مثبت آن در فصول متعاقب در بخش ساختمان‌های تکمیل‎شده نیز نمایان گردد.

* آخرین وضعیت ساخت مسکن مهر

به منظور حمایت از تأمین مسکن اقشار کم‎درآمد دولت اقدام به اجرای طرح مسکن مهر از سال ۱۳۸۶ نمود. بر این اساس آخرین آمار موجود طرح مسکن مهر حاکی از آن است که در قالب طرح مزبور ابتدای اجرا تا پایان آذرماه ۱۳۸۹، ۱۲۱۹٫۲ هزار واحد مسکونی در کل کشور قرارداد ساخت منعقد شده است. به گونه‌ای که از این تعداد ۱۰۵۰ هزار واحد مسکونی در مرحله پی‌سازی و بعد از آن قرار دارد. بر این اساس ۸۶ درصد از کل واحدهای دارای قرارداد ساخت، وارد مراحل ساخت مسکن شده‌اند. شایان ذکر است، از کل واحدهای دارای قرارداد ساخت ۵۶۰ هزار واحد در مرحله اسکلت و سقف و بعد از آن قرار گرفته‌اند.

* ۳ خط اعتباری برای مسکن مهر مجموعاً ۲۰ هزار میلیارد تومان

مجموعه اقدامات انجام گرفته در چارچوب طرح مسکن مهر حاکی از عزم و اراده جدی دولت در به ثمر رساندن طرح مزبور می‌باشد و در این راستا مأموریت تأمین مالی طرح نیز به‎عهده شبکه بانکی قرار داده شده است. بر این اساس بانک مرکزی از طریق اعطای خط اعتباری به میزان ۷۰ هزار میلیارد ریال با عاملیت بانک مسکن از طرح مسکن مهر حمایت لازم را نموده است.

به گزارش بنانیوز به نقل از فارس، همچنین در راستای کمک به تأمین مالی طرح مسکن مهر، در سال ۱۳۸۹ مجوز انتشار ۷۰ هزار میلیارد ریال "اوراق مشارکت طرح مسکن مهر " توسط بانک مسکن به تصویب رسید که تا پایان اسفند ۱۳۸۹ مبلغ ۵۱٫۴ هزار میلیارد ریال اوراق به فروش رسید. همچنین به موجب بند ۲ این تصویب‌نامه مقرر گردیده است مبلغ ۶۰ هزار میلیارد ریال از منابع بانک‌های "ملی، ملت، صادرات، تجارت، رفاه کارگران و سپه " هریک به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال با نرخ ۱۲ درصد و بازپرداخت ۱۵ساله جهت اعطای طرح مسکن مهر در اختیار بانک مسکن قرار گیرد.

در پایان آذر ۱۳۸۹، مانده تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به بخش غیردولتی مسکن (بدون احتساب سود و درآمد سال‌های آتی) نسبت به پایان اسفند ۱۳۸۸ با ۴۱٫۳ درصد افزایش به مبلغ ۵۶۹٫۱ هزار میلیارد ریال بالغ گردید.

بر اساس آمار مزبور تا پایان آذر ۱۳۸۹ حدود ۵۴٫۲ درصد از کل تغییر در مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به کل اقتصاد به بخش مسکن اختصاص یافته است.

 

    نظرات