چین به شهرداری ‌تهران وام می‌دهد

چین به شهرداری ‌تهران وام می‌دهد

شهرداری ‌تهران برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی بزرگ در پایتخت تصمیم گرفته از بانک‌های خارجی تسهیلات دریافت کند.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در بودجه امسال شهرداری‌تهران پیش‌بینی شده یک هزار میلیارد تومان از منابع مالی لازم برای اداره شهر که ۱۳ درصد کل بودجه شهرداری را شامل می‌شود، از محل وام‌های داخلی و خارجی تامین شود و مسوولان شهرداری در نظر دارند فعلا ۵۰۰ میلیارد تومان از آن را به صورت فاینانس از طریق یک بانک در چین، تامین کنند. این در حالی است که شهرداری مذاکراتی را نیز با ترکیه برای تامین مالی آغاز کرده است.

بانک چینی تاکنون ۱۵ درصد این مبلغ را برای دو پروژه در حال اجرا در تهران پرداخت کرده و اعلام کرده است متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، مابقی تسهیلات را می‌دهد.

شهرداری‌تهران پیش از این در سال۸۹ نیز تلاش کرده بود رقمی معادل ۴۶۰ میلیون یورو تسهیلات خارجی دریافت کند که البته موفق نشد. معاون مالی اداری شهرداری تهران با تایید این خبر به دنیای‌اقتصاد گفت: فاینانس پروژه‌های عمرانی از طریق چین کاملا توجیه اقتصادی دارد و با استفاده از چنین منابعی، پروژه‌های شهری با سرعت بیشتری پیش‌ می‌رود و در عین حال از تورم عمومی در امان می‌مانند.

پورزرندی همچنین از انجام توافقی در سال‌های قبل با بانک‌های چینی خبر داد که بر اساس آن مقرر شده بود چینی‌ها برای تکمیل پروژه‌های بزرگراه امام علی(ع)، تونل نیایش - صدر، متروی صادقیه، پروژه فرانمای ایران و خرید اتوبوس یک میلیارد یورو وام بدهند که این توافق در سال جاری اجرایی می‌شود. به گفته وی بر اساس این توافقنامه بازپرداخت فاینانس‌ها پس از ۳ سال آغاز می‌شود و به این دلیل این برای شهر تهران منبع مالی مناسبی خواهد بود.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران همچنین از آغاز مذاکراتی با ترکیه نیز خبر داد که در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن برای ساخت هتل و پیشبرد برخی پروژه‌های فرهنگی تسهیلات مالی مورد نیاز را تامین خواهد کرد.

بر اساس توافقی که سال گذشته شهرداری تهران با یک موسسه مالی چینی کرده است، امسال ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری به صورت وام از این محل تامین خواهد شد. بر اساس تبصره ۵۹ قانون بودجه سال ۹۰ شهرداری تهران، مدیریت شهری برای تامین اعتبار لازم برای تکمیل دو پروژه تونل صدر- نیایش و بزرگراه امام علی(ع) اجازه استفاده از فاینانس را دارد. چین پیش از این نقش زیادی در مترو و تامین و تجهیز واگن‌های قطار شهری تهران داشته است.

براساس این گزارش، با وجودی که دریافت وام‌های سنگین از کشورهای خارجی از نظر برخی کارشناسان قدری نگران‌کننده است، اما به نظر می‌رسد مدیریت شهری و شورای شهر که نظارت بر عملکرد شهرداری تهران را بر عهده دارند، این اقدام را منطقی و به صرفه می‌دانند.

حسن بیادی، نایب رییس شورای شهر تهران در این مورد با اشاره به اینکه فاینانس‌‌های خارجی معمولا از منابع تامین مالی گران‌قیمت محسوب می‌شوند، به دنیای اقتصاد گفت: فاینانس پروژه‌های عمرانی روشی رایج در کشور است. به گفته وی قرار است بازپرداخت این وام‌ها از سایر بخش‌های بودجه تامین شود. سیدمناف ‌هاشمی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری تهران نیز در این‌باره به دنیای‌اقتصاد گفت: در کل ۱۵۰۰ میلیارد توما‌ن از بودجه شهرداری از محل دریافت وام‌ و اوراق مشارکت تامین خواهد شد.

به گفته وی، ۵۰۰ میلیارد تومان وام داخلی نیز از موسسه‌ها و بانک‌های کشور دریافت می‌شود که موارد مصرف آن در طول سال و بسته به نیاز تعیین می‌شود.

تخصیص یک‌هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی شهر تهران در حالی است که براساس اعلام مسوولان در سال ۹۰ پروژه جدیدی در تهران آغاز نخواهد شد.

 

 

    نظرات