«ادغام راه و مسکن» این هفته در مجلس

«ادغام راه و مسکن» این هفته در مجلس

www.BanaNews.irتکلیف ادغام دو وزارتخانه مسکن‌وشهرسازی و راه‌وترابری این هفته در مجلس مشخص می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، قرار است لایحه شرح وظایف وزارتخانه جدید «زیربنایی» که از ادغام وزارت‌راه در وزارت‌مسکن به‌وجود می‌آید، فردا در مجلس اعلام وصول و بررسی شود و چنانچه مورد تصویب مجلس واقع شد در صورت تایید شورای نگهبان، دو روز بعد علی نیکزاد به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود. هر چند گفته می‌شود در دولت گروهی بر این عقیده‌اند که ارائه لایحه الزام نیست و فقط باید وزیر معرفی شود؛ اما گروهی دیگر معتقدند برای شروع به کار وزارتخانه زیربنایی، فقط ارائه لایحه شرح وظایف کفایت می‌کند.

علی نیکزاد از ۱۲ اردیبهشت به مدت سه ماه برای سرپرستی وزارت راه حکم گرفت؛ اما با توجه به اینکه از ۱۹روز پیش اعتبار این حکم به پایان رسید، برای یک ماه اضافه‌تر، حکم حکومتی گرفته شده است. براساس این گزارش، درباره اینکه علی نیکزاد در مجلس بتواند رای اعتماد بگیرد یا نه؟ دو موضوع برای نمایندگان حایز اهمیت است. اول هماهنگی کاری در ادغام وزارت‌راه در وزارت‌مسکن است که در این باره کارشناسان معتقدند اگر قرار باشد وزارت‌راه در یکی از وزارتخانه‌ها ادغام شود، وزارت‌مسکن بهترین گزینه است. هر چند پیش‌بینی می‌شود حجم سنگین مسوولیت در وزارت‌راه ممکن است ماموریت مهم تامین مسکن برای دهک‌های کم‌درآمد را تحت‌الشعاع قرار دهد. نمایندگان همچنین برای رای به ادغام عملکرد سه ماهه نیکزاد را مورد بررسی قرار خواهند داد.

دو تحول در وزارت‌راه

رضا پیل‌پایه قائم مقام وزارت راه که ۱۱اسفند سال گذشته با حکم نیکزاد در این سمت منصوب شد در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد تصریح کرد: در دو ماه و چند روزی که کنار نیکزاد در وزارت راه حضور دارم، نظم خاصی در پروژه‌های عمرانی راه‌‌وترابری برقرار شده است. پیل‌پایه که ۲۱ سال در وزارت‌راه سابقه فعالیت دارد، افزود: وزارت‌راه وزارتخانه‌ای بزرگ است و حجم کار آن بسیار گسترده است؛ اما سرپرست فعلی با تعریف پروژه‌ها به سطوح ملی یا استانی و مهم یا عادی، در حال حاضر آمار به روز از وضعیت پیشرفت پروژه‌ها را در وزارتخانه جمع‌آوری کرده که چنین وضعیتی هیچ‌وقت با این دقت نداشتیم. وی با بیان اینکه کار تشکیلاتی نیکزاد در وزارت‌راه نیز سابقه نداشته، گفت: هم‌اکنون هفته‌ای یکبار معاونین گزارش‌ریز از وضعیت حوزه‌شان به سرپرست ارائه می‌کنند و ماهانه یکبار نیز مدیران استانی با حضور در تهران درباره پروژه‌های استانی گزارش می‌دهند. پیل‌پایه تصریح کرد: نیکزاد دو تحول اساسی در پروژه‌های وزارت‌راه ایجاد کرده به طوری که پیمانکاران را مجاب کرده؛ زمان دقیق برای بهره‌برداری اعلام کنند و دوم هزینه اجرا را به صورت مقطوع مشخص می‌کند. پیل‌پایه قائم‌مقام وزیر‌راه در پاسخ به یک پرسش‌ گفت: رییس‌جمهور در دولت نهم‌‌ودهم پیشنهاد کرد وزیر‌راه شوم و

نپذیرفتم.

 

    نظرات