کشف میزان آبی معادل زمین در درون ماه

محققان در مطالعات اخیر خود دریافته‌اند که درون ماه آب وجود دارد و این آب در برخی مناطق با میزان آب‌های درون زمین برابری می‌کند.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)به نقل از ایسنا، این یافته‌ها توسط دانشمندان دانشگاه براون در پی اولین اندازه‌گیری‌های آب در اجزای مذاب ماه به دست آمده‌است.

این اندازه‌گیری‌ها نشان دهنده آن است که برخی قسمت‌های ماه از میزان آب برابر با جبه فوقانی زمین برخوردار است.

اجزای مذاب ماه به گلبول‌های زیر سنگ مذاب گفته می‌شود که در میان بلورهای بدست آمده از رسوبات شیشه‌ای آتشفشانی شکل‌گرفته در زمان فوران‌های انفجاری کشف ‌می‌شوند.

پژوهش‌های جدید نشان داده که ماگمای ماه از ۱۰۰ برابر آب بیشتر نسبت به بررسی‌های پیشین برخوردار است.

این اکتشاف، نتیجه سال‌ها تحقیقات این تیم بر روی آب و سایر مواد فرار در شیشه‌های آتشفشانی به دست از ماموریت‌های فضاپیمای آپولوی ناسا در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوائل دهه ۱۹۷۰ در ماه است.

در مقایسه با سیارک‌ها، زمین و سایر سیارات داخل منظومه شمسی از میزان کم آب و عناصر ناپایدار برخوردارند.

میزان کمتر این عناصر ناپایدار در ماه از مدت‌ها پیش شاهدی بر شکل‌گیری این قمر در پی یک ضربه عظیم، داغ و فاجعه‌بار محسوب شده ‌است؛ اما تحقیقات جدید نشان داده که این جنبه‌های بررسی‌های پیش باید دوباره مورد ارزیابی قرار بگیرند.

این یافته‌ها همچنین ریشه یخ‌های کشف شده در دهانه‌های بخش‌های قطبی ماه را مورد تردید قرار داده‌است. این یخ‌ها تا پیش از این به ضربات دنباله‌دارها و شهاب‌سنگها نسبت داده می‌شدند، اما با توجه به کشف اخیر ممکن است که برخی از این یخ در اثر آب موجود در فورانات ماگمای ماه به وجود آمده باشد.

نظرات