شهردار تهران: تونل نیایش ‌ـ ‌صدر بهمن ‌٩١ به بهره‌برداری می‌رسد

شهردار تهران: تونل نیایش ‌ـ ‌صدر بهمن ‌٩١ به بهره‌برداری می‌رسد

شهردار تهران از بهره‌برداری پروژه «تونل نیایش» و افزایش ظرفیت بزرگراه «شهید صدر» در بیست و دوم بهمن سال ۹۱ خبر داد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، محمدباقر قالیباف در مراسم "آغاز رسمی عملیات اجرایی تونل نیایش و افزایش ظرفیت بزرگراه شهید صدر" که در کارگاه اجرایی تونل نیایش برگزار شد، با انتقاد از فرهنگ غلطی که در آن طولانی بودن زمان اجرای پروژه‌ها را نشان دهنده، منطقی بودن کار می‌دانند، یادآور شد: این در حالیست که اگر با شاخص‌های عمرانی بین‌المللی پروژه‌های عمرانی اجرا شود، طولانی بودن زمان اجرای پروژه هرگز غیرمنطقی، ناپخته و یا شتاب‌زده بودن پروژه تلقی نمی‌شود.

تونل توحید ظرف ۱۷ ماه نیز قابل اجرا بود

وی با اشاره به اینکه احداث «تونل رسالت» ۱۱ سال به طول انجامید، گفت: این در حالیست که پروژه «تونل توحید» با دو برابر حجم کاری تونل رسالت طی ۳۰ ماه اجرا شد.

قالیباف با تاکید بر اینکه معتقدم زمان ۱۱ سال برای اجرای یک پروژه غیرمنطقی است، افزود: با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که تونل توحید ظرف ۱۷ ماه نیز قابل اجرا بود.

به طول انجامیدن پروژه یک بیمارستان طی ۲۵ سال

قالیباف با اشاره به به طول انجامیدن پروژه یک بیمارستان طی ۲۵ سال، عنوان کرد: در برخی پروژه‌ها افراد استخدام در پروژه بازنشسته می‌شوند و هنوز پروژه به اتمام نرسیده است تا جایی که برخی از تاسیسات به کار رفته در پروژه در زمان بهره‌برداری فرسوده شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه زمان پرت در اجرای پروژه تونل توحید قرار نیست در طول نیایش و افزایش بزرگراه صدر تکرار شود، تاکید کرد: با لحاظ مدیریت اسلامی، باید پیشروی کار به حدی دقیق باشد که ۲ساعت زمان این جلسه نیز در نتیجه نهایی پروژه اثرگذار باشد.

قالیباف در ادامه با تاکید بر اینکه در لحاظ کردن سرعت باید دو مولفه دیگر "دقت" و "صحت" را نیز به همراه داشته باشد، یادآور شد: دقت به معنای کیفیت و بهترین راه انجام کار است و صحت نیز مترادف انجام کار بدون فساد اداری و مالی است.

وی با تاکید بر اهمیت قیمت تمام شده در اجرای پروژه‌های عمرانی، افزود: در عین حال نباید این موضوعات جنبه سیاسی پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه تجهیز کارگاه این پروژه انجام و جبهه‌های کاری لازم برای اجرای پروژه تونل نیایش گشوده است، اظهار کرد: تمهیدات اندیشیده شده برای اجرای این پروژه به نحوی است که هیچ مزاحمتی در مسیرهای تردد و ترافیک محدوده ایجاد نشده است.

به گفته قالیباف، طول تونل نیایش در مسیر رفت و برگشت بالغ بر ۱۰ کیلومتر و طول طبقه دوم بزرگراه صدر نیز حدود ۱۰ کیلومتر است.

احداث "مجموعه پلی" در محدوده قیطریه

بهره‌برداری از مجموعه سیستم مقابله با آلودگی هوا در تونل توحید ظرف چند روز آینده

وی همچنین از احداث "مجموعه پلی" در محدوده قیطریه خبر داد که بر اساس آن تمامی دسترسی‌های جهت‌های مختلف به یکدیگر پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: نحوه طراحی این مجموعه به گونه‌ای است که اگر لازم باشد می‌توان تردد در کل مجموعه پل را بر اساس نیازهای ترافیکی به جهت خاصی تغییر داد.

