حفظ انسجام بافت تاریخی شیراز وظیفه‌ی سازمان میراث فرهنگی است

حفظ انسجام بافت تاریخی شیراز وظیفه‌ی سازمان میراث فرهنگی است

www.BanaNews.irمعاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تأکید بر اهمیت بافت‌های تاریخی شهرها، گفت: حفظ ارزش‌های ویژه در بافت تاریخی شیراز وظیفه‌ی تمام مسؤولان است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مسعود علویان‌ صدر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی ایسنا در استان فارس، طرح توسعه‌ی حرم مطهر شاهچراغ (ع) را زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌ برای احیای بافت مرکزی شیراز دانست و اظهار کرد: بافت تاریخی شیراز به‌عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین و نمونه‌ترین شهرهای دوران اسلامی در دوره‌ی زندیه، یادگاری برای ایران است و استمرار حیات این بافت در گرو شناخت نقطه‌عطف این منطقه است.

او ادامه داد: حرم مطهر شاهچراغ (ع) یکی از نقاط عطف در بافت تاریخی شیراز است و برای استفاده و توسعه‌ی ظرفیت‌های این محل به برنامه‌ریزی مناسب نیاز است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به این‌که این طرح ۵۷ هکتار از بافت‌های تاریخی شیراز را دربرمی‌گیرد، بیان کرد: این طرح می‌تواند فاخر و غیرتخریبی باشد، چراکه زمینه‌ساز ایجاد فرصت مناسبی برای توسعه است.

علویان‌صدر با اشاره به این‌که گاهی طرح‌ها می‌توانند تا اجرا، شرایط متفاوتی پیدا کنند، یادآوری کرد: طرح‌های مناسب به اجرای صحیح و اصولی نیاز دارند و مسؤولان استانی اجرای طرح را زمینه‌ساز فرصت مناسب برای احیای بافت مرکزی شیراز می‌دانند.

او ادامه داد: حفظ انسجام فضاها و ساختارها در بافت تاریخی شیراز، حفظ بناهای ثبت‌شده و توجه به ارزش‌های ویژه و ماندگار در این بافت، وظیفه‌ی سازمان میراث فرهنگی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این سازمان را ناظر بر طرح‌های اجرایی دانست و گفت: کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در تمام مراحل ناظر بر این طرح هستند و تغییرات و طرح‌های شهری برای جلوگیری از نابودی آثار تاریخی و هویتی، طبق قانون باید به تصویب سازمان میراث فرهنگی برسد.

علویان‌صدر اظهار کرد: مسؤولان باید فکر و نیت خود را به‌صورت هدفمند و با برنامه به سمت زنده کردن بافت‌های تاریخی ببرند، چراکه بافت‌ها به خودی خود زنده نمی‌مانند.

او با اشاره به معنای بافت، افزود: بافت فقط در تک‌بنا تعریف نمی‌شود و هویت بافت با انسجام فضای آن تحقق پیدا می‌کند که کارشناسان طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) این مسأله را در ۵۷ هکتار بافت تاریخی مورد توجه قرار می‌دهند.

 

 

    نظرات