قیمت قیر تغییری نکرد

قیمت قیر تغییری نکرد

www.BanaNews.irرکود حاکم بر بازار داخلی روز گذشته در معاملات گروه شیمیایی‌ها نیز تاثیرگذار بود و به این ترتیب رینگ پتروشیمی‌با عدم استقبال خریداران روبه رو شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به اعتقاد آگاهان بازار با وجود اینکه در معاملات محصولات شیمیایی واسطه‌ها به ندرت نقش دارند و دامنه نوسانات نیز شدید نیست، اما با این حال بازار تحت تاثیر جو روانی رکود موجود قرار گرفته است.

در این روز بیشترین موضوعی که فعالان بازار به آن معطوف شدند، عرضه قیر با نرخ ۵۴۵ تومان بود. این در حالی است که پیش تر از این نرخ VB (وکیوم باتوم) با کاهش ۱۱ تومانی روبه رو شده بود.

به گفته فعالان اقتصادی، نرخ وکیوم باتوم از ۴۷۲ تومان در هفته‌های اخیر با کاهش ۱۱ تومانی مواجه شد و به نرخ ۴۶۳ تومان رسید؛ اما نرخ قیر همچنان ثابت ماند و با قیمت ۵۴۵ تومان برروی تابلوی بورس ثبت شد.

به اعتقاد آگاهان بازار، پیش‌تر از این با افزایش نرخ VB، قیر نیز با رشد قیمت مواجه می‌شد؛ اما در حال حاضر که VB کاهش نرخ یافته است، قیر همچنان روند ثابت خود را طی می‌کند. البته فعالان بازار می‌گویند: این موضوع سبب شد تا ابتدا قیر و سپس وکیوم باتوم در رینگ پتروشیمی‌عرضه شود، روال سابق بر این، برعکس بود.

البته برخی از آگاهان بازار از کاهش نرخ قیر در هفته آینده خبر می‌دهند و معتقدند به احتمال زیاد از هفته آتی نرخ قیر نیز با کاهش ۱۰ تومانی روبه‌رو شود. به این ترتیب در این روز قیر ۵۴۵ تومانی به دلیل عدم کاهش نرخ با استقبال روبه‌رو نشد و تنها تناژ اندکی از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

عدم شفاف‌سازی در خصوص نرخ‌ها، زمان تعمیرات و تولیدات مجتمع‌ها

در این روز همچنین بیشتر فعالان بازار از عدم اطلاع‌رسانی بازرگانی پتروشیمی‌در خصوص زمان تعمیرات و همچنین تولید مجتمع‌های پتروشیمی‌ابراز نگرانی کرده و می‌گویند: اطلاعات درستی در خصوص نرخ‌ها، زمان تعمیرات مجتمع‌های پتروشیمی‌ و همچنین میزان تولیدات آنها توسط بازرگانی پتروشیمی‌به خریداران ارائه نمی‌شود و این موضوع سبب شده است تا بیشتر خریداران در زمان خرید محصولات دچار تردید و دودلی باشند. فعالان بازار در این خصوص به عرضه ۱۰۰۰ تنی پی وی سی ۶۵ پتروشیمی ‌بندرامام اشاره می‌کنند و می‌گویند: در حال حاضر دو خط تولید در پتروشیمی ‌بندرامام به تولید پی وی سی ۶۵ اختصاص یافته است و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن پی وی سی روزانه در پتروشیمی ‌بندرامام تولید می‌شود؛ اما با این حال روز سه شنبه بازرگانی پتروشیمی‌تنها ۱۰۰۰ تن از این کالا را برای عرضه به بورس آورد. این در حالی است که هفته گذشته میزان عرضه این کالا ۲ هزار و ۵۰۰ تن بود و تقاضای بالایی نیز برای آن برروی تابلوی بورس ثبت شد.

با توجه به این موارد بازرگانی پتروشیمی‌با بررسی‌ها کارشناسی و مشاهده تابلوی بورس و همچنین تولید بالای پتروشیمی‌ بندرامام باید میزان عرضه این کالا را در رینگ پتروشیمی ‌افزایش می‌داد، نه اینکه با کاهش بازار را متشنج‌تر از پیش می‌کرد.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که نماینده بازرگانی پتروشیمی‌در جواب به اعتراض کارگزاران مبنی بر کاهش عرضه این کالا در روز سه‌شنبه در این خصوص ابراز بی اطلاعی کرد.بیشتر فعالان بازار می‌گویند: اگر میزان عرضه‌ها، زمان تعمیرات، میزان تولیدات و نحوه نرخ‌گذاری‌ها شفاف سازی شود، بازار با نوسانات بیش از حد روبه رو نخواهد شد و روند شناور بودن بازار طی می‌شود و خریداران نیز به فروش محصولات و روند بازار اطمینان پیدا می‌کنند.

بد قولی بازرگانی پتروشیمی‌ و عدم استقبال خریداران از سود بندرامام

در این روز سودکاستیک بندرامام نیز به دلیل عدم تحویل به موقع کالاها به خریداران با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه نشد و تناژ پایینی از سود کاستیک عرضه شده در این روز توسط کارگزاران خریداری شد.

به گفته آگاهان بازار عدم تحویل به موقع سودکاستیک به خریداران سبب شد تا در این روز بیشتر مصرف کنندگان این کالا به خرید سودکاستیک ۵ هزار تنی اروند روی بیاورند و به این ترتیب سود اروند با رقابت کارگزاران مواجه شد.

این در حالی است که نماینده بازرگانی پتروشیمی ‌از تحویل به موقع سود کاستیک به خریداران خبر داد و گفت: تمامی ‌کالاهای فروخته شده به خریداران تحویل شده است؛ اما کارگزاران معترض در این خصوص قانع نشدند.

 

 

    نظرات