مشارکت مردمی راهبرد اثربخش در گفتمان مدیریت بحران

همراهی، جلوگیری از موازی کاری، بهره گیری از توان نیروهای مردمی و تلاش برای تثبیت گفتمان مدیریت بحران در بدنه دستگاه های اجرایی، عامل حیاتی در کاهش خسارت های احتمالی ناشی از وقوع حوادث و بلایای طبیعی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی به نقل از خبرگزاری ایرنا، بارش باران در ابتدای فروردین ماه امسال خسارت‌های فراوانی را در برخی از استان‌های کشور از جمله استان مرکزی شد که همکاری و جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌های عضو مدیریت بحران و تلاش بی وقفه نیروی‌های مردمی در کنار عوامل دولتی، عامل اصلی کاهش آسیب‌های جاری شدن سیلاب در استان بوده است .

به گفته مدیران دستگاه‌های عضو مدیریت بحران استان مرکزی میزان بارندگی‌ها در این استان به میزان برخی استان‌های خسارت دیده در سیلاب اخیر بوده و در صورت نبود همکاری و همراهی دستگاه‌ها و مردم، احتمال افزایش این خسارت‌ها در استان دور از ذهن نبود .

خبرگزاری ایرنا در میز گردی با عنوان " بررسی بحران سیلاب و پیشگیری از پیامدهای احتمالی" اقدامات دستگاه‌های فعال در ستاد بحران برای مقابله با سیلاب، نقش سازه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب، وظایف و اقدامات دستگاه‌های عضو ستاد بحران، تشکیل کارگروه بازسازی و نوسازی خسارت‌های سیل، وضعیت سدها و بندها در هنگام و پس از وقوع سیلاب را مورد بررسی قرار داده است .

مدیریت و هماهنگی دستگاه‌های عضو مدیریت بحران استان مرکزی عامل جلوگیری از بروز خسارت در استان مرکزی بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی در این میزگرد گفت: میزان بارندگی این استان در فروردین ماه امسال به میزان برخی استان‌های سیل زده کشور بود که حضور به موقع دستگاه‌های اجرایی در مناطق مختلف استان، تقسیم بندی ماشین آلات سنگین، لایروبی رودخانه‌ها و رفع انسداد گلوگاه‌ها در مسیر سیلاب سبب شد خسارت‌های سیلاب در استان به حداقل کاهش یابد .

"حمید غیاثی" افزود: دستگاه‌های مدیریت بحران استان مرکزی همزمان با مدیریت بحران در استان وظیفه حمایت و امدادرسانی به مردم سیل زده استان لرستان را نیز برعهده داشته و ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری و امدادی به همراه نیروهای امداد رسان به این استان اعزام شدند و توانستند خدمات مناسبی را به مردم سیل زده ارائه کنند .

وی ادامه داد: سپاه روح الله استان مرکزی با جاری شدن سیلاب در استان خوزستان به عنوان معین شهرستان شوش معرفی شد که این مهم موجب شد علاوه بر ارسال کمک به استان لرستان، اقلام مورد نیاز مردم سیل زده استان‌های خوزستان، ایلام و گلستان نیز به این مناطق ارسال شود .

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: برای کمک رسانی به مردم سیل زده سایر استان‌ها و کاهش آسیب سیلاب در مناطق مختلف این استان تمامی مرخصی‌ها و ماموریت‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی در فروردین ماه امسال لغو و برای انجام برنامه ریزی های مناسب برآورد اولیه خسارت‌ها به راه‌ها، مسکن و زیر ساخت‌های شهری و روستایی توسط دستگاه‌ها اجرایی انجام و در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور ارسال شد .

غیاثی گفت: جاری شدن سیلاب در استان مرکزی ۱۱ هزار میلیارد ریال خسارت به سه بخش زیرساختی، کشاورزی و اماکن مسکونی شهرها و روستاهای استان وارد کرد .

وی، از تشکیل کارگروه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده در مرکزی استان و کمیته خسارت در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: این کارگروه‌ها با هدف بهره گیری از ظرفیت‌های داخل استان برای بازسازی و نوسازی مناطق آسیب زده تشکیل شده است .

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی افزود» مدیریت بحران استان با جاری شدن سیلاب در استان به سه بخش قبل، حین و بعد از بحران تقسیم بندی شد .

"حمید غیاثی" افزود: قبل از جاری شدن سیلاب در استان مرکزی اخطارهای هواشناسی، به مدیران و از طریق پیامک به مردم استان اطلاع رسانی شد .

وی ادامه داد: با آغاز بارندگی‌ها نشست‌های مدیریت بحران با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی تشکیل و با نظارت بر خط بر جاده‌ها و شهرهای استان دستورات لازم برای کاهش و جلوگیری از آسیب‌ها به شهرستان‌ها ابلاغ شد .

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت: پس از بحران نیز برآوردهای اولیه خسارت سیلاب در قسمت‌های مختلف انجام و به رئیس قوه مقننه و وزیر کشور اعلام شد .

وی ادامه داد: پس از جاری شدن سیلاب سدها و بندهای استان مرکزی برای جلوگیری از بروز خسارت‌ها توسط بازرسان دستگاه‌ها مورد بازرسی قرار گرفتند .

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی همدلی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و مدیریت بحران را از جمله عوامل کاهش آسیب سیل در استان دانست و گفت: اگر مدیریت، همکاری و همدلی این دستگاه‌ها نبود شاید مشکلات این استان نسبت به سایر استان‌های سیل زده افزایش می‌یافت .

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی نیز گفت: ۴۷۲ میلیمتر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تا کنون در این باریده است که این میزان بارش در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است .

مهندس"عزت الله آمره ای" افزود: میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ و نسبت به بلند مدت ۷۵ درصد افزایش یافته است .

وی ادامه داد: حجم بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری در استان مرکزی تا کنون ۱۴ میلیارد متر مکعب و حجم رواناب‌ها به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است .

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از رواناب‌های استان مربوط به سال جاری و ۲۰۰ میلیون متر مکعب مربوط به سال ۹۷ بوده است .

مهندس آمره ای خاطر نشان کرد: ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب معادل ۲۰ درصد از حجم بارش‌ها در سفره‌های زیر زمینی نفوذ کرده که این امر از افت سالیانه آب در استان جلوگیری کرده است .

وی افزود: افت آب‌های زیر زمینی استان مرکزی در طول سال، ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که بارش این میزان نزولات جوی در سال جاری از افت سفره‌های زیر زمینی جلوگیری کرده است .

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی میزان خروجی سد ساوه را ۹۵ و سد کمال صالح را ۲۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: نیاز است برای افزایش ذخیره سازی آب در پشت سد کمال صالح ارتفاع این سد افزایش یابد .

مهندس آمره ای یاد آور شد: با توجه به میزان بارش‌های اخیر در استان مرکزی، اکنون ۱۰۰ درصد حجم سدهای بزرگ استان از جمله سد ساوه و کمال صالح تکمیل و نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته است .

وی گفت: جاری شدن سیلاب ۷۰ میلیارد ریال به بندها و سدهای خاکی استان مرکزی خسارت وارد کرده است .
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی افزود: رصد و پایش سدها، بندها، محورهای مواصلاتی و مسیل های داخل شهرها و روستاها از جمله مهمترین عوامل کاهش خسارت سیلاب در استان بوده است .

مهندس آمره ای ادامه داد: ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر رودخانه در استان مرکزی وجود دارد که تاکنون نقشه ۶۰۰ کیلومتر این رودخانه‌ها آماده و در ۴۴۰ کیلومتر تعیین حریم بستر و لایروبی انجام شده است .

وی افزود: ادامه داد: یک هزار و ۴۸۳ سد و بند در استان مرکزی وجود دارد که تمامی این سدها و بندها در چند روز بارش باران با همکاری فرمانداران و بخشداران مورد پایش قرار گرفتند .

مهندس آمره ای خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از وقوع سیلاب در استان نیاز است اعتبارات مناسبی برای لایروبی و تصرف حریم رودخانه‌ها اختصاص یابد .

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی یاد آور شد: سال گذشته ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در راستای طرح احیا و تعادل بخشی چاه‌های بدون پروانه، بدون تنش اجتماعی در این استان مسدود شد .

مهندس آمره ای افزود: پارسال ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش بینی‌های انسداد چاه‌های غیرمجاز در شهرستان‌های استان مرکزی محقق شد .

وی ادامه داد: تعداد دستگاه‌های حفاری چاه‌های غیر مجاز در استان مرکزی از سال ۹۲ تا کنون روند کاهشی داشته و در طول سه سال گذشته هیچ گونه چاه کشاورزی غیرمجاز در استان حفر نشده است .
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: ۲۴۳ کنتور هوشمند سال گذشته بر روی چاه‌های استان مرکزی نصب شده است و روند نصب این کنتورها کند است .

مهندس آمره ای افزود: انسداد ۲۸۰ حلقه چاه در سال جاری در استان مرکزی پیش بینی شده است که در ۶ ماه امسال تعیین و تکلیف شود .

وی ادامه داد: یک هزار و ۶۰۰ حلقه چاه فرم یک در استان مرکزی وجود دارد که ساماندهی ۶۰۰ حلقه در دستور کار امسال است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یک هزار و ۴۰۰ سد و بندخاکی در این استان وجود دارد که تمامی این سازه‌ها با آغاز بارش‌ها در استان مورد پیگیری و رصد قرار گرفتند .

"مجید آنجفی" افزود: ۴۴ سد تحت مدیریت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی قرار دارد که تمام این سدها و سازه‌های تحت مدیریت منابع طبیعی استان سر ریز شده و هیچکدام از آنها در این بارندگی‌ها دچار شکستگی و حادثه نشده است .

وی ادامه داد: ۴۷۹ میلیمتر بارندگی در سال آبی ۹۶-۹۷ در استان مرکزی بارید که این بارش‌ها نسبت به بلند مدت ۹۷ و نسبت به سال آبی سال گذشته، ۸۲ درصد افزایش یافته است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: این بارش‌ها با وجود مشکلات و آسیب‌هایی که برای بخش کشاورزی به همراه داشت برای مدت‌ها مشکل کم آبی این بخش را رفع کرده است .

آنجفی افزود: جاری شدن سیلاب سه هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال خسارت به اراضی زراعی، باغی، دامداری‌ها، چاه‌ها، قنوات، اماکن و زیر ساخت‌های بخش کشاورزی استان مرکزی به همراه داشته است .

وی، خسارت سرمازدگی به بخش کشاورزی استان مرکزی در سال جاری را ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این خسارت‌ها سه برابر خسارت سیلاب در این استان بود که در مدت سه تا چهار روز به باغ‌ها و اراضی زراعی استان وارد شد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: سالانه به رغم نصب تابلوهای هشدار دهنده در اطراف سدها و بندها، شنای غیر اصولی برخی افراد در این سازه‌ها تلفاتی را در استان به همراه داشته و سر ریز شدن آنها در صورت عدم رعایت اصول ایمنی موجب افزایش تلفات شده و نیاز است مردم به این مهم توجه ویژه داشته باشند .

آنجفی با یادآوری جمع آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی با همکاری سپاه روح الله، هلال احمر و تشکل‌های بخش کشاورزی استان مرکزی گفت: سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال کمک نقدی و مقداری غیر نقدی توسط سازمان جهاد کشاورزی این استان جمع آوری و به مناطق سیل زده کشور ارسال شده است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: ۱۲ هزار و ۶۰۰ نقطه عملیات آبخیزداری شامل عملیات بیولوژیک و بیومکانیک با هدف کنترل سیلاب و ذخیره سازی رواناب‌ها در استان انجام شده که اجرای این عملیات‌ها نقش مهمی کنترل و کاهش سیلاب در بارش‌های اخیر به همراه داشته است .

"عبدالحسین محمدی" افزود: یک هزار و ۴۸۳ بند، سد و سازه‌های آبخیزداری در سطح استان مرکزی وجود دارد که تمامی این سازه‌ها در فروردین ماه امسال توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مورد بازرسی قرار گرفتند و مشکلات آنها برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی برطرف شد .

وی ادامه داد: سیلاب در فروردین امسال تنها به چهار بند دپویی استان که حدود ۶۰ سال پیش ایجاد شده بود، خسارت وارد کرد و به بقیه سدها و بندهای استان آسیبی وارد نشده است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار سال گذشته برای اجرای عملیات آبخیزداری به استان مرکزی اختصاص یافت که با اختصاص این اعتبارات این عملیات‌ها در ۲۶ حوزه آبخیز استان از جمله دره گردو اراک انجام شد .

محمدی افزود: ۱۰۶ مورد عملیات آبخیزداری از جمله بندگابیونی، سنگ و ملات و سیمانی در دره گردو شهرستان اراک انجام شده است که با اجرای این سازه‌ها با کنترل سیلاب و کاهش حجم آب از ۲۰ مترمکعب در سرشاخه به ۱۰ مترمکعب در انتهای مسیر از ورود سیلاب به درون شهر جلوگیری شد .

وی ادامه داد: ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار، امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به اجرای عملیات آبخیزداری در سطح کشور اختصاص یافته که سهم استان مرکزی از این اعتبارات ۴۰۰ میلیارد ریال است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآور شد: قرارداد ۱۳۸ میلیارد ریال از مجموع اعتبارات اختصاص یافته به این استان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های بیومکانیک و بیولوژیک در اراضی طبیعی استان با پیمانکاران منعقد شده است .

محمدی، با یادآوری انعقاد تفاهم نامه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با استانداری مرکزی برای اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال محل اعتبارات استانی در راستای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان، گفت: با تخصیص این منابع مالی میزان اعتبار اجرایی طرح‌های آبخیزداری استان به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد .

وی ادامه داد: با تخصیص این اعتبارات می‌توان مشکلاتی که در حوزه آبخیزداری مناطق سیل زده استان مرکزی در سال جاری وجود دارد را رفع کرد .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: توسعه جنگل کاری در منطقه چپقلی از دیگر اقدام‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سال جاری است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۰ هکتار جنگل کاری دیم در عرصه‌های باقی مانده این منطقه اجرایی شود .

محمدی افزود: طرح جنگل کاری آبی سال گذشته برای کاهش آلودگی شهر اراک در ۸۰۰ هکتار از منطقه تفریحی چپقلی شهرستان اراک اجرا شده است .

وی، اجرای طرح‌های مقابله با بیابانزایی در عرصه‌های بیابانی ۶ شهرستان استان مرکزی از جمله اراک را از دیگر برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سال جاری عنوان کرد و گفت: ۵۰ هزار هکتار محدوده فرسایش بادی در کویر میقان اراک وجود دارد که اجرای طرح بادشکن‌های غیر زنده برای مقابله با گرد و غبار در قسمت‌هایی از این منطقه اجرا شده است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: ۹۸ میلیارد ریال اعتبار سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های مقابله با فرسایش بادی به این اداره کل اختصاص یافت و با تخصیص این اعتبارات طرح بادشکن‌های غیر زنده در جنوب شرقی کویر میقان و محدوده شهرک صنعتی خیرآباد اجرایی شد .

محمدی گفت: پیش بینی می‌شود با تخصیص اعتبارات مقابله با بیابان زایی در استان مرکزی طرح بادشکن‌های غیر زنده در بقیه محدوده فرسایش بادی کویر میقان اراک اجرایی شود .

وی، اجرای طرح‌های آبخیزداری شامل بیولوژیک و بیومکانیک در دره گردو شهرستان اراک را از دیگر اقدامات اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی در سال گذشته دانست و افزود: اجرای این طرح‌ها نقش مهمی در کنترل سیلاب، تغذیه آب‌های زیر زمینی و قنات‌های این منطقه به همراه داشته است .

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در اراضی طبیعی این استان اختصاص یافت .

"رضا عظیمی" افزود: ۱۳۵ میلیارد ریال این اعتبار تا کنون برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در اراضی طبیعی استان مرکزی تخصیص یافته است .

وی ادامه داد: قرارداد اجرای طرح‌های آبخیزداری با ابلاغ این اعتبارات در هشت حوزه آبخیز استان مرکزی منعقد شده است .

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی پیش بینی کرد: با تخصیص این منابع مالی، عملیات آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش آبی و کنترل سیلاب در ۴۰ هزار هکتار از اراضی طبیعی استان اجرا و ۶ میلیون متر مکعب بر ظرفیت کنترل رواناب در استان افزوده شود .

عظیمی خاطرنشان کرد: اجرای عملیات گابیون بندی، پخش سیلاب، تغذیه مصنوعی قنوات و آب‌های زیر زمینی و اجرای عملیات بیولوژیکی در سطح ۲۶ حوزه آبخیز استان از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی این استان در سال جاری است .

وی یاد آور شد: ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به استان مرکزی اختصاص یافت و عملیات آبخیزداری در ۲۵ هزار هکتار از اراضی استان انجام شد .

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز استان پنج میلیون متر مکعب به ظرفیت کنترل رواناب و سیلاب استان افزوده شده است .

عظیمی خاطرنشان کرد: ۹۲ میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی رواناب و کنترل سیلاب درسطح ۱۲ هزار و ۷۵۰ سازه آبخیز استان از جمله بندهای خاکی، گابیون بندی، خشکه چین، بانکت بندی و سطوح هلالی استان مرکزی وجود دارد .

وی افزود: به میزان منابع مالی ملی اختصاص یافته باید برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان مرکزی اعتبار استانی اختصاص یابد که تحقق این مهم نیازمندتوجه ویژه مسئولان استان است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: ۸۵ محموله کمک‌های غیر نقدی مردم این استان به ارزش ۵۰ میلیارد ریال به مناطق سیل زده استان لرستان ارسال شده است .

"محمد محمدی" افزود: علاوه بر این این کمک‌ها ۵۰ محموله نیز توسط استانداری و به همراه استاندار مرکزی به مناطق سیل زده استان لرستان تحویل شده است .

وی ادامه داد: استان مرکزی پس از استان‌های خراسان رضوی و تهران در جمع آوری کمک‌های مردمی و ارسال این کمک‌ها به مناطق سیل زده رتبه سوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است .

محمدی خاطر نشان کرد: این استان از نظر جمعیتی در زمینه جمع آوری کمک‌های مردمی و ارسال آنها به مناطق سیل زده رتبه نخست را در سطح کشور دارد .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی یاد آور شد: با توجه به اینکه استان مرکزی در سیل امسال به عنوان استان معین استان لرستان انتخاب شد بر اساس اعلام سازمان امداد کشور و مسئولان استان لرستان، نیروها و کمک‌های این استان بیشترین حضور را در مناطق سیل زده داشته‌اند .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: هلال احمر این استان در راستای کمک به مردم سیل زده استان لرستان، در ساعت‌های نخست جاری شدن سیلاب سه هزار و ۵۰۰ تخته چادر و در مرحله بعدی چهار هزار تخته پتو و اقلام مختلف به مناطق سیل زده استان لرستان ارسال کرد .

محمدی خاطر نشان کرد: هلال احمر استان مرکزی پس از امداد رسانی به مردم سیل زده شهرستان‌های این استان، ۸۵ نفر نیروی عملیاتی در قالب تیم‌های تخصصی سیلاب، اسکان و تغذیه اضطراری و حمایت روانی به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام کرده است .

وی ادامه داد: در مرحله بعدی در راستای ارائه خدمات پزشکی تعداد ۴۰ نفر پزشک، پرستار، ماما و تکنسین دارویی به همراه ۶۰۰ میلیون ریال دارو و ۴۰ تیم روانپزشکی به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام شدند تا علاوه بر انجام معاینه‌های پزشکی، داروی موردنیاز مردم نیز تجویز شود .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی گفت: ۴۸۰ نفر طلبه نیز برای نخستین بار و به ابتکار استان مرکزی از این استان به منظور ارائه فعالیت‌های فرهنگی و امدادی به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام شدند .

محمدی اعزام ۲۰ نفر تعمیرکار وسایل برقی به مناطق سیل زده استان لرستان را از دیگر اقدام‌های هلال احمر استان مرکزی عنوان کرد و گفت: ۷۰۰ وسیله برقی در مدت حضور این افراد در مناطق سیل زده استان لرستان توسط آنان تعمیر اساسی شد .

وی ادامه داد: ۷۰۰ میلیون ریال وسیله مورد نیاز لوازم برقی مردم مناطق سیل زده استان لرستان توسط خیران استان مرکزی تامین و مورد استفاده قرار گرفت .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی خاطر نشان کرد: اعزام تیم دامپزشکی به استان لرستان از دیگر اقدام‌های این استان در راستای خدمت رسانی به مردم این منطقه بود که در فروردین ماه امسال عملیاتی شد .

محمدی گفت: تیم‌های عملیاتی استان مرکزی از نوزدهم خرداد ماه در پل دختر و مناطق سیل زده استان لرستان مستقر شده و به ارائه خدمت به مردم این مناطق مشغول هستند .

وی گفت: ۲ هزار و ۱۰۰ تخته چادر به استان خوزستان، یک هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته به استان گلستان و ارسال تعدادی از محموله‌های کمک‌های مردمی استان به استان ایلام نیز از دیگر اقدامات هلال احمر استان در سال جاری است .

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای طرح عملیاتی توسط دستگاه‌های مدیریت بحران استان را از جمله مهمترین عوامل کاهش آسیب‌های سیل در استان عنوان کرد و افزود: ساماندهی خودروها، نیروه، بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و فرماندهی و راهبری نیروها به صورت برخط توسط بالاترین مقام اجرایی استان در این طرح موجب شد آسیب‌های سیلاب به کمترین میزان کاهش یابد .

محمدی ادامه داد: اجرای این طرح نمونه‌ای موفق در سطح کشور است که می‌توان با بهره گیری از این روش زمینه کاهش آسیب‌های حوادث طبیعی در استان‌ها را به کمترین میزان کاهش داد .

وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح عملیاتی در استان مرکزی از انجام فعالیت دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای و موازی کاری در کارها جلوگیری و با توان افزای و هم افزایی دستگاه‌ها در کنار یکدیگر زمینه کاهش آسیب‌ها در استان فراهم شد .

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۴۴ دستگاه پل و ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌ها با جاری شدن سیلاب در این استان آسیب دید و ۱۰ دستگاه پل نیز به صورت کامل تخریب شد .

"علیرضا اختری" افزود: مشکل ۳۰ کیلومتر از جاده‌های آسیب دیده استان مرکزی تاکنون به صورت کامل برطرف شده و تلاش شده است جاده هیچ روستایی در استان بسته باقی نماند .

وی ادامه داد: اکنون با وجود خسارت‌های سیلاب به جاده‌های استان مرکزی تمامی جاده‌ها باز است و تردد در آنها در جریان است .

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی خاطر نشان کرد: مشکل حدود ۲۰ دستگاه پل که سیلاب اخیر به آنها آسیب وارد کرده بود برطرف شده است و تا کنون برای بازسازی جاده‌های استان، ۳۰۰ میلیارد ریال به صورت امانی هزینه شده است .

اختری یاد آور شد: جاری شدن سیلاب در استان مرکزی ۷۰۰ میلیارد ریال به جاده‌های استان خسارت وارد کرد که بر اساس مصوبه وزارت راه و شهرسازی مقرر شد این اعتبارات برای رفع این خسارت‌ها در اختیار استان قرار گیرد .

وی ادامه داد: باکس و لوله‌های مورد نیاز برای بازسازی پل‌ها خریداری شده و نقاطی از جاده‌های استان مرکزی که احتمال خسارت در هنگام سیلاب در آنها وجود دارد، شناسایی و مقرر شده است برای جلوگیری از بروز آسیب پل در این نقاط احداث شود .

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی یاد آور شد: با توجه به معرفی این استان در سیل اخیر به عنوان استان معین لرستان، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان علاوه بر خدمت رسانی در داخل استان ۷۲ دستگاه تجهیزات راهداری به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام کرد .
اختری گفت: تمامی جاده‌های استان لرستان که به استان مرکزی واگذار شد پاکسازی و بازسازی شده و تردد در این جاده‌ها در حال انجام است .

وی ادامه داد: حدود ۲۱۰ دستگاه ماشین آلات راهداری و ۳۷۰ نفر نیروی راهداری با جاری شدن سیل در شهرستان‌های استان مرکزی وظیفه خدمت رسانی به مردم را برعهده داشتند .

استان مرکزی واقع در قلب ایران با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از قطب‌های مهم صنعتی و کشاورزی کشور شهرت دارد .

۹ هزار کیلومتر رودخانه، یک هزار و ۴۸۳ بند خاکی و سه سد بزرگ در استان مرکزی وجود دارد که تمامی سدها و بندهای استان برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی مورد بازرسی قرار گرفته‌اند .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات