بازسازی طولانی ترین بازار کشور

بازسازی طولانی ترین بازار کشور

www.BanaNews.irبازار اراک آخرین اثر معماری ایرانی اسلامی و طولانی ترین بازار کشور است که بازسازی سر در آن مدتی است آغاز شده و این گام، امید بخش احیاء آثار تاریخی و بازگرداندن زیبایی به شهری است که از بی توجهی ها رنج می برد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از مهز، بازار قلب اراک است و همه راهها به "بازار" ختم می شود و چند روزی است که مردم وقتی از مسیر پر تردد سر بازار عبور می کنند با آجر و سیمان و کارگرانی مواجه می شوند که در حال ساختن سر بازار و نصب آجرهایی با نمای سنتی است.

بازار اراک آخرین اثر و معماری ایرانی اسلامی است و زمانی که یوسف خان گرجی بنای شهر اراک را نهاد و بازار را در مرکز اصلی این شهر شطرنجی قرار داد، انگار می دانست این بازار پس از ۲۰۰ سال همچنان نبض تجاری استان مرکزی محسوب می شود.

معماری ایرانی اسلامی این بازار در گذرها، راسته ها و حجره های به خصوص فرش فروشی همچنان دست نخورده است و حاکی از شکوه و زیبایی این معماری است.

مجموعه بازار اراک در زمان پادشاهی فتحعلی شاه قاجار در بافت مرکزی شهر سلطات‌آباد به دست یوسف خان گرجی بنا شد که به عنوان یکی از نمونه‌های با ارزش معماری ایرانی و اسلامی و تلفیق معماری سنتی و مدرن ایران مطرح است.

مرمت بخش های داخلی بازار

رئیس سازمان میراث فرهنگی استان گفت: کف‌سازی گذرها و مرمت دهلیزهای عبوری مجموعه تاریخی بازار اراک مورد تصویب و اجرا قرار گرفت.

محمد حسین فراهانی افزود: اجرای این طرح را این طرح عملیات سنگ فرش و کف‌سازی هفت گذر عرضی شامل ۱۴مسیر عبوری با استفاده از معماری ترکیبی قلوه سنگ و تراورتن مطالعه شده و به مرحله اجرا در می‌آید.

سر بازار اراک دارای ورودی زیبایی بوده در دوره گذشته تخریب شد و جای خود را به چند مغازه و شعبه اصلی بانک ملی داد که مشکلاتی را در مسیر مرمت ایجاد کرد.

مرمت سر در بازار اراک در چند روز اخیر با توقف روبرو شد و حساسیت های رسانه ها را ایجاد کرد و مدیر کل میراث فرنگی خبر از رفع مشکلات داد.

مشکل نصب سردر بازار اراک رفع می‏شود

فراهانی در گفتگو با خبرنگار مهر در اراک تصریح کرد: طرح نصب سردر بازار تاریخی اراک تقریبا در تمام دوره‌های مدیریتی این سازمان مطرح بوده است و هم اکنون به صورت جدی پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: بازار اراک از مهمترین منابع گردشگری استان مرکزی به شمار می‌رود، اما مناسب نبودن سردر ورودی آن که پیش از این و در جریان ساخت ساختمان بانک ملی دچار تخریب شده بود توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب نمی‌کرد.

فراهانی گفت: به این منظور مرمت سردر بازار تاریخی در دستور کار اداره کل میراث‌فرهنگی استان قرار گرفت و بر اساس مطالعات تاریخی انجام شده ضوابط محل، طرح و نوع معماری سردر تاریخی مشخص و طراحی آن انجام شد.

وی ادامه داد: این سردر ترکیبی از رواق‌های معماری اسلامی - ایرانی است که با کاشی‌های هفت‌رنگ تزئین شده است.

همچنین با استناد به بیت شعر نگاشته شده در سر در این بنا تاریخ ساخت آن به سال ۱۲۳۱ هجری قمری می‌رسد.

۳۰ درصد مرمت انجام شده است

وی با اشاره به پیشرفت ۳۰ درصدی این طرح گفت: اجرای کامل این طرح نیازمند تخریب ساختمان بانک ملی به عمق یک متر است که متاسفانه با مخالفت مدیریت بانک ملی استان پروژه متوقف شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مرکزی گفت: این در حالی است که پیش از اجرای پروژه مسئولان شعبه در جریان کامل طرح قرار گرفته و موافقت خود را با اجرای آن اعلام کرده بودند.

وی اضافه کرد: ما نیز با اعلام موافقت بانک عملیات اجرایی را آغاز کردیم و این کار تا اجرای فونداسیون و اسکلت‌بندی پیش‌رفت، اما در مرحله نصب سردر با مخالفت بانک مواجه شدیم.

فراهانی متذکر شد: مسئولان بانک به این دلیل که ساختمان بانک نیز قدمتی تقریبا ۵۰ ساله دارد و از سوی دیگر تخریب، بانک را متضرر می‌کند، مانع ادامه عملیات اجرایی شدند.

استاندار پیگیر موضوع است

وی با اینکه این موضوع هم‌اکنون از سوی استاندار در دست پیگیری است، گفت: میراث‌فرهنگی استان مراحل پروژه را قانونی طی کرده است و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا یک‌ماه آینده به سرانجام برسد مشکلات ایجاد شده در نصب سردر بازار تاریخی اراک تا یک‌ ماه آینده به نتیجه می‌رسد.

اراک، شهری در رنج وامید توجه بیشتر

اراک تنها شهری است که دارای نقشه از پیش تعیین شده برای شهر شدن است در گذشته به نام های سلطان آباد و عراق عجم نگاشته و خواده می شده که راس این شهر بازار بوده است.

حاشیه بازار نیز امکانات مختلف زندگی از جمله، مدرسه، حمام و ... و در حاشیه آن خانه های مردم بوده است.

این شهر شطرنجی اکنون دارای مشکلات جدی ناشی از بی توجهی در دوره های گذشته است و از نظر عمران، آبادانی و زیبایی شهری رنج می برد.

احیاء سر در بازار اراک گرچه گامی کوچک اما نشان از توجه به بافت قدیمی این شهر است که امیدها را برای توجه بیشتر دو چندان می کند.

 

 

 

    نظرات