یک توصیه درباره پارکینگ به خریداران مسکن

یک توصیه درباره پارکینگ به خریداران مسکن

یک واحد مسکونی ۶۰۰ متر مربعی با سوئیتvip، ۲۰۰ www.BanaNews.irمتر سالن، ۱۸۰ متر تراس به همراه «۵ پارکینگ» در منطقه شمیران آماده تحویل به خریدار است.

در منطقه نیاوران نیز یک واحد ۳۲۰ متر مربعی با سوئیت مجزا و «۴ پارکینگ» به بازار فروش عرضه شده است.

انبوه پارکینگ در مناطق شمال و جنوب

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این نمونه از واحدهای مسکونی که بیش از ۲ پارکینگ را به خود اختصاص می‌دهند بیشتر در مناطق شمال و غرب تهران مشاهده می‌شود؛ چراکه تامین تعداد پارکینگ به مساحت زمین بستگی دارد و به دلیل اینکه در این مناطق، زیربنای اکثر واحدها از متراژ کافی برخوردار است برخی واحدها علاوه بر اینکه از یک پارکینگ برخوردار هستند از تعداد بیشتری پارکینگ نیز بهره مند هستند.

سهم پارکینگ واحدهای بالای ۲۰۰ متر

در همین رابطه یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه الهیه به دنیای اقتصاد گفت: در بازار مسکن کلیه واحدهای مسکونی بالای ۲۰۰ متر مربع از ۲ پارکینگ برخوردار هستند و این اختیاری نیست، بلکه قانون است.

نریمان در ادامه افزود: سهم واحدهای کمتر از ۲۰۰ متر مربع یک پارکینگ است، اما ممکن است بر اساس تعداد طبقات و مساحت زمین فروشنده بخواهد تعداد پارکینگ بیشتری را در اختیار خریدار قرار دهد؛ اما همان‌طور که گفته شد، ۲ پارکینگ برای هر واحد بالای ۲۰۰ متر مربع در هر منطقه الزامی‌ است.

تاثیر پارکینگ در قیمت فروش ملک

وی خاطرنشان کرد: در منطقه الهیه یا فرشته آن دسته از واحدهایی که فقط از یک پارکینگ برخوردار هستند، خریدار می‌تواند امتیاز پارکینگ دیگری را از مالک خریداری کند و به همین خاطر باید حدود ۲۰ میلیون تومان بابت خرید پارکینگ هزینه کند و حتی در بازار مسکن این منطقه گاهی پارکینگ با نرخ‌های بالاتری خرید و فروش می‌شود. برای مثال یک واحد ۱۵۰ متری در الهیه با ۲ پارکینگ متری ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش گذاری شده است، اما اگر این واحد با یک پارکینگ خریداری شود قیمت هر متر مربع آن به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

این بنگاهدار تصریح کرد: چه پارکینگ حق واحد مسکونی باشد، چه اینکه بنا به درخواست خریدار باشد، مجانی نیست؛ زیرا عده‌ای در بازار مسکن به دلیل اینکه نرخ پارکینگ جدا از نرخ واحد محاسبه نمی‌شود، تصور می‌کنند که پارکینگ مجانی است در صورتی که این‌طور نیست؛ زیرا قیمت پارکینگ یا جداگانه محاسبه می‌شود یا اینکه بر رشد قیمت فروش متری هر واحد تاثیرگذار خواهد بود.

نریمان همچنین اضافه کرد: شاید برخی از متقاضیان پارکینگ کمتری را نسبت به تعداد پارکینگی که فروشنده در نظر گرفته، لازم داشته باشند و به همین دلیل ۲ راه بیشتر باقی نمی‌ماند یا اینکه خریدار باید از خرید منصرف شود یا اینکه به ناچار قبول کند؛ زیرا اگر تعداد پارکینگ در نظر گرفته شده در سند واحد قید شده باشد خریدار چاره‌ای جز خرید ندارد، اما اگر در سند قید نشده باشد و اختیاری باشد خریدار می‌تواند به تعداد نیاز خریداری کند.

    نظرات