شهردار تهران به احداث دو پارکینگ در محدوده "پارک ملت" و نیز در "بلوار آفریقا" خبر داد و یادآور شد: این پارکینگ‌ها ظرفیتی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ خودرو دارد.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات اندیشیده شده برای رفع مشکلات "تهویه تونل توحید" عنوان کرد: در تونل توحید از نظر تهویه مشکلی وجود ندارد، بلکه هنوز از ظرفیت‌های این تونل در حوزه مقابله با آلودگی هوا استفاده نشده است.

به گفته وی، بخشی از پروژه تونل توحید در عرصه دمش و مکش، نیازمند پیش‌بینی ۲ مگاوات برق در تونل و حوضچه آبی است که هنوز تامین نشده است.

قالیباف گفت: ظرف چند روز آینده مجموعه سیستم مقابله با آلودگی هوا در تونل توحید به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار تهران تاکید کرد: کلیه طراحی‌های لازم برای تهویه و جلوگیری از آلودگی هوا در تونل نیایش صورت گرفته است.

وی در عین حال بخشی از آلودگی تونل توحید را ناشی از تردد خودروهایی که ورود آنها به تونل غیرمجاز است دانست و افزود: باید دید میزان آلودگی استاندارد خودروها چه میزان است و آیا این استاندارد رعایت شده است.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند افتتاح تونل توحید باید تا زمان اتمام اجرای بخش‌های مربوط به دمش و مکش و جلوگیری از آلودگی هوا به تاخیر می‌افتاد، عنوان کرد: به عقیده من این اظهارات منطقی نیست.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، قالیباف با تاکید بر اینکه با اقداماتی نظیر کنترل خودروهای ورودی می‌توان مانع تشدید آلودگی هوا در تونل توحید شد، خاطرنشان کرد: از آنجا که در تونل‌های رسالت و نیایش جهت باد در تهران هم‌جهت این تونل‌هاست، بنابراین باد غربی شرقی تهران به کاهش آلودگی هوای این تونل‌ها نیز کمک می‌کند.

شهردار تهران همچنین خواستار شد که صدا و سیما در فرصتی خطاهایی که در تونل توحید توسط رانندگان رخ می‌دهد را به نمایش بگذارند.

قالیباف در ادامه با تاکید بر اینکه در اجرای پروژه تونل توحید هرگز از کار نزده‌ایم، یادآور شد: کنترل این پروژه در بازدیدهای مکرر کارشناسان انجام می‌شد و کلیه استانداردها در این پروژه رعایت شد.

وی گفت: موضوع ریزشی که در تونل توحید رخ داد نیز هیچ ارتباطی به طراحی این تونل نداشت.

برخی‌ حس می‌کنند، اگر قطره‌ای آب از سقف تونل چکید، نشان دهنده غیر استانداردبودن تونل است

قالیباف با بیان اینکه برخی‌ها حس می‌کنند، اگر قطره‌ای آب از سقف تونل چکید، نشان دهنده غیر استانداردبودن تونل است، افزود: سالها از سقف تونل واقع در جاده چالوس به مثابه باران آب می‌چکید، اما این تونل هیچگاه فضای نا‌امنی برای مسافران نبوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه آب‌بندی پروژه تونل توحید تقریبا تمام شده و تنها در نقطه مینیمم تونل توحید هنوز آب‌ریزی وجود دارد، تاکید کرد: در کمتر از یک هفته آتی این مشکل نیز برطرف می‌شود.

به گزارش ایسنا، قالیباف با بیان اینکه بنده مسوول پروژه تونل توحید هستم، گفت: رسما اعلام می‌کنم که این تونل کاملا ایمن است و به لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر کوچکترین اشکال فنی در تونل توحید وجود داشت، به عنوان شهردار هرگز اجازه بهره‌برداری از این پروژه را نمی‌دادم.

قالیباف با رد ادعای کسانی که معتقدند اجرای بخش‌هایی از تونل توحید به علت هزینه‌بر بودن به تعویق افتاده است، تصریح کرد: این موضوع صحت ندارد، بلکه زمان‌بر بودن اجرای بخش‌هایی از این پروژه موجب تعویق آن شده است.

۲ بار به صورت مکتوب درباره هزینه تمام شده پروژه تونل توحید به شورای شهر پاسخ داده‌ام

وی درباره تفاوت برآورد هزینه تونل توحید و هزینه تمام شده این پروژه، عنوان کرد: ۲ بار به صورت مکتوب پاسخ این موضوع را به شورای شهر ارائه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در زمان برآورد هزینه‌های احداث تونل قیمت هر تن سیمان ۳۵ هزار تومان بود، در حالی که در زمان اجرای پروژه و هنگامی که روزانه ۲ هزار مترمعکب بتن برای احداث تونل مصرف می‌شد، قیمت هر تن سیمان به ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته بود.

وی با بیان اینکه چنین بحث‌هایی فاقد منطق است، تاکید کرد: افراد اهل فن می‌دانند که برخی اظهارات در این‌باره به هیچ‌وجه اصولی و منطقی نیست.

قالیباف یادآور شد: برآورد هزینه احداث «تونل رسالت» نیز در ابتدا ۳/۶ میلیارد تومان بوده است، در حالی که در زمان اتمام این پروژه پس از ۱۱سال، هزینه تمام شده بالغ بر ۷۴ میلیارد تومان بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره علت افتتاح رسمی عملیات اجرایی پروژه «تونل نیایش» و نصب دیرهنگام "روز شمار" این پروژه توضیح داد: از ابتدای زمان تصدی مسوولیت شهرداری تهران، این موضوع که چرا بزرگراه نیایش و صدر در نیمه قطع شده است، ذهن من را درگیرکرده بود و حل این موضوع از ابتدای زمان شهرداری در دستور کار مطالعاتی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: افتخار شهرداری این است که برای اجرای پروژه‌هایی با این عظمت فاز مطالعاتی کامل و دقیقی را اجرا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این قرار بود، هفته نخست اردیبهشت‌ماه عملیات اجرای این پروژه به صورت رسمی افتتاح شود، در حالی که این موضوع یک ماه به تاخیر افتاد و از این بابت عذرخواهی می‌کنم.

تاکنون کمک‌هایی به صورت مقطعی از محل درآمدهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به شهرداری صورت گرفته است

وی درباره تاثیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در هزینه‌های شهرداری نیز توضیح داد: قطعا افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر هزینه‌های همه شهرداری‌ها تاثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی سهم شهرداری‌ها از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، عنوان کرد: شهرداری‌ها نیز جز نهادهای عمومی هستند و در قانون از سهم دولت از منابع هدفمندسازی بهره خواهند برد.

وی با بیان اینکه تاکنون کمک‌هایی به صورت مقطعی از محل درآمدهای اجرای این قانون به شهرداری صورت گرفته است، در عین حال اظهار کرد: هنوز روال پرداخت یارانه شهرداری‌ها به درستی اجرا نشده است.

وی در ادامه با اشاره به استفاده شهرداری تهران از مشاوران خارجی در اجرای پروژه تونل نیایش، عنوان کرد: اگرچه اکنون در حوزه احداث تونل استانداردهای بین‌المللی لازم را کسب کرده‌ایم، اما شهرداری خود را از امتیاز مشورت با کسانی که تجربه بیشتری دارند، محروم نمی‌کند.

قالیباف گفت: مشاوران خارجی پروژه نیز در طول عملیات اجرایی از پروژه بازدید و با شهرداری تهران همفکری می‌کنند.

معضل ترافیک به دشواری آنچه پیش‌بینی می‌شد، نیست

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره احداث «بزرگراه» در تهران برای حل مشکلات ترافیکی، تاکید کرد: مشکلات ترافیک تهران تنها با احداث اتوبان و تونل حل نمی‌شود.

به اعتقاد وی برای حل بخشی از مشکل ترافیک باید تقاضای سفر در تهران را کاهش داد.

وی افزود: ۱۰ سال پیش کارشناسانی که ترافیک تهران را رصد می‌کردند، معتقد بودند که این کلانشهر در چهار پنج سال پس از آن به پارکینگ تبدیل می‌شود، این در حالیست که چنین اتفاقی نیفتاده و با همه نواقص موجود، معضل ترافیک به دشواری آنچه پیش‌بینی می‌شد، نیست.

احداث ادامه بزرگراه‌های یادگار امام و امام علی (ع) و رساندن این بزرگراه‌ها به جنوب تهران

قالیباف از برنامه شهرداری تهران برای احداث ادامه بزرگراه‌های «یادگار امام» و «امام علی (ع)» برای رساندن این بزرگراه‌ها به جنوب تهران خبر داد و افزود: احداث «بزرگراه آزادگان» نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و بخش عمده‌ای از این پروژه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

به اعتقاد قالیباف، پروژه بزرگراه آزادگان در واقع پیش از این انجام نشده بود و احداث آن به تازگی توسط شهرداری آغاز شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس طرح جامع شهر تهران تا پایان سال ۹۱ باید رینگ بزرگراهی محدوده تهران به اتمام برسد، عنوان کرد: در این صورت دیگر فضایی برای احداث بزرگراه در تهران باقی نمی‌ماند، مگر اینکه دولت کمربند‌های دیگری را در اطراف تهران پیش‌بینی کند.

در بخش‌هایی از تهران ضریب خودرو به ازای هر خانواده تقریبا به ۲ خودرو رسیده است

اعضای شورای شهر نمی‌توانند به عنوان مشاور پروژه در کنار شهرداری باشند

وی همچنین خواستار منطقی شدن پلاک کردن خودرو در تهران شد و اظهار کرد: در حال حاضر در بخش‌هایی از تهران ضریب خودرو به ازای هر خانواده تقریبا به ۲ خودرو رسیده است.

شهردار تهران در پاسخ به اینکه آیا خواسته کمیسیون عمران شورای شهر مبنی بر قرار گرفتن در کنار مجریان پروژه تونل نیایش به عنوان مشاور برآورده شده است؟ اظهار کرد: اعضای شورای شهر نمی‌توانند به عنوان مشاور پروژه در کنار شهرداری باشند.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که حدود یک ماه پیش با حمزه شکیب ـ رییس کمیسیون عمران شورای شهرـ داشتم از ایشان درخواست کردم که در جلسات بنده با مجریان پروژه تونل نیایش که هر صبح چهارشنبه برگزار می‌شود، حضور داشته باشد و ایشان نیز این درخواست را پذیرفتند.

به گفته وی، اعضای شورای شهر ضمن بازدید از این پروژه از پیش‌بینی‌های صورت گرفته در اجرای پروژه تونل نیایش راضی بودند و حتی برخی از مسائل بیش از توقع آنها بوده است.

احساس و خواسته بنده این است که یارانه حمل و نقل عمومی دولت به موقع به شهرداری پرداخت خواهد شد

قالیباف، درباره یارانه حمل و نقل عمومی دولت نیز عنوان کرد: پیش‌بینی، خواسته و احساس بنده این است که یارانه لازم به موقع به شهرداری پرداخت خواهد شد.

شهردار تهران با اشاره به مذاکرات میان وزارت کشور و شورای شهر برای پیگیری یارانه حمل و نقل عمومی، گفت: البته پرداخت این یارانه قانون است و توافقی نیست.

وی تاکید کرد: اگر دولت برای تامین هزینه‌های حمل و نقل عمومی شهرداری‌ها را یاری ندهد، طبعا شهرداری نمی‌تواند همه هزینه‌های حمل و نقل عمومی را به تنهایی تامین کند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم عملیات اجرایی «تونل نیایش» و «افزایش ظرفیت بزرگراه صدر» با ذکر نام حضرت زهرا(س) آغاز و روزشمار این پروژه نیز که نشان دهنده ۶۲۶ روز تا زمان بهره‌برداری از این پروژه است روشن شد.

 

 

    نظرات