پیگیری ساخت هواپیمای صد نفره و شناور زیرسطحی در دانشگاه

پیگیری ساخت هواپیمای صد نفره و شناور زیرسطحی در دانشگاه

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پیگیری پروژه ساخت هواپیمای یکصد نفره و شناورهای زیر سطحی در این دانشگاه خبر داد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر علیرضا رهایی در حاشیه نخستین کنفرانس ملی نقش مدیریت و توسعه علم و فناوری در استقلال صنعتی کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا گفت: در راستای اجرای پروژه‌های کلان ملی که با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاهها دنبال می‌شود از اسفند ماه سال گذشته مذاکراتی انجام و مقرر شده که دانشگاه دو پروژه‌ کلان ملی را پیگیری کند.

وی با اشاره به پروژه‌ هواپیمای یکصد نفره خاطر نشان کرد: در این پروژه مطالعات و تحقیقات برای تهیه طرح و ساخت یک هواپیمای یکصد نفره در خال انجام است و مطالعات اولیه آن آغاز شده که موفیقت نسبی نیز حاصل شده است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به طرح شناور زیر سطحی نیز اظهار داشت: با توجه به وجود دانشکده‌ مهندسی دریا در دانشگاه که یک دانشکده‌ منحصربه فرد است و جمعی از اعضای این دانشکده در زمینه‌ کارهای دریایی فعال بوده‌اند در فروردین ماه سال جاری موافقت نامه‌ای در زمینه ساخت شناور سطحی با دانشگاه به امضاء رسیده که اجرای این طرح در نهایت به ساخت یک مدل از شناورهای زیرسطحی پیشرفته منجر خواهد شد.

وی ادامه داد:‌زمان پیش بینی شده برای این دو پروژه در فاز اول یک دوره ۹ ماهه می‌باشد اما برای مطالعات کاملتر ۲۴ تا ۲۸ ماه زمان در نظر گرفته شده است.

رهایی در خصوص اقدامات مرکز ابررایانه دانشگاه و خدمات آن گفت: با افتتاح طرح ابریارانه‌ ملی به تدریج از اسفند ماه مجموعه‌های علمی برای استفاده از ابررایانه مراجعه می‌کنند اما منتظر راه‌اندازی طرح گرید ملی هستیم تا بتوانیم امکان بهره‌برداری را به سراسر کشور توسعه دهیم چرا که تاکنون مراجعه حضوری مراکز علمی تنها در سطح تهران انجام شده است.

وی همچنین در اختتامیه کنفرانس ملی نقش مدیریت و توسعه علم و فناوری در استقلال صنعتی کشور با ارائه گزارشی از نشست بومی سازی و تجاری سازی فن‌آوری در حوزه‌ی قانونگذاری، مدیریت و نظارت اظهار کرد: هدفمند کردن پژوهش‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور به سمت نیازها و اولویت‌های مصوب، تهیه و تصویب یک سری برنامه‌ی راهبردی، تاکید بر تقویت بخش خصوصی در ارتباط با پشتیبانی وتوسعه‌ی فناوری و تاکید بر بومی سازی و تجاری سازی فناوری در مسیر استقلال صنعتی کشور از جمله مباحث مطرح در این نشست بودند.

رهایی تصریح کرد: باید در ارتباط با تخصیص اعتبارات، بحث مدیریت دانش و فناوری به صورت جدی دنبال شود و دولت نیز در زمینه‌ صادرات فناوری بسترهای لازم را فراهم کند.

 

 

    نظرات