‍ ۳۴۸ مورد زنده گیری انواع مار توسط آتش نشانان کرمان

‍ ۳۴۸ مورد زنده گیری انواع مار توسط آتش نشانان کرمان

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان، از انجام ۳۴۸ مورد زنده گیری انواع مار طی سه ماه ابتدای سال جاری در شهر کرمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کرمان آنلاین علی عسکری گفت: لازم است شهروندان نکات ایمنی در خصوص نحوه محافظت از خود در برابر مارها را فرا گیرند .

وی اظهار داشت: با توجه به این موضوع که در سه ماه ابتدای سال جاری ۳۴۸ مورد زنده گیری انواع مارها در منازل شهروندان و محیط شهری توسط آتش‌نشانان شهر کرمان انجام گرفته، لازم است شهروندان در خصوص نحوه محافظت از خود در برابر مارها و همچنین اقدامات اولیه در مقابل مار گزیدگی اطلاعات لازم را کسب کنند.

عسکری با تاکید بر لزوم آشنایی شهروندان با انواع مارها گفت: مارهای سمی دارای سر مثلثی بزرگتر از عرض بدن، مردمک چشم بیضی شکل و فرو رفتگی در بین دو چشم هستند و در مارهای سمی دندانهای نیش از سایر دندانها بزرگتر و به خوبی قابل تشخیص است.

وی ادامه داد: مارهای سمی داری دم کوتاه و معمولا پوستی رنگین و پر از خط و خال هستند .

وی تصریح کرد: مارهای غیر سمی داری سر گرد یا بیضی هستند و از قسمت میانی بدن تا دم باریک میشوند و مارهای نیمه سمی همه مشخصات مارهای غیر سمی را دارا هستند و تنها تفاوت آنها با مار غیر سمی دم متوسط شان  است که  کوتاهتر از مارهای غیر سمی و بلندتر از مارهای سمی‌ست.

عسکری به شهروندان توصیه کرد: افراد اگر در طبیعت چادر زده اند؛ بایستی درب آن بسته باشد و همچنین شیشه و دربهای اتومبیل را باز نگذارند.

وی افزود: از  تردد غیر ایمن در مکانهایی که فاقد دید کافی و یا دارای گل و گیاه فراوان هستند پرهیز شود و شهروندان برای کوه نوردی و پیاده روی در طبیعت از کفشهای ساقه بلند مانند چکمه و پوتین استفاده کنند.

مدیر  عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر کرمان با اشاره به اینکه هر مار گزیدگی را باید جدی گرفت و سمی تلقی کرد؛ گفت: چنانچه شخصی دچار مار گزیدگی شد؛ از شکافتن و مکیدن محل گزش یا تزریق مواد شیمیایی و دارویی در محل گزش خودداری شود .

وی همچنین بر لزوم پرهیز از قرار دادن کیسه یخ در محل گزش تاکید کرد و افزود : در صورت مار گزیدگی ابتدا باید کمک کرد آرامش بیمار حفظ شود و ضمن بی‌حرکت نگه داشتن عضو دچار مار گزیدگی، آن ناحیه از بدن را در سطح پایین تر از قلب نگه داشت.

عسکری گفت : باید نسبت به دور کردن بیمار از محل آسیب و انتقال او در سریعترین زمان به نزدیکترین مرکز درمانی مناسب حتی در غیاب علایم مار گزیدگی اقدام شود .

وی از شهروندان خواست در صورت رویت مار در منزل و محیط اقامت، از برخورد تهاجمی با مار پرهیز کرده و با حفظ خونسردی با شماره ۱۲۵ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تماس بگیرند.

  • برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید zendegirimar.jpg
JoomlaWorks "Simple Image Gallery Pro" Plugin (v۳.۱.۰) ends here

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات