همکاری ایران و ژاپن؛ اتفاقی برد- برد برای دو کشور

همکاری ایران و ژاپن؛ اتفاقی برد- برد برای دو کشور

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، اوکازاکی نماینده و معاون مرکز همکاری های ژاپن و خاورمیانه در نشست خبری در پاسخ به این سئوال که این مرکز علاوه بر آموزش، چه برنامه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی به ایران دارد، گفت: این مرکز، یک شرکت خصوصی مستقل است و هدف اصلی آن این است که روابط اقتصادی بین کشورهای خاورمیانه و ژاپن را مستحکم کند.
وی ادامه داد: یکی از هدف‌ها سرمایه‌گذاری در کشورهای خاورمیانه است و در مرحله دوم، آموزش افراد در قسمت‌های مختلف است که در کنار آن تبادل اطلاعات نیز بین دو کشور انجام می‌شود.
وی افزود: ایران و ژاپن در تعامل به‌سر می‌برند و هدف اصلی ما نه تنها آموزش است، بلکه امیدواریم افرادی که آموزش می‌بینند، بتوانند در آینده یک کار و تجارت برای خود به‌وجود آورند و این کاری کاملا برد- برد برای ژاپن و ایران است.
اوکازاکی در مورد محور سرمایه‌گذاری و تبادل اطلاعات بین ایران و ژاپن با توجه به ارتباطات دیرینه‌ دو کشور بیان کرد: ما می‌توانیم در زمینه‌های بهره‌برداری آب و فاضلاب، شیوه‌های نگهداری از تاسیسات و روش‌های استفاده از تاسیسات با کیفیت بالاتر، آب شیرین‌کن‌ها و بازچرخانی آب، آب خاکستری، تصفیه آب و فاضلاب، ذخیره انرژی و تبدیل انرژی آبی به برقی از طریق هیدروپاور می‌توان به ایران کمک کنیم و این‌ موارد زمینه‌های مساعدی برای همکاری و سرمایه گذاری هستند؛ اما تاکید می‌کنم فعلا در زمینه آموزشی همکاری خواهیم داشت.
معاون مرکز همکاری‌های ژاپن و خاورمیانه در پاسخ به این سئوال که در ژاپن از کدام وسایل کاهنده مصرف آب استفاده می‌شود، گفت: وسایل کاهنده مصرف در ایران و ژاپن تفاوتی ندارد، اما در ژاپن به‌صورت گسترده استفاده می‌شود و فرهنگی که در ژاپن وجود دارد به‌گونه‌ای است که کاملا صرفه‌جویی و رعایت می‌کنند.
وی اضافه کرد: برخلاف ژاپن، در ایران این مشکل وجود دارد که قیمت تمام شده آب از قیمت فروش آن کمتر است و باید به این موضوع توجه کرد.
وی در مورد آموزش در زمینه مصرف کمتر آب و راهکارهای آن بیان کرد: یکی از آموزش‌هایی که خانواده‌ها در ژاپن به بچه‌ها می‌دهند این است که آب زیاد مصرف نکنند و این آموزش در زمان ابتدایی نیز از طریق معلم به دانش آموزان داده می‌شود. به نظر من یکی از منابع مهم آموزش صحیح مصرف کردن، آموزش از زمان کودکی است و اگر بخواهیم مشکل را حل کنیم باید بدانیم تکنولوژی تنها چاره کار نیست و بعضی اوقات آموزش‌های صحیح کودکی موجب حل شدن مشکلات می‌شود.
اوکازاکی در پاسخ به اینکه مرکز همکاری‌های ژاپن و خاورمیانه چه برنامه‌ و اقداماتی برای بازچرخانی آب در ایران در نظر دارد، عنوان کرد: ما همیشه با وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در مورد محتویات دوره‌های آموزشی گفتگو می‌کنیم که برای استفاده از آب‌های مصرف شده و بازچرخانی آن به برنامه‌های خاصی نیاز داریم.
نماینده و معاون مرکز همکاری های ژاپن و خاورمیانه با بیان اینکه درحال‌حاضر تمرکز اصلی روی انتقال مفاهیم دانش است، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات انجام شده طی سال‌های گذشته مربوط به آب‌های خاکستری است که از ایران ۴۰۰ نفر به ژاپن رفته و آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات