۳۶۵ میلیون متر مکعب آب تا سال۱۴۰۵ صرفه جویی می شود/ تامین اعتبارات طرح...

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۵ باید ۳۶۵ میلیون متر مکعب از اضافه برداشت آب کسر شود، گفت: در سفر معاون رئیس جمهور به مشهد طرح همیاران آب ارائه و تامین اعتبارات لازم آن پیگیری خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علائی در برنامه تلویزیونی اشاره با بیان اینکه ۸۰ متر از سطح آب استان طی ۶۰ سال گذشته کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: پیامد این اتفاق کم شدن آب، شور شدن آب شور، خشک شدن قنات ها و چشمه ها و ترک برداشتن زمین، آسیب دیدن اراضی باروری کشاورزی و توسعه کویر، بیابان و ریزگرد است.

وی مسئله آب را یک موضوع فرابخشی دانست و افزود: تمام جمعیت ۶ و نیم میلیونی استان خراسان رضوی و دستگاه های اجرایی با این موضوع درگیر هستند بنابراین برای رفع این مسئله باید به یک درک مشترک می رسیدیم، خوشبختانه در حال حاضر تمام مردم بدون شک دغدغه آب را دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ادامه داد: ما باید یک میلیارد متر مکعب از منابعی که برداشت آب داریم، کم کنیم تا آبی برای همیشه داشته باشیم، این هدف شرکت آب منطقه ای بود در حالیکه  سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت و معدن و تشکل های کشاورزی اعتقاد داشتند باید آب بیشتری برداشت کنند تا بتوانند بیشتر تولید کنند و یا شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز می گفتند ما باید آب بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم به مردم بیشتر آب بدهیم.

وی ادامه داد: همین نگاه در استانداری به عنوان نماینده عالی دولت نیز دیده می شد که به دنبال افزایش تولید و آبرسانی به شبکه های شهری و روستایی بود؛ تمام این موارد فشار مضاعفی به آبخانه های زیرزمینی وارد می کرد، در نتیجه نقطه کلیدی در طرح همیاران آب این بود که تمام این بخش ها به یک درک مشترک جهت مصرف صحیح آب برسند.

علائی گفت: طی دو سال و نیم گذشته ما با دانشگاه فردوسی به عنوان جمع نخبه، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت و معدن و از همه مهمتر با تشکل های قانونی کشاورزی  که در این طرح نقش بسیار تاثیرگذاری داشتند، جلساتی را به صورت منظم برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه عملکرد شفاف لازمه اعتماد بخش های مختلف به شرکت آب منطقه ای استان بود، اضافه کرد: طی جلسات مختلفی که برگزار شد ما به این رسیدیم که تا سال ۱۴۰۵ باید یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب کمتر برداشت آب داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به اضافه برداشت ۶۰۰ میلیون متر مکعبی بخش کشاورزی گفت: برای کنترل این بخش دو راهکار وجود داشت، یک اینکه به صورت مستقیم از نیروی انتظامی و دادگستری بدون قانع کردن توده کشاورز استفاده کنیم و یا اینکه با اقناع کردن توده کشاورز و در موارد خیلی خاص از نیروی قهریه استفاده کنیم، ما گزینه دوم را انتخاب کردیم.

وی با اشاره به ارائه اخطار به کشاورزانی که اضافه برداشت دارند از سوی مدیر امور آب استان و مدیر عامل تشکل کشاورزی گفت:  اقدام بعدی مشخص شدن اضافه برداشت آب از  چاه های غیر مجاز در ۳۷ محدوده مطالعاتی و ۲۸ شهرستان است که به تمامی آنها نیز اخطار داده شده و آن ها نیز بسته خواهند شد که از این طریق نیز ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می شود.

علائی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۵ باید ۳۶۵ میلیون متر مکعب آب کمتر برداشت شود، اضافه کرد: نکته کلیدی این است که این موضوع نباید به اشتغال و اقتصاد کشاورزی ما آسیب بزند.

وی با اشاره به اینکه بهره وری آب در استان خراسان رضوی بسیار پایین است، اظهار کرد: در میانگین جهانی به ازای مصرف هر یک میلیون متر مکعب آب ۳و نیم کیلوگرم ماده خشک تولید می شود در حالیکه در استان خراسان رضوی تنها یک کیلوگرم ماده خشک تولید می شود؛ در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی باید توسعه کشت گلخانه ای، اصلاح بذر، تغییر شیوه های کاشت و آبیاری مدرن به صورت جدی دنبال کند که تمام این موارد در برنامه همیاران آب دیده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی محل تامین اعتبارات این طرح ها را اعتبارات دولتی، اعتبارات شرکت آب منطقه ای و معین اقتصادی استان اعلام کرد و گفت: در حوزه آب شهری و روستایی مشهد نیز باید الگوی مصرف منطقی تر شود؛ متاسفانه سرانه آب شرب روستایی به جای ۱۴۰ لیتر، ۱۰۰۰ لیتر آب است که باید علت این میزان مصرف شناسایی و به دنبال آن مصرف آب کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به مصرف آب در صنایع معدنی خواف گفت: برای این صنعت باید ۲۸ میلیون متر آب تامین می شد اما آنها توانسته بودند با بکارگیری تکنولوژی روز این میزان مصرف را به ۱۳ میلیون کاهش بدهند.

علائی با بیان اینکه در سفر اخیر وزیر نیرو طرح همیاران آب مورد تصویب قرار گرفته است به سفر معاون اول ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: این طرح جهت تامین اعتبارات به ایشان نیز تقدیم خواهد شد تا اعتبارات لازم نیز تامین شود.

وی ضمانت اجرایی این طرح را نظارت مستقیم دانشگاه فردوسی، تشکل های قانونی کشاورزی و ناجیان آب است دانست و گفت: در همین خصوص فرمانداران شهرستان ها به عنوان نماینده دولت و رییس کارگروه همیارن آب استان اطلاعات و برنامه های دستگاه اجرایی را پیگیری کرده و گزارش ماهانه ارائه می کنند.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات