اولین کنفراس بین‌المللی «بتن‌های ناتراوا» در دانشگاه گیلان برگزار شد

اولین کنفراس بین‌المللی «بتن‌های ناتراوا» در دانشگاه گیلان برگزار شد

اولین کنفراس بین‌المللی «بتن‌های ناتراوا - مخازن ذخیره آب شرب» با ارائه ۱۸۹ مقاله به مدت دو روز در دانشگاه گیلان برگزار شد.www.BanaNews.ir

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر غلامرضا مقدسی، دبیر اولین کنفرانس بین‌المللی بتن‌های ناتراوا در مراسم افتتاحیه این کنفرانس که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، پس از ارائه گزارشی از اهداف، برنامه‌ها و روند برگزاری کنفرانس، اظهار کرد: از اهداف مهم این کنفرانس، ایجاد بستر مناسب پژوهشی جهت پیوستن دانشگاهیان و اساتید کشور به تیم پژوهشی آبفا، ایجاد ارتباط بهینه، مستمر و اثربخش بین صنعت و دانشگاه و همچنین جذب سازمان‌های فنی و تخصصی و همکاری بهینه با آنها است که با آسیب شناسی موضوع، این طرح به جایی رسید که به بالاترین مقاومت بتن و به نفوذناپذیرترین بتن دست یافتیم.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، وی همچنین ضمن ابراز امیدواری از این‌که نهضت ارتقای سطح علمی کشور به ثمر نشسته و ایران از صادرکننده کار نیروی ارزان به کشورهای دیگر به عنوان یک کشور علمی و پژوهشی مطرح شده است، افزود: ما باید به یاری یکدیگر چرخه علم و فناوری را کامل کرده و با تجربه و تخصص خود فرصتی ارزشمند برای جوانان در عرصه کار و پژوهش فراهم آوریم و افتخار می‌کنیم این حادثه بزرگ را در راستای اهداف کشور خلق کرده و مدیریت و هدایت می‌کنیم.

در ادامه مهندس عطایی‌فر، سرپرست دفتر تحقیقات و خودکفایی صنعتی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز نقش مخازن آب در سامانه‌های آبرسانی را بالانس نوسانات در مصرف آب، ذخیره سازی آب و ... برشمرد و اظهار کرد: طراحی، اجرا، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات از مراحل انجام هزینه برای ساخت و بهره‌برداری مخازن هستند که بیشترین هزینه در زمان اجرا صرف می‌شود.

وی استانداردسازی و ضرورت نگرش در ساخت و اجرای بتن را به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری مورد بررسی قرار داد و گفت: از نظر نگرش مهندسی ناتراوایی بتن و در نگرش مدیریتی آب بندی مورد بحث است.

در ادامه دکتر فاضلی، رییس دانشکده عباسپور با اشاره به آغاز فعالیت دانشجویی در زمینه بتن از سال ۸۱، اظهار کرد: در مسابقات مختلف در سطح بین‌المللی موفق شدیم ۲۱ عنوان اول تا چهارم را کسب کنیم.

وی گفت: صنعت بتن باید در کشور به جایی برسد که با استفاده از نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید، عمر و ارزش بتن بالا رفته و انتظار شرکت‌های آب و فاضلاب از این صنعت در راستای استفاده از مخازن آب که اطمینان از بهداشت، تأمین مقاومت مخازن شهری در برابر اتفاقات و بروز نشتی، حجم بتن و هزینه تمام شده و تعبیه دریچه‌های بازدید و مجاری تهویه و ... است، برآورده شود.

مهندس حمید روشن، مدیرعامل شرکت آبفای گیلان نیز در این کنفرانس با اشاره به این که افتخار خدمت رسانی به ۱٫۵ میلیون جمعیت شهری استان گیلان از ۲٫۵ میلیون جمعیت استان را داریم، اظهار کرد: طول شبکه آبرسانی و خطوط انتقال آب در گیلان ۵۵۰۰ کیلومتر است.

وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با ۳۵۰ هزار مترمکعب مخازن آب شرب در مدار بهره‌برداری و ۱۴ تصفیه خانه آب در استان و ۶ تصفیه خانه در حال ساخت، تامین کننده آب مصرفی شهروندان این استان است و همچنین ۲۹ آزمایشگاه آب و فاضلاب در سطح استان و در محدوده ۵۱ شهر با انجام آزمایشات میکروبی و شیمیایی، کیفیت و مطلوبیت آب شرب مردم این استان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مدیرعامل شرکت آبفای گیلان هدف از برگزاری این کنفرانس و تحقیق در خصوص دستیابی به بتن ناتراوا را حجم بالای مخازن بتنی در صنعت آب و فاضلاب دانست و افزود: مخازن آب شرب از اجزای اصلی خطوط انتقال آب شرب بوده که دست اندرکاران و متولیان امر را وا می‌دارد در ساخت آن دقت و کنکاش بیشتری داشته باشند تا میزان تراوایی، نفوذپذیری و نشتی در آن‌ها کاهش یابد.

روشن روان با اشاره به بحث هدفمندسازی یارانه‌ها که یکی از اهداف مهم آن کاهش قیمت تمام شده است، تصریح کرد: آب شرب با مشقت و سختی در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد و تصفیه، تامین و توزیع آن هزینه زیادی دارد که باید برای جلوگیری از هدررفت آن و نشت آب مخازن راهکارهای مناسبی ارائه کرد و البته بتن ناتراوا در جلوگیری از این نشتی موثر است.

وی عمر مفید سازه‌های بتنی را کمتر از صد سال دانست و گفت: این اولین کنفراس بین‌المللی «بتن‌های ناتراوا»، ۴ و ۵ خرداد ماه با حضور مسوولان کشوری و استانی در دانشگاه گیلان برگزار شد.

 

 

    نظرات