حضور دکتر حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

حضور دکتر حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم


حضور دکتر حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نشست هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: امروز در حوزه مسکن به اندازه لازم قانون داریم که ضرورت دارد در این زمینه اولویت ها و صراحت های قانونی را شناسایی و بدان عمل کنیم.
دکتر حسینی معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در جمع اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در سخنانی اظهار داشت : نظام ملی ساخت و ساز در قانون آمده که متاسفانه بدان توجه لازم و جدی نشده است.
حسینی تاکید کرد: امروز به باز اندیشی در قوانین ساخت و ساز نیازمندیم تا  برای رسیدن به وضع مطلوب قدم هایی برداریم.
وی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا محصول تولیدی ما در فرآیند ساخت و ساز استانداردهای لازم را داشته باشد افزود: در این راستا باید بدنبال مشوق ها و آیتم های تشویقی باشیم و صرفا با سیاست های تنبیهی نمی توان کیفیت در امر ساخت و ساز را دنبال کرد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ساختمان ؛ حق عمومی جامعه است که باید نسبت به این حق مهم حساسیت لازم را داشته و  نسبت به حقوق بهره بردار بی تفاوت نباشیم.
وی با بیان اینکه در زمینه مقررات ملی ساختمان چیزی کم نداریم عنوان کرد: مسئله ای که باید مورد توجه قرار دهیم این است که این ضوابط می بایست در همه کشور قابل اجرا باشد و شرایط ساختمان های معمولی با ساختمان های ویژه جدا از هم در نظر گرفته شود و در این زمینه باید تجدید نظر کرد چرا که امروز دیگر زمان آن نیست که تنها مباحث فنی ملاک باشد بلکه باید شرایط مختلف شهرها و استانها را مدنظر قرار داد.
وی با بیان اینکه موضوع نگهداری ساختمان های موجود مورد غفلت قرار گرفته افزود: در حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو ، اگر حداقل های ممکن در امر نگهداری مورد توجه قرار می گرفت این ساختمان می توانست پا بر جا باشد و این امر با هزینه ۳۰۰ میلیون تومانی می توانست محقق شود که در این صورت شاهد تخریب ساختمان پلاسکو نبودیم.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد : در کشورهای پیشرفته شاهدیم که از سال اول احداث یک پروژه برای آن بودجه نگهداری در نظر گرفته می‌شود.
حسینی افزود: امروز باید بدنبال شیوه نامه برای اجرای قوانین موجود باشیم و در این راستا اختیارات لازم به استانها واگذار می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان داشت : این انتخابات بسیار مهم است که می بایست بدنبال انتخاب افراد اصلح باشیم.
وی تصریح کرد: سیاست برای بخش های صنفی و حرفه ای سم مهلک است و نباید از مجموعه های حرفه ای همانند نظام مهندسی ساختمان انتظار کار سیاسی داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شورای مرکزی عصاره مهندسی کشور است و باید تلاش کرد در عین حالی که از ظرفیت و تجربه پیشکسوتان بهره می بریم ، از حضور مهندسان جوان نیز استفاده کنیم. ما تلاش می کنیم در وزارت راه و شهرسازی در کمیته های تخصصی از ظرفیت های مهندسان جوان استفاده کنیم.
مهندس امین مقومی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در جلسه مشترک اعضای هیات مدیره سازمان با معاون مسکن  و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با ارائه گزارشی از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سال ۸۳ در قم صادر می شود و سالانه برای حدود هزار ساختمان در استان شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می گردد.
وی بیان داشت: هم اکنون فرآیند صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به صورت الکترونیکی می باشد.
مقومی افزود: پس از آنکه در سالهای گذشته در شورای مرکزی سندی راهبردی تدوین شد ؛ استان قم از اولین استانهایی بوده که سندراهبردی داخلی برای فعالیت های خود تدوین کرد که برنامه ریزی ها در طی سال های اخیر در راستای همین سند بوده است.
منصور نویریان مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان نیز در این جلسه گفت: امروز حوزه مسکن جزو دغدغه های نظام است و باید اقدامات جهادی در این بخش صورت گیرد و در این حوزه نیازمند کار مضاعف هستیم تا این افزایش قیمت های اخیر مسکن تعدیل شود و از طرفی به کیفیت ساختمان ها نیز توجه گردد.
نویریان عنوان کرد: در دفتر توسعه مهندسی ساختمان در دو حیطه اقداماتی خواهیم داشت و در حوزه نرم افزار و سخت افزار باید ساماندهی هایی صورت گیرد و حرکت به سمت صنعتی سازی ساختمان ها را باید دنبال کنیم که کارگروهی در این زمینه فعال شده است.
نویریان افزود: در زمینه تشکل های مهندسی در سالهای اخیر شاهد تنش هایی بین مجموعه های مرتبط بودیم که باید از این اختلافات فاصله گرفت چرا که این تنش ها به نفع مردم نیست و اخیرا در این راستا بخشنامه هایی نیز صادر شد.
مهندس مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان نیز در این نشست اظهار داشت: نظام مهندسی ساختمان استان قم همواره از جمله استان های فعال در حوزه رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان بوده که از تلاش های هیات مدیره این سازمان در دوره های اخیر تقدیر می شود.
وی بیان داشت: ما در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در حوزه های آموزش و نظارت عالیه اهداف و برنامه هایی را دنبال می کنیم .

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات