۹۷ هزار چاه پرمصرف غیر‌مجاز در کشور تعیین تکلیف می‌شود

معاون آب و آبفای وزارت نیرو از برداشت حجم بالای آب توسط ۹۷ هزار چاه غیرمجاز در کشور خبر داد و گفت: چاه‌های پرمصرف غیرمجاز هر چه زودتر تعیین تکلیف خواهند شد.

به‌گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، "قاسم تقی‌زاده خامسی" در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۸ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که ۳۲۰ هزار حلقه آن غیر مجاز است، افزود: مجموع برداشت آب به صورت مجاز ۴۹ میلیارد متر مکعب و به صورت غیرمجاز ۷.۳ میلیارد متر مکعب است که در برخی موارد، برداشت آب در حوزه مجاز هم بیشتر از حد تعیین شده انجام می‌شود .

وی اضافه کرد: وضعیت آب‌های زیرزمینی کشور واقعاً در خطر بوده و نیازمند برنامه‌ریزی است و یکی از برنامه‌های پیش رو تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت‌هاست .

معاون آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: اکنون که در سال پرآب قرار داریم، فرصت مناسبی است تا با مردم وارد مذاکره شده و با راه‌اندازی بازار آب در کشور مسائل را در این زمینه حل و فصل کنیم .

وی افزود: ۶۱ درصد کشور ایران خشک یا نیمه خشک است و این نوع اقلیم همیشه با خشکسالی‌های طولانی و ترسالی‌های ناگهانی همراه است .

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به بررسی‌ بارش‌های دو سال اخیر گفت: در مقایسه با ۵۰ سال اخیر، سال ۹۷ خشک‌ترین و سال جاری تر سال‌ترین بوده و همین موضوع بیانگر تغییر اقلیم است .

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: نه سال‌های پرآب باید ما را هیجان زده و نه سال‌های خشک ناامیدمان کند؛ بلکه باید ما را به سمت استفاده از آب قابل برنامه‌ریزی ببرد .

وی تصریح کرد: تمام ذینفعان و مصرف کنندگان آب باید روی موضوع آب برنامه‌ریزی شده به توافق برسند؛ اگر ترسالی بود و آب زیادی آمد می‌توان این آب را ذخیره و به آب برنامه‌ریزی شده اضافه کرد .

معاون آب و آبفای وزارت نیرو افزود: امسال با توجه به بارندگی‌های مناسب نسبت به سال‌های قبل وضعیت بهتری داریم، اما مشکلات در رابطه با آبرسانی، مخازن آب و مسائل مربوط به توزیع آب همچنان پابرجاست و امیدواریم با اعتباراتی که امسال داده شده بتوانیم بخشی از این مشکلات را جبران کنیم .

وی با تاکید بر موضوع صرفه‌جویی در کشور خشک و نیمه خشک ایران گفت: حدود ۷ درصد از آب کشور در بخش شرب و حدود ۹۰ درصد از آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که لازم است در این بخش صرفه‌جویی لازم صورت گیرد .

تقی‌زاده با بیان اینکه خوشبختانه با هماهنگی‌های انجام شده بین وزارت کشور، محیط زیست و وزارت نیرو می‌توانیم به سمت حل مسئله الگوی کشت برویم، ادامه داد: در مناطقی که آب شرب مردم شهرها و روستاها به سختی تامین می‌شود نمی توانیم اجازه دهیم کشت‌های پرآب بر انجام شود .

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی کشور ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارند و این میزان کسری ناشی از ۱۰ سال خشکسالی اخیر، با یکسال بارندگی جبران نمی‌شود، گفت: امسال حدود ۷۶ میلیارد مترمکعب ورودی آب به سدهای کشور داشتیم که بخشی از آن به تالاب‌ها و بخش دیگر آن به دلیل کمبود مخازن به دریا هدایت شده است .

تقی‌زاده با اشاره به اینکه ذخایر سدهای کشور ظرفیت ذخیره ۵۰ میلیارد مترمکعب آب را دارند، اظهار کرد: ناچاریم بخشی از ظرفیت سدها (حدود ۲۰ درصد) را به دلیل وقوع سیلاب‌های ناگهانی خالی نگه داریم و اکنون ۸۲ درصد از مخازن سدهای کشور پر است .

وی یکی از مشکلات کنونی موجود در دنیا را عدم پیش‌بینی بارش‌ها در کوتاه مدت عنوان کرد و افزود: بر همین اساس، سیلاب در دنیا بیشترین خسارت‌ها را به همراه دارد. ما مجبوریم تا زمانی که به یک پیش‌بینی قابل اتکا برای بارندگی‌های سال آینده نرسیده‌ایم، از آب ذخیره شده به خوبی حفاظت و مراقبت کرده و صرفه‌جویی لازم را مدنظر قرار دهیم .

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اقدامات انجام شده پس از انقلاب در حوزه آبرسانی و فاضلاب افزود: اوایل انقلاب ۱۲ درصد روستاها به آب پایدار و مطمئن دسترسی داشتند که اکنون این میزان به ۷۵ درصد رسیده است . همچنین تعداد ۲۷ تصفیه‌خانه آب در اول انقلاب، اکنون به ۱۴۲ تصفیه‌خانه رسیده است .
وی افزود: اوایل انقلاب تنها چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور وجود داشت که در هفته گذشته با حضور وزیر نیرو در اصفهان ۲۲۱ اُمین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور به بهره‌برداری رسید .

معاون آب و آبفای وزارت نیرو اضافه کرد: در همین دولت فعلی شش میلیون نفر در روستاها به آب قابل اطمینان و پایدار دسترسی پیدا کردند و برنامه ما این است که در هر هفته، آبرسانی به حدود ۳۲ روستا را انجام دهیم .

وی ادامه داد: آب شرب مصرفی در شهرها و روستاها در مجموع حدود هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است که این میزان می‌تواند ۴.۵ میلیارد مترمکعب پساب تولید کند .

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب پساب تولیدی در اختیار بخش صنعت و کشاورزی قرار می‌گیرد و برنامه ما این است که این رقم در برنامه ششم توسعه به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یابد .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    منبع خبر

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی

    شرکت آب منطقه‌ای مرکزی یک شرکت می باشد

      نظرات