انتخاب دریانوردان نمونه نظامی، تجاری و صیادی در روز ولادت فاطمه زهرا(س)

انتخاب دریانوردان نمونه نظامی، تجاری و صیادی در روز ولادت فاطمه زهرا(س)

www.BanaNews.irمدیر‌کل سازمان‌های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر با بیان اینکه همایش روز دریانورد و انتخاب دریانورد نمونه ‌در اول تیرماه سال جاری ‌برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم ‌از تمامی دریانوردان اعم از نظامی ‌و‌ نیز ‌دریانوردان بخش تجاری، صیادی و‌ تعاونی‌ها قدردانی می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید علی استیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس ، اظهار داشت: سازمان جهانی دریانوردی (IMO ) طی قطعنامه‌ای در سال ۱۳۸۹ روز چهارم تیرماه را به عنوان روز جهانی دریانورد جهت قدردانی از دریانوردان و نیز شناساندن دریانوردی به آحاد جامعه معرفی کرد.

وی ادامه داد: سازمان جهانی دریانوردی در راستای تقدیر و تشکر از دریانوردان نمونه کشورهای عضو این سازمان، ‌پیشنهاد کرد که کشور‌ها در این روز از دریانوردان نمونه خود قدردانی کنند.

استیری یاد‌آور شد: سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز طی دعوتنامه‌ای ‌از ارگان‌های دریایی ‌زیرمجموعه دبیرخانه دائمی ارگان‌های دریایی کشور، از آنها خواست ‌نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه به سازمان بنادر اعلام کنند تا در جلسه‌ای این ضوابط تعیین و مشخصات و معیارهای انتخاب دریانورد نمونه به تأیید نهایی برسد.

مدیر‌کل سازمان‌های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر افزود: ‌با توجه به پیشنهادات و پاسخ‌هایی که از طرف ارگان‌های مختلف دریایی در این‌باره به دست سازمان بنادر رسیده بود و نیز با توجه به کنوانسیون‌های بین‌المللی که سازمان بنادر و دریانوردی به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران عضو آن است، تعاریف دریانورد نمونه در دو حیطه تخصص و عمومی مشخص شد.

استیری ادامه داد: در جلسه‌ای که دیروز در این‌باره تشکیل شد، ‌زمان برگزاری این همایش و ضوابط انتخاب دریانورد نمونه کشور به تائید اعضا رسید.

مدیر‌کل سازمان‌های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر تصریح کرد: موارد تصویب شده در این‌باره ‌برای ارگان‌های دریایی ارسال و همچنین برای آنها سهمیه‌بندی ‌مشخص شده است که به آنها اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه همایش روز دریانورد و انتخاب دریانورد نمونه ‌در اول تیرماه سال جاری ‌در سالن آمفی‌تأتر سازمان بنادر برگزار خواهد شد، تصریح کرد: طی یک مراسم رسمی با حضور سران ارشد ارگان‌های دریایی و مقامات لشکری و کشوری از تمامی دریانوردان اعم از دریانوردان بخش نظامی که وظیفه حفاظت و حراست از ناوگان تجاری و مرز‌های کشور را بر عهده دارند و‌ نیز از دریانوردان بخش تجاری، صیادی و بخش خصوصی و تعاونی‌ها قدردانی خواهد شد و با اهدای لوح تقدیر به دریانوردان برتر از آنها قدردانی می‌شود.

مدیر‌کل سازمان‌های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر در خصوص معیارهای تشخیص دریانورد نمونه و برتر، گفت: در بخش شرایط عمومی تعیین دریانورد نمونه که معیار‌های آن ‌از کنوانسیون‌های بین‌المللی نظیر کنوانسیون‌های کار دریایی اخذ شده است، "دریانورد کسی است که دارای مدرک دریانوردی از سازمان بنادر است و در حال حاضر در دریا فعال هستند ".

استیری تصریح کرد: همچنین شرایط تخصصی انتخاب دریانورد این است که در طول مدت خدمت به تائید ارگان ذیربط فعالیت‌های چشمگیری در جهت حفظ و نجات جان انسان‌ها در دریا، رعایت مسایل ایمنی دریانوردی، حفاظت از محیط زیست دریایی را در پرونده کاری خود داشته باشد و نیز در بین همکاران خود دارای حسن سابقه رفتاری، اخلاقی و انضباطی و نیز روحیه مسئولیت‌پذیری ‌باشد.

استیری با اشاره به اینکه این روز به عنوان روز نمادین در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: هدف این است که در بخش دریایی که پتانسیل بالایی برای اشتغال دارد، مزیت‌ها را در سطح استان‌های ساحلی و غیرساحلی به مردم بشناسانیم.

استیری اظهار داشت: تمامی پتانسیل‌های دریایی دنیا در کشور ایران وجود دارد اما استفاده صحیح و اصولی از آن صورت نمی‌گیرد بنابراین باید از این مناسبت‌ها استفاده کرد و دریا و مزایایی آن را به مردم شناساند.

مدیر‌کل سازمان‌های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر در توضیح مزیت‌های مطلوب دریا و تأثیر آن در اقتصاد هر کشور، گفت: ‌در حال حاضر کشورهایی نظیر هند، بنگلادش و فیلیپین کشورهایی هستند که دریانورد به دنیا صادر می‌کنند و از این روش با توجه به جمعیت بالایی که دارند، درآمد اقتصادی کسب می‌کنند و این موجب ارز‌آوری خواهد شد.

 

 

    نظرات