حسینی‌نیا:

حسینی‌نیا:

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: با تعریف فرایندهای جدید چنانچه استثناهایی همچون قرارگیری پلاک‌ها مسکونی در محدوده بافت تاریخی و میراث فرهنگی وجود نداشته باشد، صدور پروانه ظرف مدت ۱۸ روز کاری انجام می‌شود.

سید احمد حسینی‌نیا اظهار کرد: در گذشته فرایند صدور پروانه ساختمانی ۴۵ روز زمان نیاز داشت، اما در حال حاضر با فرایندهای تعریف شده در راستای تسهیل امور، تنها در ۱۸ روز کاری پروانه ساختمانی برای متقاضیان ساخت و ساز صادر می‌شود .

وی با بیان اینکه در دو ماه نخست سال جاری تعداد ۹۷۹ پروانه ساختمانی در شهرداری اصفهان صادر شده است، گفت: در مدت مشابه سال گذشته تنها ۵۴۱ پروانه ساختمانی صادر شده بود که بر اساس این آمار شاهد رشد ۸۱ درصدی آمار صدور پروانه ساختمانی در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ هستیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: از نظر متراژ پروانه های صادر شده، در دو ماهه نخست سال جاری متراژ پروانه‌های صادر شده ۷۳۶ هزار و ۱۴۳ مترمربع بوده که نسبت به متراژ پروانه‌های صادر شده در دو ماهه نخست سال گذشته با عدد ۳۵۰ هزار و ۳۸۱ مترمربع، رشد ۱۱۰ درصدی را در خصوص متراژ پروانه های صادره شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه به منظور تسهیل در فرایند صدور پروانه ساختمانی با همکاری سازمان آتش نشانی و واحد ایستایی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری به این توافق رسیدیم که براساس مبانی قانونی، ضوابط و مقررات شهرسازی، همچنین مقررات ملی ساختمان، دسته‌بندی‌های انجام شده را شفاف‌تر کنیم، تاکید کرد: از این پس ساختمان‌هایی که تا چهارطبقه روی همکف و با یک زیرزمین است براساس تایید ناظران انتخابی مالکان، نیاز به دریافت استعلام از آتش‌نشانی نیست و چنانچه تعداد سقف از این تعداد بیشتر شود، موضوع آتش‌نشانی را دنبال خواهیم کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به تسهیل در فرایند ایستایی ساختمان، تصریح کرد: بر این اساس ساختمان‌هایی که در گروه‌های «الف» و «ب» قرار می گیرند، از این پس دیگر نیازی به مراجعه به سازمان نظام مهندسی ساختمان و واحد ایستایی معاونت شهرسازی ندارد و صرفاً براساس تایید نقشه‌ها توسط مهندسان، این موضوع دنبال می‌شود که در تسریع انجام امور کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: در خصوص ساختمان‌های مربوط به گروه‌های «ج» و «د» همچنان موضوع کنترل ایستایی در واحد ایستایی معاونت شهرسازی و معماری بررسی می‌شود، البته فرایند مراجعات مکرر مالکان به نظام مهندسی ساختمان از دستور کار خارج شده است.

حسینی‌نیا با بیان اینکه به منظور تسهیل در فرایندها، با مراجعه مالکان شناسه فنی به آنها ارایه می‌شود تا بتوانند براساس شناسه پروانه ساختمانی را دریافت کنند، تاکید کرد: مالکان مکلف هستند تا قبل از آغاز گودبرداری یا بتن‌ریزی در فونداسیون، نقشه‌ها را به واحد ایستایی معاونت شهرسازی تحویل دهند تا کنترل لازم انجام شود؛ در این مرحله نیز یک بازه زمانی مشخص تکلیف شده که حداکثر ظرف سه روز کاری نتیجه به ارباب رجوع اعلام و چنانچه نقشه‌ها از نظر محاسبات و طراحی مشکلی نداشت، به مالک ارایه می شود.

وی ادامه داد: موضوع بعدی مربوط به واحد امور مهندسان در معاونت شهرسازی بود، این فرایند در سنوات قبل به این صورت بود که الزاماً تعداد مهندسان ناظر و طراح الزاما براساس طبقه‌بندی گروه‌های ساختمانی مشخص می‌شد و اگر پکیج کامل بود در امور مهندسان ثبت می‌شد، اما در فرایند جدید کنترل بحث امور مهندسان به واحد صدور پروانه مناطق شهرداری واگذار شده تا میزان مراجعات شهروندان کاهش پیدا کند، همچنین دیگر الزام نیست پکیج کامل شود و در صورتی که تعداد مهندسان مربوطه در سیستم پروانه ملک مورد نظر ثبت شود، به مرحله بعد در منطقه ارسال می‌شود، در حالی که قبلاً این روند در امور مهندسان شکل می‌گرفت که همچون یک قفل بزرگ باعث سردرگمی شهروندان شده بود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به تسهیل فرایندها در حوزه طرح تفصیلی و نقشه‌برداری، تصریح کرد: در گذشته اکثر گذرها را به واحد نقشه‌برداری مستقر در مناطق ارجاع می دادند که باعث طولانی شدن زمان انجام امور می‌شد، اما در فرایند جدید کارشناسان بازدید ملزم می شوند وضعیت پلاک‌های مجاورِ پلاک مورد نظر را از نظر میزان عقب‌نشینی یا وضع موجود را در کارت گذربندی اعلام کنند تا طرح تفصیلی بر اساس این داده‌ها میزان عقب نشینی را برای هر پلاک مشخص کند.

وی افزود: در گذشته برای گذرهای تا ۱۲ متر این اتفاق می‌افتاد، اما در حال حاضر گذرهای تا زیر ۱۸ متر را در حوزه اختیارات طرح تفصیلی قرار دادیم و اگر گذر از ۱۸ متر به بالا بود به دلیل حساسیت‌های ترافیکی، در حوزه نقشه‌برداری تعریف شده است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات