سد مخزنی دامغان در آستانه سرریز شدن

سد مخزنی دامغان در آستانه سرریز شدن

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "ایرج حیدریان" در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان که با حضور استاندار، نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه و مدیران عضو شورای حفاظت استان برگزار شد، گفت: میزان بارندگی در سال آبی جاری(ابتدای مهرماه ۱۳۹۷ تا یازدهم خرداد ۱۳۹۸ ) حدود ۱۷۳.۲ میلی متر به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته که ۸۹.۴ میلی‌متر بوده، حدود ۹۴ درصد افزایش داشته است .
وی همچنین از افزایش ۵۸ درصدی بارندگی در استان در مقایسه با میانگین بلندمدت خبر داد و گفت: میانگین بلندمدت بارندگی در استان سمنان حدود ۱۰۹.۴ میلی‌متر ثبت شده است که با بارش ۱۷۳.۲ میلی‌متری در سال آبی جاری، شاهد افزایش ۵۸ درصدی هستیم .
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: با بارش‌های نسبتاً خوبی که از ابتدای سال‌جاری صورت گرفته است، سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان با ظرفیت ۲۱ میلیون متر مکعب، در صورت تثبیت آبدهی چشمه علی دامغان تا ۲۰ روز آینده سر ریز می‌شود، این در حالی است که حجم مفید سد دامغان در سال گذشته به کمتر از ۵ میلیون مترمکعب رسیده بود .
حیدریان با اشاره به افزایش دبی چشمه علی دامغان نیز گفت: میزان دبی چشمه علی دامغان در سال گذشته ۳۴۷ لیتر در ثانیه بوده که در سال‌جاری با افزایش بارش‌ها و آب شدن برف‌ها، میزان دبی چشمه علی دامغان به ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است .
وی همچنین از اجرای طرح پایش ادواری دشت‌های استان سمنان خبر داد و افزود: در محدوده دشت‌هایی که طرح‌ سامانه‌های آبیاری نوین اجرا شده، در خصوص تاثیر این سامانه‌ها در نقاط مختلف دشت‌ها پایش دوره‌ای سفره‌های آب‌ زیرزمینی انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان همچنین از اجرای طرح جلوگیری از برداشت بی‌رویه در بالادست انهار و سدهای استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح در نقاطی که با مشکل خشکسالی شدید و افت منابع آبی مواجه هستند، اجرا خواهد شد .

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات