اجازه افزایش قیمت سیمان را بدهید

اجازه افزایش قیمت سیمان را بدهید

www.BanaNews.irبا گذشت یک سال از عرضه شرکت‌های سیمانی در بورس کالا اما، انگیزه‌های لازم برای حضور بیشتر شرکت‌های سیمانی و رونق رینگ معاملاتی این محصول، ایجاد نشده و کارشناسان علت این بی‌انگیزگی را ثبات قیمت‌ها در بورس کالا به رغم افزایش هزینه‌های انرژی با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها می‌دانند. در همین خصوص انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان طی نامه ای، خطاب به معاونت توسعه بازرگانی داخلی خواستار افزایش قیمت سیمان شده اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کارفرمایان بخش خصوصی با بیان اینکه کارخانه‌هایشان اغلب در دو سال اخیر راه‌اندازی شده است و دارای هزینه‌های مالی و استهلاک بالا هستند، خواستار اجازه افزایش قیمت سیمان در جهت جبران بخشی از زیان این شرکت‌ها و جلوگیری از بروز بازار سیاه هستند.

«محمدحسن پورخلیل» دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان طی این نامه با اظهار اینکه اغلب این کارخانه‌ها در مناطق محروم کشور هستند، گفت: این شرکت‌ها به جای گاز طبیعی بعنوان سوخت، از مازوت استفاده می‌کنند و بیش از این قادر به تحمل شرایط جدید اقتصادی نیستند.

عدم یکسان‌سازی نرخ سوخت و مشکلات سیمانی‌ها

در همین حال ۳۲ شرکت سیمانی نیز در جلسه‌ای که به منظور بررسی شرایط بازار و اخذ تصمیمات لازم جهت برون رفت از این شرایط داشتند مواردی را مطرح کردند.

در این جلسه مقرر شد به منظور جلوگیری از تداوم زیان فاحش قیمت کارشناسی شده وزارت صنایع و معادن به مبلغ ۶۵ هزار تومان به عنوان پایه قیمت هر تن سیمان فله تیپ ۲ مبنای فروش از روز هفتم خرداد ماه برای تمام کارخانه‌ها در کوتاه مدت قرار گیرد و در عین حال از انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور خواسته شد پیگیری‌های لازم را جهت افزایش قیمت به حد قابل قبول جهت تداوم فعالیت منطقی صنعت از طریق مراجع قانونی به انجام برساند.

همچنین عدم یکسان‌سازی بهای سوخت مصرفی اعم از گازسوز، مازوت سوز و دوگانه سوز بعنوان یک معضل مطرح و مقرر شد باتوجه به عدم رقابت پذیری محصول تولیدی با مازوت در بازارهای داخلی و خارجی موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

در این جلسه همچنین مقرر شد اتحادیه تولیدکنندگان بخش خصوصی سیمان کشور در قالب یک تشکل صنفی در زیرمجموعه انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان سامان یابد و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درخواست تغییر قیمت فروش به میزان ۷۵ هزار تومان به ازای هرتن را در دوازدهم خرداد ۸۹ داشته‌اند.

ادغام وزارتخانه‌ها و تاثیر آن بر صنعت سیمان

علاوه بر این، رییس انجمن سیمان در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفت: حل مشکل قیمت‌گذاری سیمان با ادغام وزارتخانه‌ها زمان‌بر می‌شود.

پورخلیل با اشاره به اینکه مشکل قیمت‌گذاری سیمان هنوز حل نشده است، گفت: «قرار است وقتی دو سوم شرکت‌های سیمانی وارد بورس شدند، قیمت با استفاده از ابزار عرضه و تقاضا در بازار کشف شود.

‌پور خلیل در خصوص عدم حضور فعال شرکت‌های سیمانی در بورس کالا اظهار کرد: چه کسی می‌گوید شرکت‌های سیمانی وارد بورس کالا نمی‌شود، تا کنون سه یا چهار شرکت محصول خود را عرضه کرده‌اند، این روند ادامه خواهد داشت و برنامه اساسی مبنی بر ورود شرکت‌های سیمانی به بورس کالا وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که از حدود ۶۰ شرکت سیمانی تنها چند شرکت به صورت منظم تولیدات خود را عرضه می‌کنند، گفت: به این ۶۰ شرکت فعال در کشور توصیه شده که با سرعت وارد بورس کالا شوند.

رییس انجمن سیمان در پاسخ به این سوال که پیش از این مشکل ورود سیمانی‌ها به بورس کالا را نحوه قیمت‌گذاری اعلام می‌کردند، آیا این مشکل حل شده است، تصریح کرد: قرار است وقتی دو سوم شرکت‌ها وارد بورس شدند پس از آن با استفاده از قانون عرضه و تقاضا قیمت‌ها در بازار کشف شود.

وی ادامه داد: هنوز مشکل قیمت گذاری حل نشده و در حال حاضر با ادغام وزارت صنایع در بازرگانی و حاکم شدن بخش بازرگانی در کار، این مساله زمان‌بر خواهد شد.

پورخلیل با اشاره به اینکه توصیه می‌کنیم عموم شرکت‌ها عرضه‌های خود را در بورس کالا جدی بگیرند تا انشاءالله قیمت‌ها در بورس کشف شود، گفت: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد شرکت‌ها تولیدات خود را به قیمت مصوب یعنی ۵۰ هزار تومان در سیمان فله تیپ دو و ۵۶ هزار و ۵۰۰ در سیمان کیسه‌ای می‌فروشند.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، رییس انجمن سیمان در پایان درباره مزایای عرضه سیمان و ورود شرکت‌ها به بورس کالا گفت: معافیت‌های مالیاتی، حضور خریداران پروژه‌های عمرانی در بورس به جای شرکت در مناقصه، شفافیت در قیمت سیمان و عدم کنترل تولید کنند‌گان و سایرین در قیمت‌ها از جمله مزایای حضور سیمانی‌ها در بورس کالا و عرضه تولیدات آنها است.

 

 

    نظرات