گزارش اقدامات و پیشنهادهای سازمان شهرداریها و دهیاریها در زمینه مسایل فرهنگی، اجتماعی حاشیه نشینی در شورای اجتماعی کشور طرح شد

گزارش اقدامات و پیشنهادهای سازمان شهرداریها و دهیاریها در زمینه مسایل فرهنگی، اجتماعی حاشیه نشینی در شورای اجتماعی کشور طرح شد

گزارش اقدامات، راهکارها و پیشنهادهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در زمینه مسایل فرهنگی، اجتماعی حاشیه نشینی با محوریت شهرداری ها از سوی مجید عبدالهی رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی در جلسه شورای اجتماعی کشور که ۲۹ اردیبهشت با حضور وزیر کشور تشکیل شد، مطرح گردید.

به گزارش روابط عمومی شهرداریها و دهیاریهای کشور،‌ عبدالهی در ارایه این گزارش در زمینه مساله ساختاری و نهادی مبنی بر انجام فعالیت های بخشی در حوزه بازآفرینی توسط دستگاههای مسئول با اشاره به وجود ۵۵ سازمان عمران و باز آفرینی شهری به عنوان سازمانی وابسته به شهرداری ها و وجود اداره یا دفاتر خاص در تشکیلات سایر شهرداری ها به عنوان مرجع هماهنگی امور بازآفرینی و همچنین تشکیل دفاتر تسهیل گیری در محلات هدف توسط سازمان امور اجتماعی کشور بر توانمند سازی مجریان بازآفرینی شهری با آموزش های حرفه ای به عنوان یکی از راهکارهای این موضوع تاکید نمود.

وی همچنین تشکیل ۴۴ سازمان فرهنگی و اجتماعی در شهردارهای کشور را فرصتی برای پیگیری جدی مسائل اجتماعی در مناطق حاشیه نشین از سوی این سازمانها دانسته و از عزم جدی شهرداریها برای اولویت بخشی در اجرای برنامه ای فرهنگی و اجتماعی و ساماندهی این امور در محلات هدف باز آفرینی شهری خبر داد .

وی در خصوص مسایل کالبدی و زیرساختی این حوزه به بهسازی معابر شهری در محدوه ها و محلات هدف با استفاده از ظرفیت (بند ه تبصره ۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و بهسازی فضای شهری(خدمات روبنایی) با هدف رساندن محلات هدف به متوسط سرانه شهر اشاره نمود و اولویت بندی محلات هدف بازآفرینی و یکپارچگی اقدامات تمامی دستگاههای در آن محلات را از راهکارهای ارتقای فعالیتها در این بخش ذکر نمود.

وی در ادامه به مساله روستاهای واقع در حریم شهرها اشاره نمود و بر پیشگیری و پیش نگری از توسعه مراکز جدید حاشیه نشین در کشور و تثبیت وضع موجود و جلوگیری از زایش و پیدایش مراکز و نقاط جدید حاشیه نشین تاکید نمود و گفت: به منظور پیش‌بینی و پیش‌گیری از رشد سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای، وزارت کشور با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف شده نسبت به تدوین برنامه اقدام برای روستاها و آبادی‌های واقع در حریم شهرها که در معرض پذیرش جمعیت و ناکارآمدی در نظام تخصیص زمین هستند، اقدام نماید.

وی تصریح کرد: تهیه برنامه اقدام مشترک برای ساماندهی امور کالبدی ،مدیریتی و اجتماعی و فرهنگی از راهکارهای این بخش می باشد.

عبدالهی سپس به مقایسه رده های جمعیتی شهرها و روستاهای کشور پرداخت و گفت: در۴۱۶ شهر کشور جمعیتی بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر سکونت دارند در حالیکه ۵۸۳۳ روستا در این فاصله جمعیتی وجود دارد. همچنین ۲۴۸روستای کشور جمعیتی بین ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار نفر دارند در حالیکه ۳۰۰ شهر در این طبقه جمعیتی وجود دارد.

وی همچنین در زمینه نسبت تعداد شهرهای کشور به تعداد شهرهای دارای روستا واقع در حریم گفت: بر اساس آمار اخذ شده استانداری های کشور از مجموع ۱۲۸۳ شهر، در حریم ۵۳۸ شهر ( ۴۳.۳ درصد از شهرها) روستاهایی واقع شده اند. مابقی شهرها یا دارای حریم مصوب نبوده و یا با توجه به اندازه و حریم تعریف شده فاقد روستایی در حریم بوده اند.

وی با بیان اینکه نسبت جمعیت روستاهای واقع در حریم کلانشهرها و شهرهای مرکز استان بیش از نسبت تعداد آنها در شهرهای مذکور است، توضیح داد: تعداد روستاهای واقع در حریم شهرهای کشور ۳۹۷۷ روستاست که بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و تعداد روستاهای واقع در حریم کلانشهرهای کشور ۹۶ روستا می باشد که جمعیت انها بیش از ۱۹۸ هزار نفر است و تعداد روستاهای واقع در حریم شهرهای مراکز استان ۴۹۳ روستاست که جمعیت آنها بیش از ۶۹۷ هزار نفر است.

رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی همچنین گفت: متوسط نرخ رشد جمعیت سالانه در روستاهای واقع در حریم کلانشهرها، بسیار فراتر از متوسط نرخ رشد جمعیت کلانشهرها بوده است و متوسط نرخ رشد جمعیت سالانه در روستاهای واقع در حریم شهرهای مراکز استان، بیش از متوسط نرخ رشد جمعیت شهرهای مذکور بوده است . در این زمینه با توجه به جمعیت پذیری فراوان روستاهای واقع در حریم شهرها باید برنامه های مختلفی به ویژه در حوزه ساماندهی امور کالبدی تهیه و از توسعه این روستاها خارج از حدود مصوب در طرح های هادی جلوگیری شود .

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات