طرح یکپارچه تخصیص لاستیک به ناوگان حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری بصورت آزمایشی در استان قزوین آغاز شد

طرح یکپارچه تخصیص لاستیک به ناوگان حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری بصورت آزمایشی در استان قزوین آغاز شد

با تکمیل و آماده شدن زیرساخت‌های طرح تخصیص سیستمی لاستیک به ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری، این طرح با حمایت دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بصورت آزمایشی در استان قزوین آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مرضیه حصاری مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان با بیان خبر فوق اظهار کرد: با اجرای این طرح که به‌زودی در ۱۰ استان دیگر نیز اجرا می‌شود، ضمن حذف مراجعه حضوری مالکان ناوگان برای دریافت حواله و تخصیص سهمیه لاستیک به‌صورت عادلانه به فعالین واقعی بخش حمل و نقل شهری، امکان نظارت کامل بر فرایند زنجیره تامین و توزیع لاستیک و برخورد با متخلفان و محتکران احتمالی ایجاد می‌گردد.

وی ضمن اعلام ایجاد بستری مناسب به منظور عرضه لاستیک به ناوگان سنگین حمل بار شهری برای اولین بار در کشور، در خصوص روش اولویت‌بندی واجدین شرایط دریافت لاستیک افزود: در سامانه ملی مدیریت مرکزی حمل‌ونقل شهری به نشانی utcms.ir ، سهمیه هر خودرو دارای مجوز فعالیت معتبر از شهرداری‌های کشور، بر اساس میزان عملکرد ثبت‌شده محاسبه و تعیین می‌گردد. به‌گونه‌ای که برای ناوگان باری پیمایش حاصل از دستگاه سیپاد و اسناد حمل (باربرگ) اخذشده و برای ناوگان مسافری، اطلاعات حاصل از دستگاه‌های موقعیت‌یاب ملاک عمل می‌باشد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه گفت: به‌منظور اجرای این طرح، هماهنگی‌ مناسبی بین سه وزارتخانه کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت انجام‌گرفته است و در این راستا پس از برگزاری جلسات کارشناسی، سامانه جامع تجارت وزارت صمت به سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون‌شهری وزارت کشور متصل شده تا استعلام موجودی لاستیک و تایید حواله‌ها به‌صورت برخط در سراسر کشور و بر اساس نیاز واقعی ناوگان عمومی فعال انجام شود.

وی تصریح کرد: درنتیجه تا حد امکان نقش واسطه‌گری از زنجیره عرضه لاستیک حذف‌شده و این کالای اساسی با کمترین هزینه و بدون انجام تشریفات اضافی، در اختیار رانندگان ناوگان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری قرار می‌گیرد.

حصاری با اشاره به مشکلات فراوانی که از اوایل تابستان سال ۹۷ برای فعالین زحمت‌کش حوزه حمل و نقل عمومی به علت افزایش نرخ ارز و به‌تبع آن افزایش قیمت لوازم مصرفی ناوگان به وجود آمده بود، اظهار کرد: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به‌عنوان متولی اصلاح نظام حمل و نقل عمومی شهری، با مشاهده این مشکلات از همان ابتدا وارد میدان شده و ضمن انجام مکاتبات متعدد با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوط، نیاز جدی فعالین بخش حمل و نقل عمومی شهری به لاستیک و قطعات یدکی و عدم تخصیص سهمیه لازم به این حوزه را گوشزد نمود.

وی اضافه کرد: از جمله طی مکاتبه ای که در دی ماه سال گذشته با معاون اول محترم رییس جمهور در خصوص درخواست افزایش سهم لاستیک ناوگان درون شهری انجام شد، دکتر جهانگیری بر ساماندهی بهتر واردات این محصول به منظور حل مشکل لاستیک این دسته از ناوگان دستور دادند که با پیگیری های انجام شده بعدی، موفق به افزایش سهم نامبرده شدیم.

حصاری در ادامه گفت: همچنین در سال گذشته، به‌منظور پاسخ‌گویی فوری به نیاز ناوگان اتوبوس‌رانی شهری، با پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد نسبت به تولید و تامین لاستیک موردنیاز شهرداری‌های کشور طبق یک برنامه زمان‌بندی مصوب اقدام شود و در این راستا در ماه‌های دی و بهمن ۱۳۹۷ به ترتیب ۶۹۹۳ و ۹۲۲۹ حلقه لاستیک بین سازمان‌های متولی امر اتوبوس‌رانی شهری کشور توزیع گردید.

وی در خاتمه متذکر شد حضور نمایندگان سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در جلسات کمیته راهبری تخصیص لاستیک، به‌منظور پیگیری موارد باقی‌مانده و تا حصول نتیجه کامل همچنان با قوت ادامه خواهد داشت.

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات