باید شیراز برای انواع آسیب‌های اجتماعی به ویژه معتادان متجاهر نا امن شود

باید شیراز برای انواع آسیب‌های اجتماعی به ویژه معتادان متجاهر نا امن شود

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: بیش از ۵۰ درصد معتادان متجاهر این شهر از از اهالی سایر استان‌ها هستند که اغلب به دلیل دلسوزی که در بین اهالی شیراز از دیرباز وجود داشته به این کلانشهر سرازیر شده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، به نقل از ایرنا محمدرضا محمد حسن پور در نشست خبری با تاکید بر اینکه باید شیراز برای انواع آسیب‌های اجتماعی به ویژه معتادان متجاهر نا امن شود، بیان داشت: آخرین آماری که در این مورد از سوی بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شیراز اعلام شده بین ۵۰ تا ۶۰ نفر تعداد زنان معتاد متجاهر در شیراز است لیکن شهرداری شیراز به این آمار اعتقادی ندارد و تعداد زنان گرفتار این آسیب اجتماعی را بیش از این رقم می‌داند.
حسن پور افزود: شهرداری شیراز، مکانی را برای ترک اعتیاد اینگونه زنان ایجاد کرده که اکنون آماده است اما به دلیل برخی مشکلات مالی این مکان هنوز از سوی دستگاه‌های متولی تحویل گرفته نشده و همچنان بدون استفاده مانده است.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز، اعتیاد را پدیده‌ای بسیار پیچیده توصیف و بیان کرد: برای حل این معضل باید کار فرهنگی و اجتماعی ویژه انجام شود و با این هدف برای نخستین بار در بودجه سال ۹۸ شهرداری شیراز، برای ساماندهی معتادان متجاهر ردیف بودجه اختصاصی دیده شده است.
حسن پور اضافه کرد: برای حل مشکلات ناشی از وجود معتادان متجاهر باید به دنبال پیشگیری بود و بعد از آن موضوع درمان و صیانت، امر بسیار مهمی است و همچنین لازم است که به مقوله اشتغالزایی برای معتادان بعد از ترک اعتیاد نگاه ویژه ای شود.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز ادامه داد: غالب معتادان متجاهر، تکدی گری نیز می‌کنند و این پدیده باعث نازیبایی شیراز شده و به همین سبب اواخر خرداد ۹۸ نشستی در این مورد با فرماندار شیراز برگزار و مقرر شد که کارگروهی با مدیریت فرماندار این شهرستان تشکیل شود و همه دستگاه‌ها با هدف حل این معضل به وظایفشان عمل کنند.
حسن پور، همچنین به وجود کودکان کار در شیراز اشاره کرد و گفت: اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز در یک سال گذشته با تغییر نگرش در برخورد با این پدیده، کار خود را پیش برده است.
وی، هر میزان هزینه کردن در حوزه کودکان کار را سرمایه گذاری دانست و اظهار داشت: در یک سال گذشته، کودکان کار بعد از جمع آوری راهی اردوگاه‌ها نشدند بلکه سعی شده با انجام کارهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برای این قشر، گامی موثری برای مواجهه با این معضل برداشته شود.
**صدور مجوز برای وانت‌های بارفروش تخلف است
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز همچنین در باره مشکلات ناشی از بار فروشانی که با استفاده از وانت در سطح شیراز فعالیت می‌کنند، گفت: اینگونه وانت‌ها سیما و منظر شهری را نازیبا کرده‌اند، ترافیک را افزایش داده‌اند و حتی در برخی موارد مشکلات انتظامی نیز به بار آورده‌اند.
حسن پور اضافه کرد: شهرداری هیچ تمایلی برای ادامه کار این وانت‌ها ندارد و هم اینک بولوارهای خلیج فارس و مدرس از وجود این وانت بارها تخلیه شده‌اند اما برای اینکه این مشکل به طور کامل حل شود، نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم.
او اظهار داشت: به جز ۳۷ بازارچه میوه که در سطح کلانشهر شیراز فعال است، شهرداری هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت بار فروشان و به ویژه وانت بارها صادر نکرده و اگر این کار از سوی شهرداری‌های مناطق و … انجام شده باشد تخلف است و به زودی با این مساله برخورد جدی صورت می‌گیرد.
حسن پور گفت: برای حل مشکل نورپردازی کارگروهی راه اندازی شده تا به زودی شاهد انجام کارهای خوبی در این حوزه باشیم که نخستین نمونه آن پل معلم است که به زودی نورپردازی خواهد شد.
معاون خدمات شهری شهردار شیراز همچنین ادامه داد: فراخوان طرح تولید انرژی از زباله نیز انجام شده و به زودی این طرح توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار که شهرداری پیش بینی کرده، اجرایی خواهد شد.
حسن پور در مورد ساماندهی و ایجاد تصفیه خانه‌های لوکال در این کلانشهر نیز اظهار داشت: تنها راه دستیابی به آب پایدار شهری برای آبیاری فضای سبز، استفاده از فاضلاب و به ویژه تصفیه خانه‌های لوکال است.
وی بیان کرد: تا به امروز ایجاد این نوع تصفیه خانه‌ها در شیراز به سرانجام نرسیده اما در بودجه ۹۸ شهرداری این شهر اعتباراتی برای راه اندازی تصفیه خانه‌های لوکال در نظر گرفته شده و هفته آینده فراخوان این کار اعلام و تا پایان سال جاری، حداقل یکی از چهار تصفیه خانه لوکال در دست ساخت در شیراز به بهره برداری خواهد رسید.
وی، در مورد فعالیت‌های این نهاد برای ساماندهی سگ‌های ولگرد در شیراز نیز افزود: زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در منطقه برمشور در نظر گرفته شده که امیدواریم بخش خصوصی هر چه زودتر به این مساله ورود کند و کار عقیم سازی و نگهداری از این حیوانات را بر عهده بگیرد.
**تشکیل کارگروه برای ساماندهی بازار وکیل شیراز
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در بخش دیگری از مطالب خود در باره وضعیت بازار وکیل شیراز، گفت: وضعیت این بازار به لحاظ رعایت مسائل ایمنی مناسب نیست و یک جرقه به ویژه در شب کافی است که این اثر تاریخی را به طور کامل نابود کند.
وی ادامه داد: کارگروه‌هایی برای ساماندهی بازار وکیل ایجاد شده تا اقداماتی نظیر ساماندهی برق، سیم کشی و کف سازی این بازار انجام شود که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۸ تمام کارهای تاسیساتی و مرمت این بنا به پایان برسد.
** تکمیل آرامستان جدید شیراز تا یک ماه آینده
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز همچنین با اشاره به اینکه ظرفیت دارالرحمه این شهر برای دفن میت تکمیل شده، اظهار داشت: تا یک ماه آینده ساخت سردخانه آرامستان بهشت احمدی شیراز با ظرفیتی معادل ۲۰۰ نفر و همچنین کار تاسیسات، برق کشی و راه‌های دسترسی به این محل به اتمام خواهد رسید.
وی ادامه داد: ۱۸ هزار قبر از گذشته در دارالرحمه شیراز خریداری شده که به همین دلیل در حال حاضر نمی‌توان این آرامستان را تعطیل کرد اما با بهره برداری از آرامستان جدید سردخانه و غسالخانه دارالرحمه شیراز تعطیل خواهد شد و همچنین پرسنل فعلی دارالرحمه شیراز و غسال های این محل در آرامستان جدید بکارگیری خواهند شد.
**عذرخواهی به دلیل نصب نماد سعدی
حسن پور، همچنین به انتقادهای مطرح شده در روزهای اخیر پیرامون نصب نماد (المان) شهری سعدی که بسیاری آن را نازیبا دانسته‌اند اشاره کرد و گفت: یکسری ناهنماهنگی ها در پیوند با نمادهای شهری در شیراز وجود دارد که باید هر چه زودتر برطرف و از بروز اینگونه مشکلات جلوگیری شود.
او بیان کرد: طرح ایجاد نماد سعدی در قالب برگزاری مسابقه‌ای در سال ۹۶ برگزیده شد و در سال ۹۷ قرارداد ساخت آن منعقد و در نیمه نخست خرداد ۹۸ این یادمان شهری در پیاده روی مجاور باغ دلگشا نصب شد، اما با وجود اینکه در مورد ساخت نماد سعدی هیچ‌گونه اطلاعی نداشتم ولی به دلیل عضویت در هیات مدیره سازمان سیما و منظر از این بابت از همه شهروندان شیرازی عذرخواهی می‌کنم.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز افزود: به زودی شاهد تغییراتی در سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز و ایجاد کارگروهی متشکل از نخبگان متخصص در این حوزه برای اعمال نظارت و مدیریت بر نصب نمادهای شهری خواهیم بود تا دیگر در آینده شاهد بروز اینگونه موارد نباشیم.
** پیگیری طرح ارتقای اداره مطالعات بحران شهرداری به مدیریت
حسن پور، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مدیریت بحران شهرداری شیراز در دوره مدیریت قبلی، بسیار تضعیف شد و در چارت سازمانی این نهاد، به اداره تقلیل پیدا کرد و این در حالی است که بسیاری از امور مهم شهری زیرمجموعه این اداره است.
وی بیان کرد: طرحی در دست پیگیری است تا اداره مطالعات بحران شهرداری شیراز به مدیریت بحران ارتقا پیدا کند، اتفاق فروردین ماه ۹۸ و بروز سیلاب در این کلانشهر نیز گوشزدی بود که این کار هر چه زودتر پیگیری شود و به نتیجه برسد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات