تونل ابتدایی راه آهن تهران - تبریز سال آینده به اتمام می رسد

تونل ابتدایی راه آهن تهران - تبریز سال آینده به اتمام می رسد

www.BanaNews.irمدیرکل خط و سازه‌های فنی راه آهن جمهوری اسلامی گفت: در صورتی که اعتبارات پروژه انتقال راه آهن تهران- تبریز به زیرزمین در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران به موقع اختصاص یابد این پروژه در سال مالی ۹۱ به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) 'مصطفی معینی' در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این پروژه از بزرگترین پروژه‌های عمرانی شهری محسوب می شود و با اتمام آن علاوه بر انتقال راه آهن به زیر زمین و ارتقای ایمنی در مناطق ۱۷ و ۱۸، زمینی به طول ۱۰ کیلومتر و عرض ۲۳ متر باز می شود.

وی با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته به این پروژه اظهار داشت:درقرارداد اولیه که طول تونل شش کیلومتر بود ۹۵ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص یافت در حالی که در بازدید رئیس جمهوری از پروژه در سال ۱۳۸۸ مقرر شد طول تونل به ۱۰ کیلومتر افزایش یافته و تجهیزات جدیدی به آن اضافه شود.

معینی با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکار حدود ۸۰ میلیارد تومان صورت وضعیت ارائه کرده است، افزود:برآورد هزینه‌های مورد نیاز برای تکمیل این پروژه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که علاوه بر بودجه اختصاص یافته سال گذشته در لایحه بودجه سال ۹۰ هم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

** استفاده از شیوه کند و پوش در اجرای پروژه

مدیر کل خط و سازه های فنی راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: طرح مطالعاتی این پروژه در سال ۱۳۸۳ توسط مشاورین راه آهن و شهرداری انجام و پیشنهاداتی برای اجرای این پروژه با عنایت به مسائل اجتماعی،فرهنگی و ایمنی مطرح شد.

معینی زدن پل یکسره از ابتدا تا انتهای مسیر تهران – تبریزدر مناطق ۱۷و ۱۸، استفاده از شیوه ترانشه باز و استفاده از روش 'کات اند کاور' یا کند و پوش را راهکارهای پیشنهادی برای اجرای این پروژه ذکر کرد و گفت:در نهایت اجرای روش کند و پوش در این پروژه مورد تصویب قرار گرفت که این روش در حال حاضر اجرا می شود.

وی اضافه کرد:بر اساس طرح اولیه راه آهن تهران - تبریز از پل نواب به زیر زمین منتقل و بعد از عبور از گذرگاه‌های مختلف در بزرگراه آیت الله سعیدی از تونل خارج می شد.

معینی با بیان اینکه طرح اولیه در اواخر تیرماه سال ۱۳۸۶ توسط رئیس جمهوری کلنگ زنی شد اضافه کرد: با توجه به خواسته‌های مکرر مردم و ساکنین منطقه برای تطویل تونل، در بازدید مجدد رئیس جمهوری از این پروژه درسال ۱۳۸۸ قرار شد طول این تونل به ۱۰ کیلومتر افزایش یابد.

وی در باره مشخصات تونل نیز گفت: قطار در دو باند رفت و دو باند برگشت از تونل استفاده می کند ، ضمن اینکه عرض تمام شده تونل ۲۳ متر و ارتفاع آن ۷٫۲۰ متر است.

مدیر کل خط و سازه‌های فنی راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: علاوه بر این قابلیت استفاده از قطار برقی هم در این تونل وجود دارد.

** اجرای مهندسی پیچیده برای رفع معارضین

معینی با تاکید بر اینکه معارضین پروژه عملیات اجرای انتقال راه آهن به زیر زمین را با کندی مواجه می سازد، ادامه داد : کانال فاضلاب بزرگ شهر تهران، کانال انتقال بنزین فرودگاه مهرآباد، لوله اصلی انتقال نفت، لوله‌های فشار قوی برق و لوله های آب از این مسیر عبور می کنند که رفع هر کدام از این معارضین مشکلات زیادی بر سر اجرای این پروژه به وجود آورده بود.

وی در خصوص همکاری نهادها و ارگان‌هایی چون شهرداری در رفع معارضین انتقال راه آهن تهران- تبریز به زیر زمین گفت: ادارات مختلف از جمله شهرداری همکاری خوبی در این پروژه داشته اند با این وجود طبیعی است که رفع معارضین این پروژه‌ها نیاز به تعامل بیشتری دارد .

مدیر کل خط و سازه های فنی راه آهن جمهوری اسلامی اضافه کرد: قرارگاه خاتم نیز در این پروژه با توجه به توانمندی هایی که دارد، توانسته بخش عمده ای از مشکلات را مرتفع کند.

وی همچنین گفت: در بزرگراه آیت الله سعیدی تونل به دو طبقه تبدیل شده است طوری که از یک طبقه برای هدایت معارضین و تاسیسات و از طبقه زیرین آن برای عبور قطارها استفاده می شود.

مدیر کل خط و سازه‌های فنی راه آهن ادامه داد: در بخش تطویل شده هم معارض وجود دارد که برای هدایت آن هم تونل دیگری به صورت دو طبقه احداث می شود.

** راه آهن، منطقه ۱۷ را به دو بخش جزیره ای تبدیل کرده است

مدیر کل خط و سازه های فنی راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به اهمیت این پروژه به عنوان یکی ازبزرگترین پروژه‌های مهم شهری کشوراضافه کرد: راه آهن، منطقه ۱۷ را به دو بخش جزیره‌ای تبدیل کرده طوری که بخش جنوبی این منطقه بین راه آهن تهران - تبریز و تهران - اهواز واقع شده است.

** از مردم عذرخواهی می‌کنیم

معینی با اشاره به تراکم بالای جمعیتی در مناطق ۱۷ و ۱۸ اظهار داشت: با اجرای این پروژه مشکلات و تنگناهایی برای مردم ایجاد شد که از این بابت از ساکنین این مناطق عذرخواهی می کنیم.

وی ادامه داد: با انتقال قطار به زیرزمین در این مناطق ایمنی عبور و مرور تا حد بسیار زیادی ارتقا یافته و زمینی به عرض ۲۳ متر و طول ۱۰ کیلومتر آزاد می شود که فضای بسیار مناسبی برای استفاده بهینه از آن به وجود می آید.

وی درعین حال گفت: این اراضی از دارایی‌های راه آهن جمهوی اسلامی محسوب می شود که راه آهن با همکاری با سازمان‌های زیربط به بهترین وجهی از آن استفاده خواهد کرد.

یادآور می شود کارفرمای پروژه انتقال راه آهن تهران- تبریز به زیر زمین،راه آهن جمهوری اسلامی و پیمانکار آن موسسه رهاب وابسته به قرارگاه خاتم است، ضمن اینکه مدیریت و مشاوره طرح با شرکت مترا است.

 

 

    نظرات