روایت شهردار اصفهان از گفت و گو با تندروها

روایت شهردار اصفهان از گفت و گو با تندروها

"خیلی چیزها می‌توانسته ما را وارد بحث‌های متفرقه کند، خیلی جوسازی‌ها، اظهاراتی که اشخاص غیرمسئول می‌کنند، اشخاصی که باید دعوت به وحدت کنند، حرف‌هایی می‌زنند که می‌توان آن‌ها را تحت عنوان افترا و توهین تحت تعقیب قرار داد؛ اما هدف برای ما خیلی مهم بوده است."

شهردار اصفهان روز دوشنبه هفتم خردادماه گفت و گویی با روزنامه شرق با عنوان«روایت شهردار اصفهان از گفت و گو با تندروها» داشت که در ادامه می‌خوانید:

قدرت‌الله نوروزی از شهریور ۹۶ تا امروز شهردار سومین کلان‌شهر بزرگ ایران است، کلان‌شهری که برخلاف دو شهر پرجمعیت دیگر – تهران و مشهد – در این مدت کمتر از دو سال، حداقل ثبات مدیریتی داشته است. در همین مدت تهران سه شهردار و مشهد دو شهردار عوض کرده‌اند. او که در سال‌های دولت اصلاحات زمانی فرماندار اصفهان بوده و پس از آن هم عضو هیئت علمی دانشگاه همین شهر، شهردار منتخب یک شورای شهر تمام اصلاح‌طلب و یکدست است. خروجی و نتیجه کار آن‌ها در نصف جهان در این مدت چگونه بوده است؟ در این مصاحبه در همین رابطه و همچنین آخرین وضعیت مدیریت شهری اصفهان گفتگو کرده‌ایم.

علی معینی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های وابسته به شهرداری اصفهان، بازداشت شد و با حکم یک سال به زندان افتاد، از آقای مهدی مقدری، عضو شورای شهر اصفهان، نیز شکایت شده و شش ماه حبس برای او بریده‌اند. شاکی هم ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اصفهان است که به غیر از این، از برخی اعضای شورای شهر تهران، شیراز و... نیز شکایت کرده‌اند. شما به عنوان شهردار اصفهان در این زمینه تلاشی کرده‌اید، مثلا برای مذاکره و حل‌وفصل یا متقاعدکردن این ستاد به انصراف از شکایت یا حداقل تلطیف فضا؟

به طور کلی، بحث آقای معینی، شرکتی  است که مستقل از شهرداری است. برای برگزاری مسابقه فوتبال که از تلویزیون جمهوری اسلامی در کوه صفه پخش می‌شد، مردم را به آنجا دعوت کرد. استقبال خوبی هم صورت گرفت. آنجا گفتگوها و بحث و جدل‌هایی میان ایشان و برخی از افرادی که به این کار اعتراض داشتند، صورت گرفت. منتها زندانی و محکومیت ایشان به استناد آن برنامه نیست؛ اسمش آن است. محکومیت ایشان به‌دلیل شکایتی است که بعضی دستگاه‌ها در ارتباط با بعضی اظهارات و نوشته‌های ایشان کردند که مربوط به سال‌ها قبل بود؛ او را محکوم کردند. قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، من هم با اشخاص مرتبط با موضوع، با افراد ذی‌نفوذ و مورد احترام شهر مذاکره کردم.

قرار هم نبود این‌طور شود، طبق مذاکراتی که داشتم. منتها به‌هرحال قاضی است و استقلال دارد. امیدوار هم هستیم که براساس استقلالش تصمیم گرفته باشد. اگر بخواهیم در این زمینه اظهارنظر حقوقی کنیم، اینکه این عمل، مجازات برای این است که از چنین مسائلی پیشگیری شود و جامعه و فرد مرتکب جرم، متنبه شوند که تکرار این مسئله اتفاق نیفتد. اگر این اثر را نداشته باشد، مجازات بی‌معنا می‌شود. چنین احکامی اگر می‌خواهد معنادار باشد باید به‌موقع انجام شود. فرض بر اینکه این عمل مجرمانه بوده باشد، ۱۰ سال پیش اتفاق افتاده و ۱۰ سال پیش باید این اقدامات صورت می‌گرفت. اینکه الان به این مسائل رسیدگی می‌شود، جای تامل دارد. درباره آقای مقدری هم ما اصلا دوست نداشتیم این اتفاق‌ها بیفتد.

به همین دلیل هم مثل قضیه آقای معینی با همه کسانی که چه گزارش‌دهنده بودند، چه درپی رسیدگی بودند، چه مقامات مسئول بودند، چه اشخاص ذی‌نفود که می‌توانست کلام آن‌ها برای حل‌وفصل قضایا موثر باشد، ما با این‌ها صحبت کردیم و مذاکراتی داشتیم. موضوع ایشان هم مرتبط با شورای شهر یا وظیفه نمایندگی نیست. به همین دلیل هم هیچ تصمیمی نمی‌تواند به وظیفه نمایندگی ایشان خللی وارد کند.

از آقای مقدری هم به استناد توییت‌هایش شکایت کردند؟

بله، از ایشان هم به استناد توییت‌هایی که داشته شکایت شده است و به وظیفه نمایندگی و عضویت در شورای شهر ارتباطی ندارد. موضوعی متفاوت از این وظایف است؛ بنابراین امیدمان این است که آن کسی که قرار است رای صادر کند یا کسی که قرار است رای را بازنگری کند، منفعت عمومی، مصالح اجتماعی و آثار هر تصمیمی، همه این‌ها را با رعایت حقوق جامعه، مردم و رایی که مردم دادند، همه را لحاظ کند. هر قاضی باید به این مسائل توجه کند و وقتی می‌خواهد رای صادر شود، باید جنبه‌های مختلف کار را هم دید؛ امیدواریم اتفاق خاصی نیفتد.

البته گویا حکم صادر شده است و گفته‌اند او به زندان می‌رود.

امیدواریم مسئله در مرحله تجدید نظر حل شود. دیگر شفاف‌تر از این صحبت نکنم بهتر است.

بین کلان‌شهرهای بزرگ ایران، بعد از انتخابات پنجم شوراها، اصفهان به‌نسبت تهران، شیراز، مشهد و... حداقل وضعیت پایداری داشت. تهران سه شهردار و مشهد دو شهردار عوض کرد. به عنوان یک خبرنگار یا شهروند وقتی از زاویه دید مردم و شهروندان به وضعیت مدیریت شهری نگاه می‌کنم، تا حد زیادی می‌توان گفت: براساس بازخوردهایی که از مردم می‌گیریم، نگاه شهروندان تهرانی به خروجی شورای شهر و مدیریت شهری پایتخت، در مجموع خروجی موفقیت‌آمیزی نبوده است. در اصفهان وضعیت چطور است؟ به نظرتان این ثبات منفعتی برای مردم داشته یا نه؟ آیا می‌توان این احتمال را داد که در دوره بعدی، اصلاح‌طلبان دوباره رای بیاورند؟ من به‌شخصه پیش‌بینی می‌کنم دست‌کم در تهران، به همین دلیل دوباره موفقیتی از جنس نتیجه انتخابات دوره پنجم رقم نخواهد خورد. تحلیل شما از وضعیت در اصفهان چطور است؟ آیا مردم حس مثبتی به مدیریت شهری اصلاح‌طلبانه در این شهر دارند؟

به‌طورکلی در ایران، تجربه انتخاباتی گذشته نشان داده است که کلان‌شهرها معمولا یک سرنوشت دارند و از همدیگر اثرپذیر هستند. البته هر اتفاقی در تهران بیفتد به‌نوعی و تا حدودی به کلان‌شهرها هم قابل تعمیم است؛ به‌ویژه در انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس. شاید این در شوراها مقداری کمتر باشد. تجربه هم نشان داده که با ورود افراد ترکیبی در شورا، گاهی شوراها در کلان‌شهرها با هم متفاوت بوده‌اند. اگر ملاک و معیار همین باشد که الان است، فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان در شورای شهر و مدیریت شهری، جزء موفق‌ترین مدیران و شوراها بوده‌اند.

مجموع آنها؟

من مجموعه آن‌ها را می‌گویم. چون موفقیت‌های خوبی به دست آوردیم. این موفقیت‌ها مبتنی بر تصمیماتی است که در شورا گرفته می‌شود و حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد. خوشبختانه الان این تعامل در شهر اصفهان هست. اگر شرایط همین‌طور باشد و جلو برویم، دلیلی ندارد که مردم اقبال نکنند، چون مردم خدمت را می‌خواهند. مردم دنبال این هستند که حقوق شهروندی‌شان رعایت شود. به دنبال این هستند که آسایش و آرامشی در شهر داشته باشند. الان وضعیت شهر این‌طور است. مردم می‌بینند پروژه‌هایی که تعطیل بود، فعال شده است. پروژه‌های جدید اجرا شده. در حوزه فرهنگی می‌بینند که برنامه‌ها، نظام خوبی پیدا کرده است. به باورهای مردم توجه می‌شود.

در توسعه شهری می‌بینند که اتفاق‌های خیلی خوبی می‌افتد. بالاخره الان این اتفاق افتاده که امیدواریم در این سال روزی برسد که صد هزار نفر در یک شهر دومیلیونی از مترو استفاده کنند. مردم می‌دانند مترو کار کیست و دستاورد کدام مدیران بوده است. تا دو سال دیگر اتفاق‌های مهمی می‌افتد. همین خیابان چهارباغ؛ مردم از ۴۰ سال پیش می‌شنیدند که قرار است چهارباغ به این سبکی که الان درآمده، دربیاید بلکه بهبود پیدا کند. هیچ کس نمی‌توانست این کار را بکند، اما اتفاق افتاد. مجموعه این‌ها امید را در دل مردم افزایش می‌دهد. اگر ملاک انتخابات این باشد که ببینیم آیا وجدان عمومی راضی هست یا نه، فکر می‌کنم اگر معیار و ملاک این باشد و براساس این رضایت‌مندی وجدان عمومی تصمیم‌گیری شود، دلیلی ندارد در انتخابات دور بعد اصفهان هم اصلاح‌طلبان رای نیاورند.

اما به هر حال باید شرایط آن موقع را دید، فضای عمومی کشور را باید دید، مسائل بین‌المللی را باید دید. بحث تحریم‌ها و اثرگذاری آن که به هر حال گاهی ممکن است مردم از بعضی مسائل و گرانی‌ها ناراضی باشند و این را به همه مسائل تعمیم دهند حتی در حالی که در این موضوع، شاید شهرداری‌ها نقشی نداشته باشند. بنابراین اصفهان در مقایسه با دیگر شهرها، همین الان هم وضعیت خوبی دارد. واقعا شهر الان درخصوص جذب بودجه‌هایمان، در تعامل مدیریت شهری، در حرف و نقل‌ها، در اداره ارزان شهر که شعار دادیم، بهتر و ارزان‌تر اداره می‌شود؛ با کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر. البته این به آن معنا نیست که وقتی قیمت پایین‌تر یا ارزان‌تر می‌گوییم یعنی از کیفیت کار و خدمات می‌کاهیم. بلکه به خاطر مدیریت صحیح و تصمیم‌های درست است. به خاطر انجام‌ندادن بعضی کارهای زائد است. به خاطر هدفمند کارکردن است.

توضیح دهید که مدیریت ارزان شهر، یعنی دقیقا چه اتفاقی افتاده؟ آن را با عدد و رقم مثال بزنید که این هزینه‌ها چطور کاهش پیدا کرده است؟

مثلا شهرداری در روز ۲۲ بهمن در سال‌های قبل، با عدد میلیاردی، تبلیغات این روز را انجام می‌داد. در سال‌های بعد با کیفیت خیلی بهتر که همه هم اذعان داشتند با کمتر از هزینه‎ سال‌های قبل کار را انجام دادیم. همه کسانی هم که ما را نقد می‌کردند یا ممکن است غرض‌ورزانه صحبت کنند، اینجا اعلام رضایت می‌کردند و به ما تقدیرنامه دادند. در دهه فجر امسال، هزینه‌ای که روابط عمومی انجام داد، یک‌چهارم هزینه‌ها به نسبت دو سال قبل در روز ۲۲ بهمن بود.

عدد کل این هزینه که می‌گویید، چقدر است؟

این‌ها مثال است. فرض کنید قبلا اگر همین کار با دو میلیارد انجام می‌شد، الان با ۵۰۰ میلیون حتی بهتر و تاثیرگذارتر انجام شده است.

پس می‌توان گفت: قبلا بودجه‌ها حیف و میل می‌شده است؟‌

نمی‌دانم. به هر حال اگر حیف و میل نمی‌شد، نباید هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کرد. اما ما به گونه‌ای عمل کردیم که آن را به بقیه کارها تعمیم دادیم. مثلا قرار بوده قبل از پایان سال خریدی انجام شود که به ما گفتند چهار میلیارد. گفتیم نه، باید ابتدا بررسی و سپس عمل کنیم. نتیجه این شد که همان کار را با سه میلیارد انجام دادیم.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کلان‌شهرهای کشور در زمینه تحقق درآمدهایشان است. گفته شده که اصفهان به لحاظ تحقق درآمدها ۸۰ درصد موفق بوده است. این عدد آیا صحیح است و علتش چه بوده؟

از ابتدا دنبال این بودیم که اعتماد مردم را جلب کنیم. چون مردم به مجموعه مدیریت شهری بی‌اعتماد بودند. دنبال این بودیم که این اعتماد را جلب کنیم. برای این، به گونه‌ای کار را شروع کردیم که همه مردم بدانند ما برای همه آن‌ها آمده‌ایم. ممکن است ما متعلق به یک جریان باشیم، اما خدمات ما متعلق به همه مردم است. این را توانستیم در عمل اثبات کنیم. ما می‌توانستیم پروژه‌های نیمه‌کاره را رها کنیم. همان‌طور که کسانی که شروع کرده بودند رها کردند. منتها دیدیم این سرمایه شهر است، باید از آن درست استفاده کنیم.

بررسی کردیم و وارد کارهایی شدیم که شاید دستاورد تبلیغاتی برای ما ندارد، منتها کار را شروع کردیم و تمام می‌کنیم. در این شرایط بودجه‌های ما چطور تحقق پیدا کرد؟ وقتی ما در ۱۵ مهر ۹۶، مسئولیت را به دست گرفتیم، شش‌ماه‌ونیم از سال رفته و حدود ۳۰ درصد از بودجه تحقق پیدا کرده بود. قاعدتا باید در ادامه هم ۲۵ درصد دیگر تحقق پیدا می‌کرد و ۵۵ درصد می‌شد. اما ۸۰ درصد شد. سال ۹۷ هم بودجه ما از دوهزارو ۷۵۰ به سه هزار میلیارد تومان رسید، تحقق آن هم ۸۸.۴ درصد شد. در این زمینه وضعیت ما از دیگر کلان‌شهرها بهتر بوده است. سال ۹۸ یعنی همین امسال، بودجه ما ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است. در هیچ کجا این اتفاق نیفتاده است. بودجه ما چهارهزارو ۱۰۰ میلیارد شده است.

معلوم است کار امسال من در تلاش برای تحقق درآمدها نسبت به یک‌سال‌ونیم قبل، یک‌ونیم برابر شده است. شرایط اقتصادی هم سخت است. منتها معتقد هستیم می‌شود و می‌توانیم این کار را بکنیم. به هر حال راهکارهایی داریم، اقداماتی انجام می‌دهیم، توجه سرمایه‌گذاران را جلب می‌کنیم. در ساخت‌وساز رونق ایجاد کردیم. مردم هم به این نتیجه رسیدند که اصفهان شهر زیست‌پذیری شده است.

اگر بخواهید یک نقد درون‌گفتمانی به مدیریت شهری اصلاح‌طلبان در تهران بکنید، به نظرتان نقطه ضعف آن‌ها چه بود و دست روی چه موضوعی می‌گذارید؟ کاری که باید می‌کردند و نکردند؟ به نظرتان عملکرد سه شهردار تهران آقایان نجفی، افشانی و حناچی چطور بود؟

اصلا فرصت این را که به این موضوع بپردازم ندارم. تمام وقتم را متمرکز می‌کنم تا خودم از جایی گزیده نشوم و بتوانیم انسجام و وحدت را حفظ کنیم تا دچار سرنوشت‌هایی نشویم تا اصفهان آسیب ببیند.

می‌خواهید دچار سرنوشتی مانند شهرداران سابق تهران نشوید؟

نه برای شخص خودم، برای مدیریت شهری، من استاد دانشگاه هستم. اینجا نباشم به دانشگاه می‌روم و درس می‌دهم؛ اما ما مجموعه‌ای هستیم که مردم به آن امید بسته‌اند. با رای بالایی هم آمدیم. باید بتوانیم از این رای پاسداری کنیم و آن رسالت سنگینی را که مردم بر دوشمان گذاشتند، تحقق ببخشیم؛ بنابراین تمام کاری که توانستیم انجام دهیم و رمز موفقیت ما بوده، این است که از متن وارد حاشیه نشدیم.

خیلی چیزها می‌توانسته ما را وارد بحث‌های متفرقه کند، خیلی جوسازی‌ها، اظهاراتی که اشخاص غیرمسئول می‌کنند، اشخاصی که باید دعوت به وحدت کنند، حرف‌های تفرقه‌انگیز می‌زنند، اشخاصی که باید کلامشان به‌نوعی دعوت به تقوا باشد، حرف‌هایی می‌زنند که می‌توان آن‌ها را تحت عنوان افترا و توهین تحت تعقیب قرار داد؛ اما هدف برای ما خیلی مهم بوده است. خدمت به مردم، جلب رضایت مردم. چون بر این‌ها تمرکز داشتیم، وارد این بحث‌ها نشدیم.

احتمالا به‌همین‌دلیل وارد گفتگو با جریان‌های تندروی اصفهان نشدید که شکایت نکنند یا....

نه؛ من با تمام افراد ذی‌نفوذ در اصفهان وارد گفتگو شدم و می‌شوم. اصلا دیپلماسی ما در همین زمینه خیلی هم قوی است.
اما گویا نتیجه‌ای نداشته است، چون هم آقای معینی و هم مقدری به زندان محکوم شدند.

بپرسید که من چقدر با آیت‌الله مظاهری جلسه داشته‌ام. سر زدیم و نظرات ایشان را شنیدیم. چقدر با آیت‌الله طباطبایی و آیاتی که می‌توانند نقش موثری داشته باشد، ذی‌نفوذ و مورد وثوق هستند، گفتگو کرده‌ام و با اشخاص دیگر. اما آنچه را لازم است، علنی می‌کنیم. به‌دلیل‌همین شهرداری اصفهان تاکنون موفق جلو رفته است. چالشی که بتواند خدمات عمومی را متوقف کند، با اینکه اصفهان همیشه کانون این مسائل است. سعی کردیم با شیوه‌های منطقی و گفتار درست پیش برویم. به آنچه گفتیم عمل کردیم. حرف‌هایی نزدیم که اجراشدنی نیست. اصلا وعده‌های بی‌خود ندادیم. به هیچ‌کس الکی قول ندادیم. همه این‌ها را می‌بینند و باعث می‌شود مقداری از مسائل حل‌وفصل شود. مخالفان ما هم به این‌ها واقف هستند.

پروژه‌های شهری که می‌گویید رونق گرفته‌اند چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

این موضوعی است که اگر تجهیزات به‌موقع وارد شود و خریدهای ما تحت تاثیر تحریم‌ها دچار مشکل نشوند، امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسانیم؛ اما گاهی به کالایی نیاز داریم که وابسته به خارج است. این‌ها ممکن است کار ما را با مشکل مواجه کند؛ اما آمادگی ما برای تمام‌کردن کار تا پایان سال، با تمام تجهیزات، تحقق پیدا کرده است.

در ۱۴ سال، چند پل در اصفهان ساخته شده بود؟ ما در دو سال گذشته، دو عدد از بزرگ‌ترین پل‌های رینگ حفاظتی شهر را می‌سازیم و رینگ حفاظتی را توسعه می‌دهیم. این‌ها در حوزه عمرانی ملموس بود. در حوزه شهرسازی هم درآمدهایمان در سال ۹۶ که از نیمه‌اش مسئولیت را به دست گرفتیم ۶۰۰ میلیارد بود، این درآمدها را توانستیم سال گذشته به ۹۰۰ میلیارد تومان برسانیم. ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد از صدور پروانه، عدد کمی نیست. درعین‌حال در همین شرایط هزینه‌های جاری ما ۲۰ درصد به نسبت سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

یکی از معضلات و مشکلات بزرگ شهرداری در تهران مسئله حجم بالای نیروی انسانی است که در دوره شهرداری ۱۴ ساله اصولگرایان به بدنه مدیریت شهری اضافه شدند. در اصفهان وضعیت چگونه است، نیروی انسانی شهرداری در حالت استاندارد چقدر باید باشد و اکنون چقدر است؟

نیروی انسانی باید در اینجا پنج هزار نفر باشد. وقتی ما آمدیم ۱۶ هزارو ۱۵۰ نفر بود. اگر با همان سرعت رشد جلو می‌رفت، اکنون باید ۲۰ هزار نفر می‌شدیم؛ ولی ما تا سال قبل تعداد را ۶۰۰ نفر کاهش دادیم. بیشتر از این عدد هم امسال کم می‌شود. این یعنی کاهش هزینه‌ها. ما بسته تشویقی تعریف کردیم و ۲۰۰، ۳۰۰ نفر از ۶۰۰ نفر تحت تاثیر بسته تشویقی بازنشست شدند. داریم تلاش می‌کنیم این دستگاهی که دیگر توان راه‌رفتن ندارد و چاق و متورم شده، کم‌کم کوچک شود و به چابکی نزدیک می‌شود.

آقای نوروزی خودتان خیلی از شهرداری و مدیریت شهری که مسئولیتش را در دست دارید به شکل مثبت تعریف می‌کنید، آیا واقعا مردم اصفهان هم چنین نظری دارند؟

نظرسنجی‌هایی که امسال، جهاد دانشگاهی برای کارهای ما در عید نوروز انجام داد، نشان‌دهنده رشد هفت‌درصدی رضایت مردم است که معدلش ۸۵ درصد بود؛ هفت درصد رشد نسبت به سال قبل یعنی ۹۶. این رشد در زمینه‌هایی بود که با مردم ارتباط داشتیم. در یک‌سری چیزها معدل ما ۸۵ شده است.

بعضی هم ۷۵ بوده. مثلا ترافیک و چیزهای دیگر بود که کاری نمی‌شد کرد. این‌ها پایین بوده؛ ولی در زمینه آرامش در شهر، برخورد مردم، زیبایی‌های شهر، امکان لذت‌بردن و راحتی در شهر و... این‌ها بالای ۹۰ درصد بوده است. در زمینه عملکردهای دیگر مثل وضعیت خدمات عمومی، فضای سبز، طرح‌های جدید سال که ملاک و معیار برای سنجش است، وضع ما خوب بوده.

به نظرتان مخالفان‌تان هم این نگاه مثبت را به مدیریت شهری دارند که شهرداری اصفهان موفق بوده است؟

مخالف، گاهی با شما که مواجه می‌شود، اندرونش را بروز نمی‌دهد؛ ولی از رفتارها می‌فهمیم که رضایتمندی وجود دارد. نه رضایتمندی؛ چون اینکه توان مقابله و توان حرف‌های بی‌ربط زدن را از بعضی گرفته‌ایم. وقتی کار می‌شود، کسی نمی‌تواند بگوید مترو ساخته نشد. کسی نمی‌تواند بگوید پروژه‌های عمرانی متوقف است. کسی نمی‌تواند بگوید پروژه‌ها نیمه‌کاره رها شده است. کسی نمی‌تواند بگوید شهر کثیف شده و فضای سبز نابود شده است. وقتی این‌ها هست، چه می‌توان گفت؟ فکر می‌کنم بالاخره آن‌ها هم این‌ها را می‌بینند.

مشکل آب اصفهان، مشکل جدی و ترسناکی است. امسال بارندگی خوب بود؛ ولی همچنان مسئله فضای سبز و استفاده بیش از حد از منابع آب در اصفهان رایج است؛ ولی به نظر تغییری در سیاست‌های شهری برای کاهش مدیریت مصرف یا تغییر الگوی کشت دیده نمی‌شود. آیا در این زمینه کاری کرده‌اید؟

ما برای آب سه کار کردیم. یکی در کلان برای زاینده‌رود همه کارهای لازم را انجام دادیم؛ چون ما معتقد هستیم آب در زاینده‌رود باید از مبدا به مقصد یعنی تالاب گاوخونی برسد. برای هرکدامش هم استدلال داریم. تالاب گاوخونی، چون می‌خواهیم ریزگرد نباشد. اصفهان و کشور تعطیل نشود. سرطان توسعه پیدا نکند. از اینجا رد می‌شوند؛ چون اینجا شهر تاریخی است و ۵۰۰ هکتار بافت فرهنگی تاریخی دارد. ۵۰۰ هکتارش بافت تاریخی است. آب باید در زیرزمین حرکت کند. سفره‌های زیرزمینی پرآب باشد، برای پاسداری از این میراث. برای فضای سبز هم، سه‌هزارو ۷۰۰ هکتار فضای سبز داریم. پس مسئله تامین آب رودخانه زاینده‌رود را پیگیری کردیم. دوم برای اینکه آب در زاینده‌رود نیست؛ ولی بتوانیم فضای سبز را حفظ کنیم و آب در شهر جریان داشته باشد، پساب را با ایجاد تصفیه‌خانه‌ها خریدیم و فضای سبز را با پساب آبیاری می‌کنیم.

این از چه زمانی اتفاق افتاده است؟

از یک سال پیش.

یعنی قبل از آن چنین چیزهایی نبود؟

قبلش اقداماتی صورت گرفته بود؛ اما خیلی کم. ما توسعه دادیم. مثلا یکی که همین چند وقت پیش افتتاح کردم و در همین یک سال در شمال انجام دادیم، حجم آبش صد لیتر بر ثانیه است و ۴۰۰ هکتار فضای سبز اصفهان را آبیاری می‌کند. ۴۰۰ هکتار از دوهزارو ۷۰۰ هکتار فضای سبز اصفهان. یکی هم قبلا بود که آن را توسعه دادیم. یکی دیگر را هم شروع به ساخت کردیم. ۳۳ هزار تانکر آب هم خریدیم تا توانستیم شهر را سال گذشته حفظ کنیم. این کارها را کردیم.

همچنین ستاد بحران خشک‌سالی تشکیل دادیم. همه را آوردیم و گفتیم چه کنیم؟ مثلا محاسبه کردیم فواره‌هایی که در شهر کار می‌کند، این‌قدر آب مصرف می‌کند. این ارتفاع که می‌رود، این‌قدر پِرت آب دارد و چند میلیون متر مکعب آب به این صورت هدر می‌رود. دستور دادیم فواره‌ها خاموش شوند. از شهرداری آغاز کردیم و برق فواره‌ها را قطع کردیم. میدان‌ها را خاموش کردیم. یک‌ریز و پی‌درپی توصیه به استفاده بهینه از آب کردیم. آموزش دادیم، بروشور دادیم و در رادیو حرف زدیم.

آیا این کارها اثر ملموسی هم داشت؟

بسیار. اگر این کارها را نکرده بودیم، فضای سبز اصفهان در معرض سقوط بود. کارهای ما اثر داشته، مردم می‌بینند. مردم نتوانستند در خانه‌ها درختان حیاط‌شان را حفظ کنند که خشکید. بعضی نتوانستند یک گلدان گل را حفظ کنند که خشکید؛ ولی ما فضای سبز شهر را حفظ کردیم. به مردم گفتیم اگر با سطل هم شده، از دریا آب می‌آوریم و نمی‌گذاریم بخشکد. امسال البته این دغدغه را نداریم. این‌ها کارهایی است که برای آب کردیم. توصیه به مردم و کارهای دیگر. الان هم در کارهایی شریک شدیم، در شرکتی که قرار است از خلیج فارس آب بیاورد.

البته می‌دانید که متخصصان به پروژه‌های انتقال آب انتقاد می‌کنند، راهکار همان مدیریت مصرف است.

من هم آن انتقادها را دارم؛ به‌همین‌خاطر کاهش مصرف، مصرف بهینه، جلوگیری از استفاده‌های ناصواب در مسیر و برداشت‌های غیرقانونی، جلوگیری از مجوزهای حفاری بیجا را پیگیری می‌کنیم. در سال ۹۷، ۲۱۷ هزار مترمربع چمن مقاوم و متناسب با اقلیم کاشتیم. نوع کشت را هم عوض کردیم. این‌هایی که کشت کردیم، باید مقاوم در مقابل کم‌آبی باشند. درختانی که کاشتیم، در برابر کم‌آبی مقاوم هستند. از کاشت نوع درختانی که آب زیاد می‌خواهد، جلوگیری کردیم. یک نوع بذر چمن هست که روزی یک بار آب می‌خواهد، بذر چمن دیگری هست که هفته‌ای یک بار آب می‌خواهد.

مجموعه این کارها ما را تقریبا در مقابل کم‌آبی بیمه می‌کند؛ اما همه این‌ها که تحقق پیدا کند، آب باید در زاینده‌رود جاری باشد. اگر آب در زاینده‌رود جاری نباشد، احتمال اینکه اصفهان متروکه شود، احتمال اینکه میراث اصفهان که واقعا جزء سرمایه‌های بشری است، با فرونشست زمین تهدید شود، احتمال اینکه تالاب گاوخونی خشکیده، ریزگردهایش بیاید و بیماری‌هایی مانند سرطان را زیاد کند و به پایتخت و کل ایران هم برساند، زیاد می‌شود. به‌همین‌خاطر می‌گوییم همه کشور و مسئولان باید بسیج شوند که مشکل آب زاینده‌رود حل شود. نه به خاطر فقط فضای سبز، به خاطر همه این‌ها که گفتم.


لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات