سیل فروردین خوزستان معادل ۲۵ درصد آورد یک سال آبی است

سیل فروردین خوزستان معادل ۲۵ درصد آورد یک سال آبی است


به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد حاج رسولی‌ها" در نشست تخصصی واکاوی سیلاب ۹۸-۹۷ که امروز سه‌شنبه در سالن همایش‌های بین‌المللی بوستان در اهواز برگزار شد، افزود: این حجم، شدت، وسعت و پراکندگی بارندگی شرایط بسیار خوبی را در کشور به وجود آورد تا جایی که در خوزستان ۶۳ درصد افزایش بارندگی داشتیم.
وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که بارندگی اخیر یک بارندگی خاص بود و اگر به مدل‌های عددی نپردازیم صرفا در یک نگاه ساده ملاحظه می‌شود که در طول ۵۰ سال بارش‌های کشور، بارش اخیر رتبه یک را از آن خود کرده و نشان دهنده بزرگی بارندگی در کل کشور است.
حاج‌رسولی‌ها با اشاره به اینکه برگزاری این نشست‌ها می‌تواند خسارات آتی را کاهش دهد، تصریح کرد: در سال ۹۵ سیلابی به‌وقوع پیوست، بلافاصله چندماه روی آن مطالعه صورت گرفت و نظام‌نامه‌ای تدوین شد که در کنترل سیلاب اخیر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به کنترل دقیق خروجی سدها در جریان سیلاب افزود: خروجی سدهای کرخه و دز پنج روز قبل از وقوع تا حد ممکن افزایش یافته بود و مدیریت تخلیه با وجود درگیری ۱۵ استان با سیلاب به خوبی صورت گرفت و آمارها نشان‌دهنده افزایش چشمگیر خروج آب از سدهای دز و کرخه در مقایسه با آمار سال گذشته است.
وی گفت: بلافاصله بعد از سیل، قانون جامع مهندسی سیل به‌منظور تدوین قوانین منسجم در ارتباط با سیلاب احصا شد تا خلاء‌های موجود در کمیته‌ها بررسی شود که امیدواریم با این اقدام مدیریت رودخانه‌ها بهتر و مطلوب‌تر صورت بگیرد.
حاج رسولی‌ها اضافه کرد: سیلابی که فروردین ماه سال ۹۵ در خوزستان رخ داد، یک تجربه برای ما بود تا در این زمینه یک نظام نامه سیلاب را در وزارت نیرو تدوین کنیم و اقداماتی که باید در زمان وقوع سیلاب مجموعه وزارت نیرو انجام دهد را سازماندهی کنیم.
وی ادامه داد: در سیلاب اخیر این نظام نامه به نحو احسن در چهارچوب مجموعه وزارت نیرو پیاده شد و این مسئله کمک شایانی به کنترل شرایط سیلاب در کشور کرد.
وی با بیان اینکه سیلاب رخ داده در خوزستان یک سیلاب حدی بود و هیچکس نمی توانست آن را پیش بینی کند، ادامه داد: در اواسط بهمن ماه سال ۹۷ پیش بینی می کردیم که شرایط آورد در حوضه خوزستان بیشتر از شرایط ترسالی است و این مسئله باعث شد تا با برگزاری جلساتی مسایل مربوط به آورد رودخانه‌های خوزستان را پیگیری کنیم.
حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه حفاظت رودخانه‌ها به‌دلیل اثرگذاری همه ارگان‌ها می‌بایست توسط نهادهای مختلف صورت گیرد، افزود: کارگروه‌هایی به دستور رئیس جمهوری تشکیل شد که در آنها تمامی جنبه‌های سیلاب از مسایل اجتماعی تا ریسک و بیمه به‌صورت فشرده در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه به لحاظ مهندسی در سازمان آب و برق خوزستان هیچ کاستی وجود ندارد و در زمان وقوع سیلاب، جلسات به‌صورت شبانه‌روزی برگزار و کار پایش صورت می‌گرفت، تصریح کرد: میزان خسارات سیلاب هیچ‌گاه صفر نیست، همزمان با ما در آمریکا نیز سیلاب خسارات فراوانی پدید آورد، ولی ما امیداوریم با دستیابی به تجربیات بیشتر و بهبود ساختارها از میزان خسارات بکاهیم.

عدم مدیریت صحیح آب تبعات جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: عدم مدیریت صحیح آب تبعات جبران‌ناپذیری را در استان به دنبال دارد."فرهاد ایزدجو" اظهار کرد: پدیده‌های طبیعی مانند سیلاب جزو جدایی‌ناپذیر زندگی مردم در جوامع شهری و روستایی محسوب می‌شود.
وی افزود: توزیع غیریکنواخت بارش‌ها، تغیرات شرایط اقلیمی در سال‌های اخیر و برخی از فعالیت‌ها و دخالت‌های نامطلوب انسانی در طبیعت از جمله دلایل وقوع سیلاب و خسارت‌های به وجودآمده در اثر رخداد آن است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: به‌طور کلی در مواجهه با پدیده سیلاب و کنترل آن سه دیدگاه سازه‌ای، غیرسازه‌ای و ترکیبی وجود دارد که نگاه ترکیبی بهترین نگرش در این زمینه است.
ایزدجو عنوان کرد: حجم منابع و مصارف آب، تولیدات کشاورزی و اشتغال وابسته به آب در خوزستان باعث شده تا مدیریت آب دارای اهمیت ویژه‌ای باشد و عدم مدیریت صحیح آب تبعات جبران‌ناپذیری را در استان به‌دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: مسئله آب یک موضوع میان‌دستگاهی است و در این زمینه همه دستگاه‌ها در مدیریت آب می‌توانند نقش مطلوبی به‌ویژه در شرایط خاص داشته باشند.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در سیلاب اخیر هماهنگی‌های بسیار خوبی میان دستگاه‌های مختلف انجام گرفت تا کمترین خسارت را در استان خوزستان شاهد باشیم.
ایزدجو ادامه داد: مجموع بارش فروردین سال ۹۸ به‌طور متوسط در حوضه‌های آبریز استان ۱۸۶ میلی‌متر بود که این میزان بیش از چهار برابر بارش فروردین سال آبی ۹۷-۹۶ و حدود ۲.۸ برابر بارش بلندمدت فروردین ماه بود.
وی افزود: این بارش‌ها باعث شد تا ورودی آب به سدهای استان به حدود ۱۵ میلیارد و ۲۲۳ میلیون متر مکعب برسد که این میزان حدود ۳ برابر متوسط بلندمدت ورودی سدهای استان در فروردین ماه بود.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: حجم فعال تمامی سدهای خوزستان ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است، اما میزان ورودی آب در فروردین ماه ۱۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب بود و باعث شد تا شرایط سیلابی را در خوزستان تجربه کنیم.
ایزدجو با بیان اینکه واقعه سیل در رودخانه کرخه با دوره بازگشت بیش از هزار سال رخ داد، عنوان کرد: یکی از نکاتی که در بحث سیلاب مدنظر ما بود، پایداری سدها و اطمینان از سلامت آنها بود، چراکه در این زمینه برای مثال سد کرخه برای اولین بار در تراز ۲۲۵ متر آبگیری شد.
وی ادامه داد: پهنه‌بندی سیلاب، احداث سیل‌بند در برخی از مناطق خاص و انحراف جریان سیلاب از جمله اقدامات انجام‌گرفته در راستای کاهش خسارت سیلاب بود که در زمان وقوع این حادثه در استان انجام شد.
ایزدجو عنوان کرد: در مدیریت سیلاب، مردم بیشترین نقش و همکاری را داشتند و این همکاری و اقدامات انجام‌گرفته در بحث تقویت سیل‌بندها شایسته تحسین است، زیرا باعث شد تا خسارت‌ها به حداقل برسد.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب صورت‌گرفته در سیلاب، رصد لحظه‌ای و مانیتورینگ یکپارچه رودخانه‌ها و پایش مداوم سدها بود که این اقدام جزو اقدامات بسیار موثر انجام‌گرفته در بحث مدیریت سیلاب به‌شمار می‌آید.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات