عملیات انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه آغاز شد

عملیات انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه آغاز شد


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، هاشم امینی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در مراسم افتتاح این طرح موضوع فاضلاب شهرهای حاشیه زاینده‌رود همواره چالش بهداشتی و زیست محیطی بوده، از سوی دیگر عدم وجود منابع دولتی برای اجرای این پروژه ها را داشتیم، براین اساس پس از پیگیری های به عمل آمده و توجه به راهبرد سازگاری با کم آبی در وزارت نیرو، از سال ۹۲ موضوع بازچرخانی و استفاده از پساب ها را در فولاد مبارکه شروع کردیم.
امینی با بیان اینکه براساس تفاهم نامه ای با شرکت فولاد مبارکه عملیات اجرایی پروژه تصفیه و بازچرخانی فاضلاب ۹ شهر را در قالب قرارداد بیع متقابل شروع کردیم، اظهارداشت: بیش از ۳۰ سال بود در حال اجرای این پروژه ها بودیم، ولی با انعقاد این قرارداد در مدت کوتاهی توانستیم پروژه ها را به نتیجه برسانیم.
وی به حجم تولید پساب در اصفهان اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر ۱۷۲ میلیون متر مکعب پساب در اصفهان تولید می شود که معادل پنج هزار و ۴۵۰ لیتر در ثانیه می باشد که از این میزان پساب تولیدی معادل ۲۷۷ میلیون متر مکعب به شرکت فولاد مبارکه انتقال می یابد .
امینی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه با سرمایه گذاری در اجرای شبکه فاضلاب منطقه مبارکه در قالب قرار داد بیع متقابل با آبفا اصفهان موفق به تخصیص پساب این منطقه به این واحد صنعتی شد، گفت: در سال ۹۲ سرمایه گذاری ۱۲۰۰ میلیارد ریالی شرکت فولاد مبارکه در قالب قرارداد بیع متقابل میان شرکت  آبفا اصفهان و فولاد مبارکه صورت گرفت که به موجب آن مقرر شد قریب به ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرستان های مبارکه و لنجان اجرا شود.
وی با اشاره به سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای شبکه فاضلاب منطقه مبارکه گفت: سرعت اجرای شبکه فاضلاب با سرمایه گذاری بخش خصوصی در منطقه مبارکه ۱۸ برابر میانگین ۱۹ سال گذشته بوده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطر نشان ساخت: طی سالهای ۷۳ تا ۹۲ فقط ۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در مبارکه اجرا شد، در حالیکه از سال ۹۳ تا ۹۷ بیش از ۳۳۴ کیلومتر شبکه فاضلاب در این منطقه اجرا گردید .
وی افزود: این پروژه به لحاظ حجمی و ریالی یکی از پروژه‌های بسیار مهم سرمایه گذاری بخش خصوصی در سطح استان بوده  که بدنبال قرارداد اولیه آن اجرای حدود ۲۲۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در مبارکه  و  ۲۷۰ کیلومتر در شهرستان لنجان به انضمام احداث یک تصفیه خانه در شهر سده و ورنامخواست در بازده زمانی ۲ تا ۳ سال در دستور کار قرار گرفت .
وی به اجرای شبکه فاضلاب در شهرهای دیزیچه ، زیبا شهر و طالخونچه پرداخت و تصریح کرد: در قرارداد اولیه بیع متقابل میان شرکت آبفا و فولاد مبارکه که در سال ۹۲ منعقد شده بود  اجرای شبکه فاضلاب شهرهای زیباشهر ، دیزیچه و طالخونچه دیده نشده بود  که با رایزنی های صورت گرفته در سال ۹۶ با حضور وزیر نیرو وقت  عملیات اجرای شبکه فاضلاب این شهر ها نیز آغاز شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان عنوان کرد: به موجب الحاق قرار داد بیع متقابل میان فولاد مبارکه و آبفا اصفهان ،اجرای ۱۶۷ کیلومتر شبکه فاضلاب در شهرهای دیزیچه و زیبا شهر با سرمایه گذاری ۵۵۹ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات