عملیات آبگیری سد مخزنی کرم آباد پلدشت با حضور رئیس جمهور...

عملیات آبگیری سد مخزنی کرم آباد پلدشت با حضور رئیس جمهور...

عملیات آبگیری سد مخرنی و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد در شهرستان پلدشت به عنوان یکی از طرح‌های عظیم توسعه منابع آب و خاک وزارت نیرو در شمال غرب کشور با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی،  دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) با حضور در محل احداث سد مخزنی کرم آباد با توضیحات ارائه شده از سوی مهندس کیومرث دانشجو مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در جریان مراحل مختلف اجرای این پروژه و روند احداث طرح سد و شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد وچگونگی مهار آبهای مرزی شمال غرب کشور توسط این سد قرار گرفت .

مهندس دانشجو در این گزارش با اشاره به طرح جامع کرم آباد افزود: این طرح با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از سال ۹۴ آغاز شده که مشتمل بر سد، شبکه آبیاری و زهکشی، ایجاد خطوط لوله و تلمبه‌خانه‌های اصلی انتقال آب و پست‌های فوق توزیع و خطوط انتقال برق است .

وی افزود: با بهره برداری از طرح کرم آباد علاوه بر اینکه ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید کشور اضافه می‌شود برای ۱۵ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.

دانشجو بیان کرد: سد کرم آباد از جمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آدربایجان غربی اظهار داشت: استفاده از حقابه قانونی جمهوری اسلامی ایران، توسعه آبیاری نوین، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهره‌برداران از مهمترین نتایج اجرای کامل این طرح محسوب می‌‌شود. همچنین امکان ذخیره و تنظیم آب، امکان برداشت آب با سناریوهای مختلف از لحاظ نوع مصرف به ویژه در حوزه صنعت و توزیع ماهیانه برداشت با تمهیدات لازم از جمله اهداف احداث این سد در شمال آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

در ادامه مراسم عملیات آبگیری سد مخرنی کرم آباد و بهره برداری از بخشی از شبکه آبیاری و زهکشی کرم آباد در شهرستان پلدشت به عنوان یکی از طرح‌های عظیم توسعه منابع آب و خاک وزارت نیرو در شمال غرب کشورتوسط دکتر روحانی ریاست جمهورآغاز گردید.

سد مخزنی کرم‌آباد از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر ۴۳ متر و از پی سنگی ۵۵ متر حجم عملیات خاک ریزی حدود پنج میلیون ۶۵۰ هزار متر مکعب است؛ ظرفیت تنظیمی این سد نیز حدود ۵۷ میلیون متر مکعب است .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات