نطق پیش از دستور احمد نوروزی، رئیس کمیسیون  ...

نطق پیش از دستور احمد نوروزی، رئیس کمیسیون ...

نطق پیش از دستور احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، احمد نوروزی، ناطق پیش از دستور شصت و دومین جلسه علنی شورای شهر مشهد بود؛ متن نطق به شرح ذیل است:

باسلام و عرض ادب خدمت حاضرین، شهروندان و زائران عزیز

بزرگترین سرمایه اجتماعی هرکشوری اعتماد مردم به حاکمیت است. اگر اعتماد کامل و حمایت مردم پشتیبان دولتمردان و حاکمیت باشد؛ دولت ها می توانند با آن سرمایه عظیم تمامی مشکلات را توسط مردم برطرف نمایند.

به هر مشکلی که می نگریم، می بینیم مشکل، خود مشکل نیست؛ بلکه نحوه اطلاع رسانی و عدم اعتماد می باشد.

نارضایتی و عدم اعتماد بزرگترین آفت اقتصادی ، عامل فرار سرمایه ها و عامل بیکاری و به تبع آن ناهنجاری های اجتماعی است ما امروز در جامعه برای مبارزه با معلولها و ناهنجاری های اجتماعی چه وقت ها ، جلسات و چه سرمایه گذاری هایی که انجام نمی دهیم، برای زندان و زندانیان ، مبارزه با اعتیاد ، مبارزه با فساد ، مبارزه با فقر و در آخر هم آمار ناهنجاری ها بیانگر عدم موفقیت ماست ولی دوستان، مدیران محترم قضایی، سیاسی، امنیتی ، اجرایی استان توجه داشته باشید : یک پروژه بزرگ ، بعنوان یک فعالیت اقتصادی بزرگ می تواند صدها شغل ایجاد نماید که مانع بزرگ ناهنجاری است.

اگر امروز بخواهیم در مورد بزرگترین مشکل و تهدید در جامعه صحبت کنیم، می توانیم به موضوع پاسخگویی و شفافیت اشاره نماییم. چند سوال مطرح می نمایم:

- آیا شفافیت در پاسخگویی، اطلاع رسانی دقیق و درست جای هرگونه ابهام و سوء برداشتی را از بین نمی برد؟

- آیا اعتمادسازی عمومی را نمی توان ضرورت اولیه، برای هم افزایی و همبستگی در جامعه و پیشبرد اهداف مدیریت شهری دانست؟

- آیا اعتمادسازی سبب رشد اقتصادی شهر و به دنبال آن افزایش کیفیت زندگی نمی شود؟

- و سوالات متعددی از این قبیل که می توان بیان نمود.

شورای پنجم با ۴ حوزه ماموریتی

· اعتماد سازی

· ترغیب و تشویق

· تنوع بخشی

· بهبود فرآیندها

تمام تلاش خود را در جهت اصلاح و بهبود وضعیت سرمایه گذاری و افزایش مشارکت و جذب سرمایه گذران به مشهد الرضا(ع) نموده است.

همانگونه که مستحضرید مهمترین محور تاکیدی و رسالت و تکلیف شورای پنجم، تغییر و تزریق امید به شهر، تعامل و هم‌افزایی با تمامی دستگاه های تاثیرگذار که شفافیت و اعتمادسازی را بدنبال داشته، سر لوحه امور قرار گرفته است. از مهمترین اقدامات در این حوزه می توان به ایجاد سامانه فاش اشاره نمود که در آن تمامی قرارداد‌ها، مناقصات و خریدهای شهرداری ثبت و با جزئیات به سمع و نظر مردم می‌رسد که بهترین نظارت از سوی مردم و رقبا بر تمامی معاملات اعمال خواهد شد.

با توجه به اینکه شهروندان سرمایه و چشم شهرداری در نقاط مختلف شهر هستند. در جهت بهره مندی از این پتانسیل به زودی اقدام به راه اندازی سامانه «چشم شهر» خواهد شد که بدین ترتیب شهروندان عزیز مشهدی میتوانند از طریق این سامانه مسائل و مشکلات محله و محل سکونت خود را که در ارتباط با شهرداری است، به اطلاع برسانند تا با قید فوریت نسبت به رفع آن اقدام شود؛ در راستای پاسخگویی سریع و رفع نواقص، ۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۹۸ ویژه همین امر پیش‌بینی شده است.

در راستای شفاف سازی فرآیندهای اجرایی در شهرداری با هدف وحدت رویه ، جلسات متعددی برگزار گردید که می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- تصمیم گیری در خصوص پاسخگویی برای مسائل شهرسازی در کمیته شفافیت

۲- شفافیت مالی و عملکردی در سفرهای خارج از کشور

۳- بررسی فرآیند صدور آرای تخلفات در کمیسیون ماده ۱۰۰و نحوه اجرای آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ در مناطق

۴- در حوزه اعتمادسازی با تعیین و تکلیف ۳۱ کلان پروژه متوقف شده در سطح شهر مشهد و ۲۶ پروژه در بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) که سالها دچار مشکل و بلاتکلیف بوده گام بزرگی برای فعال سازی این پروژه هابرداشته شد که خود این امر باعث تغییر نگاه سرمایه گذاران به شهر مشهد و حضور مجدد آنان در این شهر گردیده است. آری می توان گفت دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

۵- برگزاری بیش از ۵۰ فراخوان برای حدود ۱۰۰ پروژه تفریحی ، تجاری ، پارکینگ و مجتمع های حمل و نقل محور و مسکونی و عمرانی گردید که بیانگر شفافیت در حوزه سرمایه گذاری می باشد.

۶- در حوزه مالی تسویه ۴۴۲۶ میلیارد تومان بدهی شهرداری به بانک ها از طریق تهاتر طلب های شهرداری از دولت صورت پذیرفت. گرچه نمی خواهم با توقف در گذشته آینده را از دست بدهیم اما لازم است به شهروندان عزیز یادآوری کنم در حالی شورای پنجم فعالیت خود را آغاز نمود که بیش از ۸۵۰۰ میلیارد تومان بدهی اوراق مشارکت و پیمانکارانی بود که با سلام و صلوات پروژه های تمام شده و نیمه تمام شان افتتاح شده بود اما طلب آنان پرداخت نشده بود که با تجمع پیمانکاران برای وصول مطالباتشان که بعضاً در شرایط عسر و حرج واقع شده بودند مواجه بودیم. اگر برنامه ریزی انجام شده برای اعتمادسازی، جذب سرمایه گذار، وصول مطالبات از دولت و پرداخت بدهی ها نبود برای پرداخت، که حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی های بانک تجارت و شهر که ۵ ساله تقسیط و به رقم ۵۵۰۰ میلیارد تومان رسید از تیرماه امسال ماهیانه ۱۵۰ میلیارد تومان معادل کل درآمد نقدی یک ماه باید پرداخت شود علاوه بر آن بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان تراکم شناور واگذار شده بود که این یعنی پیش خور کردن درآمد آینده و شهرداری به دلیل عدم پرداخت و تعیین تکلیف بدهی های سررسید شده در لیست سیاه بانک ها قرار داشت و امکان اخذ تسهیلات و انتشار اوراق مشارکت را هم نداشت . در شهریور ماه ۹۶ حدود ۲۹ میلیارد تومان موجودی نقد شهرداری بود و در پایان ماه باید ۹۳ میلیارد تومان حقوق و پرداخت های اجباری ماهیانه انجام می شد در صورت عدم تغییرات اساسی و حتی در صورت رونق ساخت و ساز شهرداری امکان پرداخت اقساط بدهی ها و حقوق پرسنل را هم نداشت.

۷- تهیه ۵۹ بسته سرمایه گذاری تجاری، تفریحی، پارکینگ، مسکونی، TOD و .... به ارزش ۷۶۳۶ میلیارد تومان

۸- عقد قرارداد کلان پروژه ها به ارزش تقریبی ۲۱۰۰ میلیارد تومان

۹- عقد قرارداد ۱۰ پروژه بزرگ عمرانی و اقتصادی به مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان

۱۰- قانونی کردن اجرای پروژه ها با اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ و مصوبه شورا

۱۱- تامین منابع مالی برای شهرداری به ارزش ۷۶۳۸ میلیارد تومان

۱۲- شفاف سازی با اجرای طرح هر هفته یک فراخوان

۱۳- تحقق بیش از ۱۰۰ درصد بودجه حوزه اقتصادی در سال ۱۳۹۷ و حدود ۸۶ درصد در سال ۹۶

با تغییر جدی در شرایط، برنامه ریزی و تلاش امروز از ابتدای سال جاری شاهد بهره برداری از پروژه های متعدد و هر ماه شاهد آغاز یک یا دو پروژه بزرگ جدید منجمله تقاطع غیرهمسطح میدان نمایشگاه با حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم در حالی که کارهای بزرگ همچون قطار شهری، کمربند سبز جنوبی، خط انتقال آب غیر شرب شهر برای فضای سبز هیچگاه برای اعتبار متوقف نشده و ان شاالله متوقف نخواهد شد.

۱۴- حل بخش زیادی از مشکلات ۲۰ ساله پلاک ۱۷۶ جهت واگذاری سهم از زمین به دارنده گان مالکیت مشاعی که با حمایت و پشتیبانی شورای تامین و اداره کل ثبت اسناد در حال نهایی شده است، موضوعی که عامل تجمعات بسیار زیادی در شهر مشهد شده است.

در مشهد ۴۲۹۰ هکتار از مساحت بافت های مناطق کم برخوردار و حاشیه ای کشور متعلق به شهر مشهد (معادل ۳ درصد از کل بافت های ناکارآمد کشور) است. و برای این مساحت چیزی در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که بدون مشارکت بخش خصوصی و دولت بازآفرینی در این محدوده ها عملا امکان پذیر نخواهد بود.

یکی از نکات مهم و ضروری در این مناطق مشارکت حداکثری مردم می باشد که با تلاش های صورت گرفته در حوزه شفاف سازی و افزایش اعتماد عمومی و با تشکیل سازمان بازآفرینی و ایجاد دفاتر تسهیل گری بر آن شدیم تا با مشارکت مردمی و استفاده از ظرفیت های موجود در مناطق کم برخوردار اقدام به بازسازی و بهسازی این محلات نماییم. که هم اکنون تعدادی از دفاتر تسهیلگری فعال شده و از شهرداری انتظار داریم تا پایان سال برای ۶۶ محله بازآفرینی، تسهیلگرانی از جنس مردم و با تخصص های مورد نیاز انتخاب و شروع به کار نمایند.

در پایان امیدواریم بتوانیم با شفاف سازی و جلب اعتماد شهروندان باعث جلب مشارکت حداکثری مردم و با همکاری تمامی دستگاههای اجرایی در شرایط اقتصادی فعلی جامعه و بیکاری و مشکلات عدیده ای که گریبان گیر مردم است، در کنار حمایت شورا و شهرداری از پروژه های بزرگ مورد نیاز شهر با هدف ایجاد اشتغال و درآمد برای شهروندان و رونق اقتصادی و حمایت از طرح های خاص حمایت از مناطق محروم شهر مانند طرح "توانمندسازی و توسعه کسب و کارهای خرد و خانگی در محلات هدف بازآفرینی شهری شهر مشهد" را تصویب که در زمینه اشتغال حدود ۲۰۰۰ نفر از ساکنین مناطق پیرامونی و کم برخوردار را فراهم نمائیم و در اداره شهری توانمند با شهروندانی ثروتمند موفق و پیروز باشیم.

در پایان با توجه به شهرداری در خصوص اطلاع رسانی کارها و فعالیتها و برقراری ارتباط مستمر دو سویه با تمامی تشکل های تخصصی، تشکل های مردم نهاد و تشکل های سیاسی به پایان می رسانیم.

موفق و پیروز باشید


لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات