یخچالهای رتبه A می‌آیند/ تسهیلات ارزان برای تولید لوازم پربازده

یخچالهای رتبه A می‌آیند/ تسهیلات ارزان برای تولید لوازم پربازده

www.BanaNews.irمدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران از ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان لوازم خانگی پربازده خبرداد و گفت: قیمت این تجهیزات تحت کنترل وزارت بازرگانی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سعید مهذب‌ترابی در گفتگو با مهر با اشاره به نزدیک شدن به فصل گرم تابستان گفت: در حال‌حاضر مردم می‌خواهند بدانند که با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها چگونه می‌توانند هزینه برق مصرفی خود را کاهش دهند که بر همین اساس، یکی از برنامه‌های جدی وزارت نیرو و سازمان بهره‌وری انرژی ایران،‌افزایش دانش جامعه و آگاه‌سازی مردم نسبت به روشهای کاهش هزینه برق مصرفی است.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران افزود: در این میان علاوه بر اینکه مردم باید بدانند با بکار بستن چه راهکارهایی می‌توانند هزینه قبوض برق خود را کاهش دهند، تلاش شده تا تولیدات داخلی نیز به سمت اصلاح تکنولوژی سوق داده شوند.

تولید یخچال‌ با رتبه انرژی A

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده که ۳۰ درصد مصرف مردم در بخش خانگی، مربوط به یخچال و فریزر،‌۲۰ درصد مربوط به روشنایی و حدود ۳۰ درصد مربوط به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است،‌ بنابراین اگر بتوانیم رفتار جامعه را در این ۸۰ درصد مصرف،‌ اصلاح کنیم، کمک شایانی به کاهش مصرف انرژی و رقم درج شده در قبوض برق آنها کرده‌ایم.

مهذب‌ترابی از اجرای سه پروژه بزرگ برای دستیابی به این اهداف خبرداد و گفت: سازمان بهره‌وری انرژی ایران تلاش کرده تا از ارتقاء رتبه مصرف انرژی یخچال و فریزر در داخل کشور حمایت کند، این درحالی است که ۳۰ میلیون یخچال فریزر هم اکنون در کشور به شبکه برق متصل بوده و سالانه نیز، ۱ تا ۱٫۵ میلیون دستگاه یخچال فریزر وارد چرخه مصرف انرژی کشور می‌شود.

وی در ادامه این مطلب توضیح داد: بر همین اساس، وزارت نیرو با وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی وارد مذاکره شده تا از تولیدکنندگانی که یخچال و فریزر با رتبه انرژی بالا تولید می‌کنند، حمایت کند؛ بر همین اساس امید می‌رود تا در سال جاری، اولین یخچال فریزر در قالب طرح حمایتی سابا از رتبه انرژی A و B وارد چرخه مصرف شود.

مدیرعامل سابا اظهار داشت: در حال حاضر، تولیدات کنونی یخچال فریزر در کشور دارای رتبه انرژی F هستند و بر همین اساس اگر بتوانیم به طور گسترده یخچال‌فریزر با برچسب انرژی A و B را وارد بازار کنیم، می‌توان ۸۰ درصد در مصرف برق این محصول خانگی صرفه‌جویی کنیم.

وی با بیان اینکه هدف این است که ظرف ۲ تا ۳ سال آینده، تمامی یخچال‌فریزرهای کشور با برچسب A و B جایگزین شوند، خاطرنشان کرد: تمام تلاش حمایت از تولیدکنندگان داخلی برای تولید این چنین محصولات کم‌مصرف است.

رونمایی از کولر آبی با رتبه انرژیA

مهذب‌ترابی همچنین در مورد کولرهای آبی نیز گفت: کولرهای آبی نیز هم‌اکنون در کشور مصرف بالایی دارند و نکته حائز اهمیت این است که این دستگاهها تنها در ایران تولید می‌شوند و مشخصه انرژی آنها بسیار پایین است.

وی اظهار داشت: بر همین اساس، با تولیدکنندگان کولرهای آبی نیز وارد مذاکره شده‌ایم تا ظرف ۲ تا ۳ سال بتوانیم رتبه انرژی این تولیدات را به A و B برسانیم. این درحالی است که در روزهای گذشته اولین کولر آبی با رتبه A در کشور رونمایی شد.

به اعتقاد مدیرعامل سابا،‌ تولید کولرهای آبی با برچسب انرژی A فصل نوینی در مباحث رتبه انرژی وسایل سرمایشی گشوده است. البته تلاش ما این است که با ارایه تسهیلات به تولیدکنندگان با کارمزد پایین، تولید این محصولات را رونق بخشیم.

مهذب‌ترابی از پیگیری‌های وزارت بازرگانی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای کنترل قیمت کولرهای آبی با برچسب انرژی A خبرداد و تصریح کرد: در مورد قیمت محصولاتی همچون یخچال و کولر با برچسب انرژی A یا B تفاوت قیمت ۵ تا ۱۰ درصدی مشاهده می‌شود؛ اما مردم باید توجه داشته باشند که اگرچه ممکن است در زمان خرید یک محصول با برچسب انرژی مناسب، قیمت بالاتری را بپردازند، اما به طور قطع می‌توانند در مدت زمان کوتاهی آن رقم را به صرفه‌جویی در مصرف برق بازگشت بدهند.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه تولیدکنندگان از تسهیلات با کارمزد پایین بهره‌مند می‌شوند به طور قطع باید قیمت را نیز با کنترل دولت عرضه کنند.

صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعتی با اصلاح لامپها

مهذب‌ترابی پروژه سوم مرتبط با موضوعات بهینه‌سازی را اصلاح سیستم‌های روشنایی دانست و گفت: سالانه ۴۰ میلیون فلورسنت با تکنولوژی ساخت با قدمت ۴۰ ساله تولید و به فروش می‌رسد که این تولیدات تاثیر زیادی در مصارف دولتی و سازمانهای دولتی دارد، بر همین اساس با ۳ کارخانه تولیدکننده این نوع لامپها وارد مذاکره شده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم لامپهای T7 و T12 را به T5 و T8 تبدیل کنیم.

مدیرعامل سابا در تشریح مزایای این طرح خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه با توجه به وجود ۴۰ میلیون لامپ فلورسنت در کشور با احتساب مصرف هر یک ۵ وات، می‌تواند ۲۰۰ میلیون کیلووات‌ساعت صرفه‌جویی در پی داشته باشد.

وی یکی دیگر از پروژه‌ها در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور را هوشمندسازی لوازم اندازه‌گیری دانست و خاطرنشان کرد: تکلیف قانون برنامه پنجم این است که ظرف ۵ سال، امکان قرائت مشترکان به صورت هوشمند فراهم شود که امید می‌رود با تلاشهای صورت گرفته، ظرف ۲ ماه آتی عملیات اجرایی مرحله اول هوشمندسازی قرائت یک میلیون مشترک را در کشور آغاز شود و در ادامه نیز گسترش یابد.

 

 

    نظرات