ساماندهی چاه‌های مجاز و غیر مجاز منوط به همکاری تمام ارگان‌های...

فرماندار شهرستان دماوند گفت: ساماندهی چاه‌های مجاز و غیر مجاز منوط به همکاری تمام ارگان‌های متولی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، " مجید صفری"   فرماندار دماوند  در اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب در سال جدید که در محل سالن جلسات فرمانداری دماوند برگزار شد،  با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال  گذشته اتفاقات بسیار خوبی در زمینه منابع آبی در سطح شهرستان افتاد که حاصل تلاش های بی وفقه و مدیریت اصولی منصورمردانی مدیر پیشین این امور  بوده و امیدواریم با حضور  " مصطفی عباسی" سرپرست جدید این امور روند اتفاقات خوب ادامه داشته باشد.

صفری همچنین افزود: با توجه به وضعیت شهرستان از لحاظ جغرافیایی می‌طلبد در حوزه امور منابع آب با برنامه پیش رفته و اقداماتی در راستای ساماندهی چاه‌های مجاز و غیر مجاز داشته باشیم .

وی با بیان اینکه هیچ چاره‌ای جز حرکت با برنامه وجود ندارد، افزود: تقویت کارگروه برنامه ریزی در اولویت کاری این شهرستان است و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در این کارگروه بر مبنای سند توسعه است .
صفری با تاکید بر اینکه سند توسعه به منظور اجرا تهیه شده است، تصریح کرد: تهیه سند توسعه به منزله انتقال آن به بایگانی نیست .

وی با بیان اینکه مشکلات متعددی در بستر و آب‌های زیر زمینی وجود دارد، گفت: برداشت غیر مجاز آب سبب خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی و فرو نشست زمین خواهد شد .

فرماندار شهرستان با تاکید بر اینکه ساماندهی چاه‌های مجاز و غیر مجاز منوط به همکاری تمام ارگان‌های متولی است، خاطر نشان کرد: در آزاد سازی بستر و حریم رودخانه‌ها هیچ گونه ملاحظه‌ای نباید صورت گیرد؛ هر ساله در مواقع بحران شاهد مشکلاتی هستیم که لازم است در هر سال عملکرد حوزه آب را بررسی کنیم .

در ادامه این نشست " منصورمردانی"  مدیر پیشین این امور و سرپرست گروه هماهنگی امور منابع آب شهرستان ها  با اعلام تعداد چاه های مجاز موجود و نیز چاه های غیر مجاز شناسایی شده و با مقایسه میزان تخلیه سالیانه آنها ، چالش های منابع آب زیرزمینی شهرستان به خصوص دشت هومند آبسرد را مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار داده و بیان کرد: بیشترین برداشت از سفره های آب زیرزمینی متعلق به چاه های مجاز منطقه و غالبا با نوع مصرف کشاورزی بوده که این سبب بیلان منفی دشت گردیده و متاسفانه خبر از خطر مرگ آبخوان این دشت در آینده ای نزدیک را می دهد . لذا الزامیست رسیدگی به چاه های مجاز با اولویت مصارف کشاورزی در دستور کار مراجع ذی صلاح من جمله اداره جهاد کشاورزی شهرستان قرار گیرد .

مردانی همچنین علاوه بر ارائه گزارش عملکرد یکساله در بخش منابع آب سطحی مبنی بر تخریب تجاوزات بستر و حریم رودخانه ها به میزان ۱۴ هکتار (که بیشتر از میزان تخریب های انجام شده از ابتدای تاسیس امور در سال ۸۱ تاکنون بوده است) ، به بررسی اصولی موانع ، مشکلات و چالشهای منطقه پرداخته و  گفت: به منظور ساماندهی رودخانه آه آبعلی با صدور ۴۳۵ فقره اخطاریه در بازه زمانی ۲۴ روز تخلفات رودخانه مذکور به روزرسانی و کارشناسی مجدد گردید و از سوی دیگر با تامین اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال از محل ارزش افزوده پروژه ساماندهی رودخانه مذکور در دست کار قرار گرفته و مقرر گردید با همکاری شهرداری و تعیین پیمانکار متعهد و متخصص اقدامات اولیه در اسرع وقت انجام پذیرد.

وی ضمن ارائه راهکارهایی در راستای مدیریت منابع آب شهرستان و تحقق چشم انداز بخش آب در برنامه ششم توسعه تاکید کرد: تغذیه مصنوعی دشت هومند آبسرد با تخصیص ۵ میلیون مترمکعب در فصول غیرزراعی و سیلابی از محل سرشاخه های رودخانه تاررود ، همکاری مجدانه شهرداری ها در ساماندهی رودخانه های واقع در نقاط حادثه خیز ، الزام دستگاه های متولی صدور اجازه نامه ساخت مبنی بر اخذ استعلامات لازم قبل از صدور هرگونه مجوز ، همکاری ادارات ثبت اسناد جهت صدور سند در اراضی متعلق به دولت بالاخص بستر رودخانه ها وفق مقررات و قوانین موضوعه، الزام جهاد کشاورزی شهرستان به رعایت الگوی بهینه مصرف ، ترویج کشت های گلخانه ای و بهره گیری از روشهای آبیاری نوین ، نصب کنتور هوشمند آب و برق و ممانعت از طرحهای توسعه اراضی کشاورزی ، همکاری ارگان های مذکور جهت حفظ منابع آب سطحی و زیرزمینی شهرستان  ضروری می باشد.

"حسن ابراهیمی بسابی" دادستان دماوند نیز در ادامه با تاکید بر اینکه ساماندهی چاه‌های مجاز و غیرمجاز در دستور کار است، گفت: ۱۶۰ حلقه چاه را پر و مسلوب المنفعه کرده ایم اما چندین برابر این میزان چاه غیرمجاز در شهرستان وجود دارد .

وی با بیان اینکه بی توجهی به مسئله آب می‌تواند سبب ایجاد اخلال در جامعه شود اظهار داشت: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد افرادی خاص با تشکیل باندهای مختلف بتوانند از سفره‌های آب زیرزمینی بهره برداری کنند .


دادستان دماوند با بیان اینکه تمام مسئولان رسالت سنگینی در این امر بر عهده دارند، اظهار داشت: در صورتی که هر کدام از مسئولان در صورت مشاهده تخلف آن را گزارش ندهند، این امر به منزله مشارکت آن مسئول با فرد متخلف بوده و به معاونت در جرم محکوم خواهد شد .


این مقام مسئول با تاکید بر آزاد سازی حریم رودخانه‌ها تصریح کرد: آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها امری کارشناسی شده است که با طرح‌های جدید و حفظ و رعایت مصلحت عمومی می‌توان از آنها حفاظت کرد .

عدم استفاده آب شرب برای مصارف غیر فرهنگ‌سازی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین "کاظم فتاح دماوندی" امام جمعه دماوند در این نشست گفت:  آب سرمایه حیات و در زندگی انسان‌ها، حیوانات و محیط زیست دخیل است و تصمیم گیری در خصوص منابع آب باید با توجه به نسل‌های آینده صورت گیرد، زیرا آب متعلق به نسل فعلی و صرفاً متعلق به انسان نیست و بر هم خوردن سیستم آب سبب برهم خوردن تمام موضوعات می‌شود .

حجت الاسلام فتاح دماوندی با تاکید بر اینکه در آزادسازی حریم رودخانه‌ها نباید کوتاهی صورت گیرد، گفت: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در نوع مصرف آب از اهمیت بسزایی برخوردار است و فرهنگ استفاده از آب شرب برای مصارف غیر شرب باید تغییر کند .

وی عنوان کرد: بایستی در خصوص موضوع رونق تولید، با توجه به میزان مصرف، بهره‌وری نیز ارزیابی و بررسی گردد .

فتاح دماوندی در پایان خاطر نشان کرد: همه مسئولان باید نسبت به این امر احساس مسوولیت کرده و جدیت نشان دهد و نباید هیچ اغماضی در بحث مسیل‌ها و حریم رودخانه‌ها صورت گیرد .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای تهران

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای تهران

    شركت آب منطقه‌ای تهران یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات