مکلف شدن همه دستگاه های اجرایی به انجام وظایف در سند جامع همیاران...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در جلسه شورای اداری استان که با حضور استاندار و تمامی مدیران ارشد دستگاه های اجرایی استان برگزار شد، راه برون رفت از مشکلات منابع آبی استان را جامه عمل پوشاندن به بندهای مندرج در سند جامع همیاران آب دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی که به عنوان اولین سخنران این جلسه بود گفت: با توجه به واقع شدن استان در منطقه خشک و نیمه خشک با میانگین بارش دراز مدت ۲۲۱ میلیمتر نسبت به متوسط کشور (۲۵۱میلیمتر) و میانگین جهانی (۷۵۰میلیمتر) از مقدار کمتری برخوردار است تغییر نگاه در حوزه مصارف آب اجتناب ناپذیر است، وی با اشاره به بارندگی های مطلوب در سال آبی ۹۷-۹۸ افزود: حجم کل مخازن سدهای استان ۱.۶ میلیارد متر مکعب است که در حال حاضر ۶۲ درصد از حجم کل مخازن سدهای استان پر می باشد.

علایی با اشاره به برداشت بیش از حد استاندارد از منابع آب در استان خاطر نشان کرد: کسری مخزن در بلند مدت بیش از یک میلیارد متر مکعب بوده است که این عدد غیرقابل قبول و نشان از اسراف بیش از حد و استفاده ناصحیح از منابع آب زیرزمینی در استان است.

وی افزود: باتوجه به اینکه آموزه های دینی ما اسراف را یکی از گناهان کبیره معرفی کرده، متاسفانه در تمامی حوزه ها اعم از کشاورزی، صنعت، شرب و ... جزو مصرف ترین مردم دنیا هستیم؛ که اگر خشکسالی های سال های گذشته ادامه داشته باشد استان در بخش آب با چالش ها و تهدیدهای جدی مواجه خواهد بود.

رئیس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی تغییرات آب و هوایی، رشد نامتوازن جمعیت استان، شور شدن آب و افزایش مصرف بیش از حد منابع آب زیرزمینی را از دلایل مهم مواجه شدن با تهدیدهای آبی برشمرد.

وی ادامه داد: با تغییر رویکرد وزارت نیرو و حضور جناب آقای رزم حسینی، به عنوان نماینده عالی دولت در استان، کارگروهی با حضور تمامی گروه های موثر در حوزه مدیریت آب و افراد خبره و دانشگاهی تشکیل شد و سند جامع سازگاری با کم آبی (همیاران آب) بعد از نزدیک به ۳ سال کار کارشناسی مصوب و نهایی گردید. در این سند وظایف تک تک دستگاه های دخیل در مدیریت آب استان مشخص شده و به صورت هر حوزه آبریز و شهرستانی برای تمامی دشت ها برنامه های جامع و کاملی در راستای کاهش اضافه برداشت ها و به صفر رساندن کسری مخازن تا سال ۱۴۰۵ تدوین گردیده است.

علایی در پایان با اشاره به وقوع سیلاب هایی با دبی ۲۶۰متر مکعب در ثانیه از اقدامات خوب صورت گرفته در گذشته و مدیریت خوب استانداری محترم، معاونین استاندار، ستاد مدیریت بحران استان، فرمانداران، دادستان های محترم در سطح استان و نیروهای نظامی و انتظامی قدردانی کرد و گفت: این همدلی و هماهنگی در بین تمامی دستگاه ها در سطح استان و کمک خود مردم شریف استان باعث گردید بتوانیم سیلاب ها را با کمترین خسارات مدیریت کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات