استان فارس دربخش آب نیاز به تخصیص اعتبار  ویژه دارد

استان فارس دربخش آب نیاز به تخصیص اعتبار ویژه دارد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور در شیراز با اشاره به اینکه ۱۵ درصد کسری مخازن آب زیرزمینی کشور و حدود ۷۳۰ میلیون متر مکعب، مربوط به استان فارس و بسیار خطرناک است، گفت در سال‌های گذشته وابستگی آب شرب استان فارس به منابع زیرزمینی خیلی زیاد بود و ما به همین دلیل اکثر طرح‌های مربوط به آب شرب استان را به تامین و انتقال از آب‌های سطحی اختصاص دادیم.

محمد حاج رسولی‌ها در جلسه مشترک کشاورزی، ستاد احیاء تالاب‌ها و شورای حفاظت و سازگاری با کم‌آبی، در استانداری فارس در خصوص اعتبارات طرح‌های آبی این استان گفت: در بودجه سال ۹۸ نسبت به سال گذشته، ۶۶ درصد افزایش اعتبار برای طرح‌های استان فارس رقم خورد که این افزایش برای کل طرح‌های شرکت مدیریت منابع آب کشور ۲۲ درصد بود.
وی علت این افزایش را مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه و همچنین وجود سه سد مهم در حال ساخت استان یعنی سد نرگسی، سد هایقر و سد کوار دانست.


مشاور وزیر نیرو افزود اعتبار مصوب سال ۹۷ برای سد نرگسی، ۵۰ میلیارد ریال بود که ما تلاش کردیم از سایر ظرفیت‌های قانونی ۲۲۰ میلیارد ریال دیگر به این طرح اختصاص داده شود. ما در مجموع به ۸۰۰ هزار میلیارد ریال بودجه جهت تکمیل طرح‌های سد و شبکه انتقال کشور نیازمندیم که با لحاظ سد پارسیان، ۳۰ هزار میلیارد ریال آن جهت تکمیل طرح‌های شرکت آب در استان فارس نیاز است که راهکاری نداریم جز اصلاح مسائل اقتصادی آب.
حاج رسولی‌ها همچنین درباره اختلاف کاذب برخی آمارها بین سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب توضیح داد که این اختلاف ۱۵ تا ۲۰ درصدی ناشی از محاسبه میزان مصرف آب کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی و محاسبه میزان آب توزیع و رهاسازی شده در شرکت آب منطقه‌ای است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز در این جلسه با برشمردن چالش‌های آبی استان، چالش اصلی و پاشنه آشیل استان را مصرف ۷۹ درصدی کل مصارف آب استان از آب‌های زیرزمینی عنوان کرد و گفت این مصرف در همه بخش‌ها بالاست و به عنوان مثال، کلان‌شهر شیراز با یک و نیم میلیون نفر جمعیت، تنها کلان‌شهر کشور است که بیش از ۷۰ درصد از آب شرب آن از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.
وی افزود چالش بزرگ دیگر و مرتبط با چالش قبلی، وابستگی بخش بزرگی از جمعیت استان به کشاورزی است که ناچارند با وجود کمبود منابع آبی، اراضی کشت و باغات را توسعه بدهند.
دهقانی چالش دیگر را عدم تناسب سرمایه‌گذاری در استان با نیازهای ما در تامین و توزیع آب معرفی کرد به گونه‌ای که باعث طولانی شدن اجرای طرح‌ها است که آنها را از ارزش اقتصادی انداخته است. مسئله دیگر تقریبامجانی بودن آب است که باعث شده همت لازم از طرف کشاورز جهت افزایش راندمان آبیاری به کار گرفته نشود و این راندمان متاسفانه خیلی پایین است.


وی ادامه داد مسئله دیگری که با آن مواجه هستیم این است که بخش‌هایی از استان‌های همجوار استان فارس از جمله بوشهر، یزد، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان به منابع آب این استان وابسته هستند و این باعث درگیری‌هایی در بالادست و پایین‌دست این منابع شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت با توجه به مسائل ذکر شده، استان فارس نیاز به تخصیص اعتبارات ویژه در بخش آب دارد و باید تلاش بیشتری جهت کاهش استفاده از آب‌های زیرزمینی و توقف توسعه کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری و ترویج کشت گلخانه‌ای صورت گیرد. همچنین لازم است دریاچه‌های فارس نیز مانند دیگر دریاچه‌های کشور دیده شوند.
در این جلسه،اعضای کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان استان در مجلس، استاندار و مدیران و کارشناسان سازمان‌های مربوطه استان و نمایندگان تشکل‌های کشاورزی و محیط زیست حضور داشتند.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات