حقوق‌دانان به میدان بیایند

حقوق‌دانان به میدان بیایند

شهردار اصفهان گفت: حقوق‌دانان باید شهر و شهرداری را متعلق به خود بدانند و به دور از مباحث حاشیه‎ای کمک کنند تا شهر اصفهان در نظام‏‌مندی، انتظام‎بخشی، قانون‏مداری، اصل حاکمیت قانون و مباحثی که می‌‏تواند حقوق مردم را تضمین کند، حرف و طرح داشته باشد.

قدرت الله نوروزی در «چهل و سومین نشست هم اندیشی اصفهان فردا» که با حضور جمعی از حقوق‌دانان برگزار شد، اظهار کرد: تاکنون هیچ شهرداری که در رشته حقوق تحصیل کرده باشد سکان مدیریت شهر را بر عهده نگرفته بود چرا که تاکنون گمان می‌شد شهرداری یعنی ساخت و ساز و انجام اقدامات سخت افزاری، سیمان و بتن البته تمام این موارد وجود دارد، اما تنها ۱۰ درصد از مجموعه فعالیت های شهرداری را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه وظایف شهرداری بسیار متنوع و گسترده است به طوری که بیش از ۴۰۰ وظیفه را بر عهده دارد، افزود: امروزه امور به گونه‌ای پیش رفته که شهرداری نقش ارشاد اسلامی، دستگاه های دولتی مربوط به گردشگری و حوزه های فرهنگی، اجتماعی حتی حوزه های بهداشتی و ورزشی  را ایفا می‌کند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر تعداد کتابخانه‌های در اختیار شهرداری ۲۰ برابر کتابخانه‌های مربوط به متولیان امر بوده به طوری که تمام خانه‌های فرهنگ شهر در اختیار شهرداری است و دیگر اداره‌ها همچون ارشاد امکاناتی در اختیار ندارند.

وی با اشاره به تاثیرات برگزاری نشست‌های هم اندیشی اصفهان فردا، گفت: با گفت و گو و شنیدن نظرات صاحبان اندیشه در بخش های مختلف می‌توان شهر را به خوبی اداره کرد؛ البته در این دوره ناگزیر هستیم به گونه ای عمل کنیم تا ساختارها اصلاح، چارچوب‌ها درست و رفتارها نظام‌مند شده و اصل حاکمیت قانون بر تمام شئونات حاکم شود که تحقق این مهم اراده قوی و پشتوانه علمی نیاز دارد.

نوروزی ادامه داد: شب گذشته در جلسه گفت و گوی دولت با بخش خصوصی که در شهر تهران برگزار شد و تعدادی از وزرا، معاونان قوه قضاییه، روسای کمیسیون‌های مجلس و بنده به عنوان نماینده شهرداران کشور در آن جلسه حضور داشتم، بیشترین مباحث در حوزه اقتصاد بود و مباحث حقوقی بسیار جزیی مطرح شد.

وی خطاب به حقوق‌دانان، افزود: اگر این روزها امور مجلس را تعقیب کنید، هر روز با موضوعی در ارتباط با مباحث حقوقی، مرتبط با شهرداری‌ها مواجه می‌شوید.

با اجرای قانون مدیریت واحد شهری  شهرداری متولی تمام امور شهری می‌شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز در مجلس شورای اسلامی بحث قانون مدیریت واحد شهری مطرح بود، تصریح کرد: بر اساس این قانون شهرداری‌ها متولی تمام امور شهری از جمله آب، برق، گاز، پلیس، آموزش و پرورش و ... خواهند شد، بی‌شک اگر این قانون صحیح بررسی نشود ممکن است در آینده نتوان شهرها را درست اداره کرد.

وی اظهار کرد: در جلسه امروز کلانشهرها که در شهر تهران برگزار شد موضوع قانون ارزش افزده ساعت‌ها مورد بررسی قرار گرفت، گفت: حقوق‌دانان می‌توانند گاهی با نقطه نظرات خود گره‌هایی را در این موضوع باز کنند چرا که قانون ارزش افزوده بحث روز مجلس است.

نوروزی با بیان اینکه دولت در صدد تبدیل کردن عوارض به مالیات است، تاکید کرد: اگر مالیات جایگزین عوارض شود، دیوان محاسبات، خزانه دولت و بودجه شهرداری‌ها فشل می‌شود و در این شرایط دیگر شوراها به عنوان نهاد دموکراسی نمی‌توانند عوارض وضع کنند و شهرداری ها نیز نخواهند توانست شهرها را اداره کنند.

وی ادامه داد: امسال در شهر اصفهان باید چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم تا بتوانیم یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری شهرداری را تامین کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه «اوراق مشارکت» امروزه یک بحث بسیار پر رونق در شهرداری ها است، افزود: اینکه شهرداری چقدر اوراق دریافت کند و چه میزان از آن را دولت تامین کند از مباحث بسیار جدی است، بنابراین با راه اندازی خانه حقوق که سطح آموزش شهروندان را در عرصه حقوق شهروندی ارتقاء می‌دهد و آنها را با حقوق خود و کارکنان را با وظایف خود آشنا می‌کند، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در دو سال اخیر شرایط شهرداری اصفهان در بین دیگر شهرداری‌های کشور در عرصه‌های مختلف بهتر بوده است در واقع وقتی دوره جدید مدیریت شهری آغاز شد شهرداری بیش از سه هزار میلیارد تومان بدهی داشت و با مشکلات زیادی مواجه بود، حتی حقوق کارکنان برخی از سازمان‌ها تا شش ماه پرداخت نشده بود، اما اکنون پرداخت حقوق کارکنان شهرداری به روز و بخش عظیمی از بدهی‌ها پرداخت شده همچنین میزان بودجه نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

نوروزی با ابراز خرسندی از عملکرد نمونه شهرداری اصفهان در بسیاری از بخش‌ها بر اساس معیارهای سنجیده شده، افزود: وزارت کشور، اصفهان را در بخش دیپلماسی شهری، روابط خارجی و خواهرخواندگی‌ها شهری موفق ارزیابی کرده است.

وی تاکید کرد: حقوق‌دانان باید شهر و شهرداری را متعلق به خود بدانند و به دور از مباحث حاشیه ای کمک کنند تا شهر اصفهان در نظام‌مندی، انتظام بخشی، قانون‌مداری، اصل حاکمیت قانون و مباحثی که می‌تواند حقوق مردم را تضمین کند، حرف و طرح داشته باشد چرا که شهرداری این امکان را دارد که برخی طرح‌ها را در مجلس تبدیل به قانون کرده یا در دولت تصویب کند.

خانه حقوق در اصفهان فراگیر شود

شهردار اصفهان ادامه داد: دو سال پیش زمانی که مدیریت شهر را به دست گرفتیم اکثر پروژه‌ها به خواب رفته و مترو ۱۷ سال معطل مانده بود، اما در این دوره با تلاش بسیار  و فعالیت سه شیفته ظرف چهار ماه خط یک را مورد بهره برداری قرار دادیم و در حال حاضر عملیات احداث خط دو مترو را آغاز کرده و پنج ایستگاه آن نیز با تکنولوژی جدید در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه سال گذشته شهرداری اصفهان رتبه نخست کشور را در تحقق بودجه به دست آورد، گفت: در گذشته، تنها ۳۰ درصد بودجه محقق شده بود، از این رو با تاکید شورای شهر مبنی بر تحقق ۶۰درصدی میزان بودجه، در شرایط سخت امروز ۸۰ درصد بودجه را محقق کرده‌ایم.

نوروزی با بیان اینکه سال گذشته علی رغم شرایط سخت اقتصادی نزدیک ۹۰ درصد بودجه شهرداری اصفهان محقق شد، گفت: پروژه‌های جدید بزرگ و کوچک در شهر آغاز شده از جمله حلقه حفاظتی شهر که در این راستا دو پل بزرگ آن در حال احداث است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ درصد در هزینه های جاری شهر صرفه جویی شد، تاکید کرد: با کمک حقوق‌دانان و نظرات تاثیرگذار آنها می‌توان در تمام بخش ها موفقیت‌هایی به دست آورد.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: همه باید به عنوان یک تیم برای رفع مسایل کمک کنیم تا شاهد پیشرفت شهر باشیم.

وی گفت: خانه حقوق باید در اصفهان فراگیر شود تا همه بتوانند آموزش حقوق ببینند و با وظایف خود آشنا شوند تا نه کسی به آنها زور بگوید و نه آنها به حقوق دیگران تعرض کنند؛ باید به مسایل روز توجه کنیم و بدانیم که با کمک یکدیگر می‌توانیم همگان را به سمت حقوقدان بودن سوق دهیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات